Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Nedskrivning aktier 2010-11-06 13:27
Hej igen!

Undrar hur nedskri. av aktier skall ske då marknadsvärdet vi bokslutet är större än ansk.värdet?
ex. Ansk. 50.000 innehar aktierna vid bokslutet men då är marknadsvärdet 60.000.

Vanligtvis hade jag konterat 1890:kre och 8370:deb (belopp ansk.värdet-marknadsvärde). Men nu får jag ju minusbelopp.

Tack för hjälp
 Skrivet av:  Eva IP: 90.237.158.195



Svar: Nedskrivning aktier 2010-11-07 23:27
Hej Eva,
Som vanligt är dina frågor lite komplicerade. 1890 avser nedskrivning av kortfristiga placeringar och 8370 avser också nedskrivning av kortfristiga placeringar. Det sista kontot ligger under klassen extraordinära inkomster och utgifter. Är dina aktier kortfristiga placeringar? Handlar du med aktier? Är de aktier du nämner betalda eller finns det lån?

Man behöver veta hur du ursprungligen bokfört de här aktierna. Dessutom undrar jag om det också är utdelning på de här aktierna?

En viktig detalj är om du handlar med aktier eller förvaltar dem. Handlar du så är aktierna en omsättningstillgång. Förvaltar du aktier, har du förmodligen problem med att skriva av dem.

Rent generellt så torde aktierna vara en tillgång. Ökar aktierna i värde, så ökar också värdet på aktieägarens tillgångar.

Jag antar att du har ett AB och då borde din revisor ha lite koll på hur man handskas med de aktuella aktierna. Du kan också ta kontakt med SKV och fråga. Det kostar inget.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 8 =