Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Datum/Verifikationsnummer 2010-11-10 18:43
Vill kolla om detta är ok.
låt oss säga att jag bokför utgifter i samband med ett kundbesök 2010-10-20 ett kvitto som får ver.nr 150.
Sen dyker det upp ett kvitto på andra utgifter för en hyrbil som skedde 2010-10-09 och jag bokför detta som då får ver.nr 151.
Ytterligare kvitto kommer in från kollegor(vi bor inte i samma stad och dom e slarviga)
på förbrukningsmterial inköpt 2010-09-01 och bokför detta som får ver.nr 152.
Normalt så är ordningen god men ibland blir det så här ändå.
Jag bokför fakturor när de kommer och då kan det ju bli så att ett kvitto med tidigare datum slinker in och får högre nummer.
Gör jag rätt som bokför på datumet då det inträffade även om nummer och datum inte följer varann i verifikatlistan?
Tittar man i dagboken så stämmer datumen men numren ligger lite huller om buller.
jag bokför enl. fakturametoden i et litet AB

Tacksam för svar
och tack till Unicell för ett fantastiskt program, jag skrattar åt andra som tror dom har "finare" program för att dom betalat mer-.
MVH
FREDRIK
 Skrivet av:  Fredrik Mannerstedt IP: 95.209.64.80



Svar: Datum/Verifikationsnummer 2010-11-11 10:43
Situationen som Du beskriver är likartad i de flesta företag. Man kan ju inte "flytta fram" numret på alla tidigare registrerade verifikationer, så vad gör man? Verifikationerna ska ju registreras. Att sätta "fel datum" för att få allt i datumordning är ju heller ingen lösning.

Ibland måste man rätta sig efter verkligheten registrera verifikationerna allteftersom de blir kända och kommer in. Det kommer som Du beskrev att innebära att ett äldre kvitto kan få ett senare datum, men det behöver man inte bry sig om.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 7 =