Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Manuell bokföring med blyerts? 2010-12-05 17:20
Vår kassör i en liten ideell förening har avsagt sig sitt uppdrag fr om 27/9 men bara bokfört till och med 3/9. Bokföringen är skriven manuellt och med blyerts och det är suddat och kladdat och jag vet inte vad. Det finns en hel hög med "frågetecken" som hon inte vet hur hon ska göra med. Inte jag heller. Revisorn har sagt att vi INTE får databokföra. Kan hon bestämma det? Att skriva i bokföringen med blyerts kan väl inte vara tillåtet, eller? Jag vet inte hur jag smidigast ska klara ut detta. Har ni några råd att ge mig! Måste inte kassören bokföra allt till och med det datum då hon har avsagt sig uppdraget?
 Skrivet av:  Karin IP: 78.82.5.242



Svar: Manuell bokföring med blyerts? 2010-12-08 09:50
Jag känner speciellt för ideella föreningar och lider med er. Jag är själv kassör i en sådan.

Självklart ska det inte vara blyerts i en bokföring och jag har en känsla av att det kan vara problem om det har börjat raderas hit och dit. Er "revisor" verkar vara någon medlem i klubben och det är klart att man får och ska databokföra.

Har ni en ideell förening med organisationsnummer är ni illa ute, eftersom deklaration då ska lämnas in till SKV.

En frivillig och obetald kassör i en ideell förening är nog svår att tvinga. Jag föreslår att ni omgående hittar någon som kan ta över och skaffar UniBas och sedan börjar om med 2010 från scratch. Alternativet är att ni tar bokföringen till en bokföringsbyrå som får reda ut det hela mot betalning.

Skulle ni vara noga, skulle man behöva utlysa en extra åsrstämma och välja ny kassör, men lite informellt borde styrelsen kunna fixa till det hela. Kolla med er bank eller Plusgiro hur det är med åtkomsten av konton. Ofta brukar ordf. och kassör teckna konton, var för sig. Se till att det finns ordentliga protokoll med underskrift när ni har möte.

Om du vill så kan jag försöka hjälpa er och Unicell får härmed tillåtelse att lämna ut min mailadress om du ringer dem.

Lycka till!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Manuell bokföring med blyerts? 2010-12-08 10:40
Hej Åke och tack för erbjudandet, det var generöst.
Igår satt jag och den gamla kassören och gick igenom allt. Nu finns det något hopp i alla fall. Jag ska "harva" vidare idag och stöter jag på patrull så hör jag av mig direkt Åke. Tack än en gång för din omtanke.
 Skrivet av:  Karin IP: 193.44.9.207



Svar: Manuell bokföring med blyerts? 2010-12-08 20:38
Inga problem Karin.

Hoppas det löser sig med kassören och bokföringen. Jag rekommenderar starkt att ni skaffar ett enkelt bokföringsprogram. UniBas är så fantastiskt lätt att bokföra med. Med den unika "Enkla" bokföringsmetoden där UniBas frågar efter "Ökar eller minskar" är det i princip omöjligt att göra fel. De medlemmar ni har i föreningen lägger ni in i kundregistret. Vidare så finns instruktiva videofilmer som hjälp för de flesta situationer.

Kortfattat kan man säga att ett bokföringsprogram underlättar oerhört mycket för en kassör. Är man en lite osäker kassör och kanske nybörjare, så fixar UniBas, balans och resultaträkning, man ser vinst eller förlustresultat direkt på displayen, rapporter av olika slag kan skrivas ut inför styrelse eller årsmöten och sist men inte minst, UniBas fixar också bokslutet med automatik.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Manuell bokföring med blyerts? 2010-12-19 13:11
Jajjamen vi ska köpa in programmet snarast.
 Skrivet av:  Karin IP: 46.59.41.220




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 4 =