Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

flera datorer i företaget 2010-11-04 10:12
kan man registrera unibas på flera datorer i företaget/hushållet med samma licensnummer?hur gör man?
mvh Jenny
 Skrivet av:  jenny IP: 213.89.67.153



Svar: flera datorer i företaget 2010-11-05 09:07
Javisst kan man det! Man tar datafilen som ligger i mappen UniBas och kopierar den till t.ex. ett USB-minne. Sedan laddar du ner den i respektive dator.

Kom ihåg att ta backup på din sista transaktion och se till så denna kopieras in i programmet i varje dator annars blir det kaos i bokföringen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63



Svar: flera datorer i företaget 2010-11-05 10:31
En normal installation sker på en dator och då på den datorns hårddisk (C). Man kan placera sin installation eller sin datafil på annat ställe, men kan då inte påräkna hjälp från supportavdelningen för att leta efter "försvunna" datafiler.

Man kan flytta ut UNI_BAS-mappen till ett USB-minne. Man kan därefter plugga in sitt USB-minne på annan valfri dator och kan där sköta sin bokföring utan behov av nätanslutning, internet eller annan koppling. Man ska då tänka på att USB-minnen kan vara långsammare än den normala hårddisken. För att råda bot på detta kan man först kopiera ner UNI_BAS-mappen till hårddisken på den maskin där man befinner sig.

Istället för USB-minne kan man göra samma sak genom att använda s.k. drop-box som har beskrivits tidigare här i forum.

Det finns många olika varianter för installation av UNI_BAS. Avseende licens så gäller att varje företag måste ha en en egen licens. Om man det är samma ägare till flera företag får man 50% rabatt på företag 2 etc. - kontakta UNICELL för detta.

UNI_BAS-programmet får installeras på valfritt antal datorer. Man gör då lämpligen så som Åke beskrivit ovan för att flytta datafilen mellan olika datorer.

UNI_BAS kan installeras på valfri dator i ett nätverk och kan sedan startas från en annan dator i nätverket.

UNI_BAS kan installeras på flera datorer i ett nätverk, medan datafilen ligger på en bestämd dator.

UNI_BAS kan sedan startas på en dator samtidigt som man öppnar datafilen som ligger på en annan dator.

Vid alla installationer enligt ovan gäller att man bara kan ha en samtidig användare av programmet.

Support gäller för standardinstallation på hårddisken (C). Väljer man annan installation enligt ovan måste man själv kunna hantera detta. Det är alltid viktigt att man har koll på var man har sin datafil och att man löpande tar back-up på datafien.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: flera datorer i företaget 2010-11-05 11:40
Jag tänkte bara tilläga att jag använder regelbundet tre olika datorer men givetvis inom samma företag. Jag kan sitta hemma eller på tåget, flyget,bilen, var som helst kan jag sitta och knappa med UniBas.

OBS! Jag tar ALLTID säkerhetsbackup efter varje gång till ett USB-minne. Detta USB-minne används för uppdatering till de andra datorerna.

I detta sammanhang kan jag säga att det bokföringsprogram vi tidigare använde från en av Sveriges största programföretag, inte hade denna möjlighet. Här skulle man lösa extralicenser för dyra pengar till varje enskild dator. Gissa om min arbetsgivare jublade när vi bytte till UniBas, eftersom utgifterna för bokföringen minskade drastiskt. Både genom denna möjlighet med flera datorer, men även det humana priset på supportavtalet.
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.202.61



Svar: flera datorer i företaget 2011-02-14 14:04
Vilken fil är datafilen. Och kommer hela programmet med över då till den andra datorn?
 Skrivet av:  Mona IP: 85.224.240.109



Svar: flera datorer i företaget 2011-02-15 21:28
Den fil du en gång laddade ner från Unicell, är den man ska använda och sedan måste du givetvis också ta backup i UniBas innan du börjar dribbla med programmet. Lite konstigheter kan det bli om man inte har samma version i varje dator. M.a.o. uppdaterar du UniBas från webben i dator nr 1, måste du också uppdatera UniBas i dator nr 2 o.s.v.

Min åsikt är att man alltid ska ha support när man kör UniBas på flera datorer. Blir det problem, ja då ringer man och gråter hos Unicell och du blir strax glad igen :-)
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 8 =