Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-03 18:09
Hej

Jag har precis startat eget och sliter håret för alla krångligheter det är med bokföring o sådant =)

Eloge till UNIcell för ett lättanvänt program och en bra video =)

Jag vill vara säker på att unicell fungerar för mig så därför har jag inte köpt det ännu, dock verkar det vara det mest användarvänliga på marknaden. Jag funderar dock på om det har stöd för 3 månaders momsredovisning som jag har?

Den stora frågan just nu för mig är tillvägagångssätt vid eget utlägg. Jag har haft egna utlägga på en himla massa saker nu i starten, när vår första kundfaktura blir betald så vill jag plocka tillbaka de pengar som jag ligger ute med. Då är frågan hur bokför jag detta, alla steg?

jag antar något liknande:
1: Jag betalar en leverantör för levererad vara ur egen ficka
2: Jag bokför det som en kostnad och anger vilket betalsätt (eget utlägg, finns det ens?)
3: Jag får in en betalning så jag har likvid på kontot
4: jag bokför ett eget uttag? för att reglera skulden. Blir inte det skattepliktigt då?

Tacksam för svar
 Skrivet av:  Robert IP: 83.255.36.68



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-03 21:43
Det låter som om du har Enskild firma?
Då bokförs Egen insättning (ex.vis när du betalar med privata pengar)på konto 2018.
Eget uttag bokförs på konto 2013.
Eget uttag påverkat inte skatten, utan skatt betalar du på företagets vinst.
"så jag har likvid på kontot" tyder på att du har ett företagskonto?
Förslag:
Räkna ut hur stora dina totala utlägg är och bokför beloppet som EN egen insättning på kontot (och sätt gärna på lite extra för att öka likviditeten så här i början)
Bokför sedan inköpen mot detta konto (oftast 1920).
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-03 22:08
Momsen ackumuleras om du inte betalar. Om det sedan är 1 månad, 3 månader eller 1 år spelar ingen roll. UniBas visar hela tiden hur mycket du är skyldig eller återfår.

Om du betalar in (förmodligen) överskjutande moms, så nollställs kontot och du kan börja på en ny tremånadersperiod.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-08 09:17
Tore>> Det är väl inte företagets vinst jag betalar skatt på? Det är väl inkomsterna?
 Skrivet av:  Merkurius IP: 194.88.255.225



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-08 20:35
Merkurius: Förutsätter att det är en enskild firma.

I grova drag kan man säga så här:

Det är företagets "vinst", d.v.s skillnaden mellan företagets utgifter och inkomster som genererar skatt. För en enskild firma är "vinsten" liktydig med en lön när du gör din årliga deklaration.

Har du en sunkig affärsrörelse där firmans utgifter är lika stora som inkomsterna så är vinsten noll, och du skattar inte ett skvatt, ... men du har heller inte mat för dagen!

Om din firma går lysande, så får firman (= du själv) en stor mellanskillnad mellan utgifter och intäkter, och mellanskillnaden (vinsten) är skattepliktigt. Skatten skall betalas oavsett om pengarna ligger kvar i firmans bankkonto (enskild firma är samma sak som du själv) eller om de tagits ut och ligger i plånboken (enskild firma är samma sak som du själv, fortfarande!).

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-08 22:09
Jag trodde att när jag ska deklararera så skriver jag hur mycket min inkomst har varit och inte hur stort överskottet blir?
 Skrivet av:  Merkurius IP: 83.181.13.163



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-08 23:16
Då tror/tänker du således fel.
Inkomst av näringsverksamhet deklareras på en bilaga, och den där framräknade vinsten skrivs in på din deklarationshuvudblankett sid 2, punkt 100. Detta är underlaget för skatt. Skattemyndigheten ger ut utmärkta broschyrer som du kan läsa.
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-09 13:01
Hjälp... nu blir jag förvirrad.. Hur får jag då med mina egna uttag jag gjort och hur beskattas de?
 Skrivet av:  Merkurius IP: 194.88.255.225



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-09 13:28
Förutsätter enskild firma!

Eget uttag är fullständigt skattefritt! *
Däremot är firmans vinst, som gjort det möjligt för dig göra ett eget uttag, skattepliktigt!

* i princip alltså! Så länge det bokförs som eget uttag (via skuldkonto) är det OK, men du får inte föra upp egna uttag som en kostnad (via kostnadskonto) för företaget.

Helt uppenbart så saknar du en pusselbit i resonemangen och det kan vara vettigt att du grubblar lite över hur tillgångar och skulder hänger ihop, och hur kostnader och intäkter hänger ihop, och hur en tillgång minskar i värde och påverkar kostnaden (slitage, avskrivningar mm).

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-09 18:46
Oki. tror jag är med. men då måste det vara nån sorts ackumulerad vinst jag ska betala skatt på?

Som det ser ut nu, har jag en vinst i resultat-barometern på ca 5500 kr, men under året har jag ju gjort egna uttag för 7-8000?
 Skrivet av:  Merkurius IP: 83.181.13.163



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-09 20:52
Jag känner igen resonemanget. Gjorde precis samma tankevurpor som du, när jag startade upp för sådär 15 år sedan!

Om du gjort större uttag än firmans vinst, betyder det att du dränerat firman på pengar, men det kan också betyda att dina uttag precis motsvarar vad du i andra sammanhang tillfört firman i form av egna insättningar och i så fall är det inga problem alls! Tyvärr är det här nog så långt som vi kan komma med vår hjälp utan att ha tillgång till din bokföring.

Riktigt hur det ser ut, och vilken din vinst egentligen är, är jämra klurigt att reda ut, utan att ha koll på dina räkenskaper.

Mitt förslag är att du dyker förbi hos en bokföringskunnig vän och ber om hjälp att tolka resultatet, och framför allt, att kolla att du bokfört på rätt sätt, och på rätt konton. Eftersom du verkar vara nystartad så är det inte alltför stökigt för en bokföringskunnig att kolla upp det hela.

Det finns en hel del bra böcker om både bokföring och företagsamhet hos Björn Lunden (BL INFO). Jag rekommenderar att du skaffar ENSKILD FIRMA respektive BOKFÖRING. Båda böckerna kan tas upp som facklitteratur i din firmabokföring.


/ Lars B
/ ...som också varit nybörjare en gång i tiden...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-09 23:30
Jag har betalat (och fått tillbaka) moms varje kvartal under året. Jag har dessutom satt in 23000 "egna pengar" för inköp osv. Jag har under året tagit ut 9000 som "Eget uttag". Detta måste väl vara ok?
 Skrivet av:  Merkurius IP: 83.181.13.163



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-10 01:46
Jo, det är helt OK att ta tillbaka pengar som man satt in. Och att återfå pengar som man lånat ut är inte skattepliktigt!

/ Lars B
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-10 12:52
Har man lånat ut pengar till företaget, kan man i vissa fall också få en marknadsmässig ränta på lånebeloppet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.198



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-10 13:22
Men är det fortfarande bara vinsten (ca 5000) jag ska skatta för??
 Skrivet av:  Merkurius IP: 194.88.255.225



Svar: Tillvägagångssätt eget uttag 2010-11-10 16:22
"Marknadsmässig ränta" stämmer inte. Har man innestående belopp kan man dock få visst "räntebelopp" enligt positiv räntefördelning, vilket beräknas vid deklarationen.
Med ett visst tjatande: Ja det är vinsten/resultatet vid årsslutet som ligger som underlag för beskattningen.
Man kan avsätta till fonder mm mm mm i samband med deklarationen innan beskattningsbara resultatet är klart, så det är inte säkert den blir just 5000 (det bokslutsmässiga resultatet).l
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 3 =