Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Formaterat datan 2010-11-14 19:37
Hej. Min data började bråka ganska ordentligt. Fick starta den i felsäkert läge etc. Lyckades få en backup på min bokföring till slut, men nu är programet borta efter formateringen. Hur får jag tag på programet igen. Jag har antecknat en kod(reg nr?) som stod i programet. Kan man skriva in den någonstans när man laddat ner programet igen?
tacksam för hjälp, då detta program är kanon bra tycker ja.
Har backup på ett USB-minne

// Kennet
 Skrivet av:  Kennet IP: 83.227.111.54



Svar: Formaterat datan 2010-11-15 01:52
Har du startat i felsäkert läge är väl inget formaterat? Eller har du formaterat efteråt? Har du formaterat så bör du ta kontakt med Unicell, men jag kan tänka mig att du har problem om programmet är flera år gammalt.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.198



Svar: Formaterat datan 2010-11-15 13:08
Det är aldrig något problem att starta upp UNI_BAS igen efter en datorkrasch eller efter en formatering - under förutsättning av att man gjort det som är så viktigt - nämligen att man gjort säkerhetskopia av sin datafil och sitt program. Oavsett vilket bokföringsprogram man använder är säkerhetskopian alltid A och O.

Har man supportavtal, då blir det lite enklare - då laddar man ner senaste uppdatering och gör installation på den nya datorn (eller den nyformaterade datorn). Har man inte supportavtal då får man göra en installation från den säkerhetskopian som man ska ha sparat.

När man väl har installerat UNI_BAS, lägger man sin datifil i UNI_BAS-mappen. Starta UNI_BAS och välj sedan Din datafil under arkiv-menyn "Byt företag".

Har man inte en datafil och istället har en säkerhetskopia, då startar man UNI_BAS och går till Databas/Verktyg och trycker där på knappen "Återgå till säkerhetskopia". Följ sedan instruktionerna på skärmen varvid det skapas en ny datafil.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.76



Svar: Formaterat datan 2010-11-16 21:07
Hej igen. Jag har formaterat datan efter felsäker start. Fanns ingen återändo. Har bokföringen på en backup. Men säkerhets kopa av programmet har jag inte. Kan man inte ladda ner programmet och köra sin bokförings backup? Det verkar ju galet att man ska behöva abbonera på serviceavtal för att få tillgång till själva programmet. Jag har ju betalat min license för att använda det. Är det vekligen så här?

//Kennet
 Skrivet av:  Kennet IP: 79.138.206.47



Svar: Formaterat datan 2010-11-16 23:41
Hrmmmm....

För uniBas gäller samma som för många andra program: Program distribueras på CD eller så laddar man ned det och sparar det på en CD. UniCell har valt den senare distributionsformen.

Allt eftersom tiden går, skapas nya utgåvor av programmet (det gäller för UniBas likväl som för MicroSoft Word och Adobe Photoshop etc), och man kan då uppgradera programmen, steg för steg, för en lägre kostnad eller så nöjer man sig med funktionaliteten hos ursprungsprogrammet och sparar en slant.

Det är, nota bene, mycket ovanligt att man kan köpa, eller gratis få tillgång till, gamla utgåvor av kommersiella programvaror.

Leta nu ordentligt bland dina tidigare back-upper av datorn. Det är möjligt att du där kan finna ursprungsnedladdningen. Är du helt rökt, för att du missat säkerhetskopior av såväl dator som ursprungsnedladdningen av programmet, så är det såklart tråkigt.

Programmet är dessbättre hyfsat billig, och med en ny utgåva får du tillgång till de senaste skattemässiga bokföringsfinesserna! Det är därför inte katastrof, men nog så irriterande med den extrautgift som back-up-strulet* och datorkrachen* förde med sig.


/ Lars Bergström
/ Nöjd uniBas-användare...
/ *...som kör Mac för att slippa strul, och som tycker att
/ Apples "Time Machine" är en underbar back-up-programvara!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 6 =