Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Är det fel att bokföra en faktura direkt till inve 2010-12-18 11:32
Hej.
Är det fel att bokföra en leverantörsfaktura direkt till invetariekontot?

F.eks
Faktura verifikat

1 2440 Leverantörsskuld S+ 12500 0 12500
2 2640 Ingående moms S- 2500 2500 0
3 1221 Invetarier, Verktyg T+ 10000 10000 0

Och betalning till leverantör som vanligt.

1 1920 Plusgiro T- 12500 0 12500
2 2442 Leverantörskulder S- 12500 12500 0

Var detta tok fel?

Tidigare han jag bara gjort ett vanligt inköp och flyttat grejerna till det rätta kontot efteråt.

Mvh
Amatören.
 Skrivet av:  Amatören IP: 90.227.24.153



Svar: Är det fel att bokföra en faktura direkt till inve 2010-12-18 16:45
Du måste snart byta signatur - det Du beskrev är precis så som ett proffs gör.

Om Du har aktiverat inventarieboken kommer momsen att bokas automatiskt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.204



Svar: Är det fel att bokföra en faktura direkt till inve 2010-12-18 19:41
Hehe.
Jag har nu snart kört Unicell snart i ett år och blir mer och mer imponerad.
Blev lite osäker då programmet varnade när jag la in rad 3.
Har lekt litt med invetarieboken. Men kan inte köra skarpt i den då jag har klantat till det lite så beloppet på konto 1220 inte stämmer med det verkliga beloppet.
Revisorn får hjälpa mig med detta.

Sedan så är jag mycket osäker på vad som egentligen gäller med tanke på avskrivningstid.
Har sökt på nätet, läst detta forum och ser olika bud. Vissa säger 20% varje år, ni säger 33,3% vilket jag tycker är rimligt.

Till sist så skulle jag önska att unicell hade en support kväll i veckan. Jag har detta som ett hobby företag och jobbar på ett vanligt jobb på dagtid vilket gör det svårt för mig att ringa er.

Jo du har nog rätt. Jag kanske är snäppet bättre änn en Amatör.

Tusen tack för den snabba responsen.
 Skrivet av:  Amatören IP: 90.227.24.153



Svar: Är det fel att bokföra en faktura direkt till inve 2010-12-19 20:36
Kul att du börjar bli varm i "kläderna" med UniBas. Det är ett fantastiskt program när man börjar komma underfund med alla små finnesser. Dessutom finns det nu en ny version att ladda ner.

När det gäller avskrivningar kan du gå in på SKV hemsida och söka just på avskrivningar av inventarier. Det vanliga är just 20% som du nämner, men 33% kan man använda vid inventarier med stort slitage, hit hör t.ex. datorer och övrig elektronik, medan kontorsmöbler brukar få nöja sig med 20% såvida du inte är läkare med möbler i väntrum eller liknande.

Dessutom kan man om beloppet understiger ett halvt basbelopp, dra av alltihop och det gäller t.ex för dator + skrivare m.m. OBS att man inte kan dra av detta för varje föremål utan de ska då räknas ihop som en enhet.

När det gäller support så har detta med kvällar vare uppe till debatt tidigare och förståeligt nog så handlar det om ekonomi. En anställd kostar 100% mer efter kanske kl. 18.00 och frågan är om du eller vi andra är beredda att betala för detta.

En kompis till mig anlitade något som heter Bredbandsakuten (eller något liknande) det kostade 19 kr/min + moms och jag lovar dig att minuterna tickar iväg, att jämföra med 600 kr /år. Men visst, finns det efterfrågan och folk betalar så är allt möjligt, det får Unicell räkna på. För min egen del tycker jag att kontorstid borde täcka de flestas behov och du måste kanske ta ledigt för att gå till tandläkare, besikta bilen eller liknande. Någon sådan tid borde det även gå att få fram för supporten?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 5 =