Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Importera SIE med annan kontoplan 2010-12-21 11:32
Hej!
Vid byte från ett annat bokföringsprogram vill jag flytta över tidigare bokförda år till UNI_BAS.
Det funkar fint, genom att exportera/importera SIE-fil. Problemet är att jag använt den gamla BAS-kontoplanen i mitt förra program (SPCS) och vill i UNI_BAS anväda EU-kontoplan. Finns det något sätt att dirigera om de bokade transaktionerna i SIE-importen så att de hamnar på motsvarande konton i EU-kontoplanen, eller kan jag lyckas med detta på något annat sätt?

MVH Jonas
 Skrivet av:  Jonas IP: 81.235.173.170



Svar: Importera SIE med annan kontoplan 2010-12-21 14:28
Övergång från den gamla kontoplanen till den nya är inte så enkelt. En hel del konton har bytt både namn och nummer. Vissa konton ska slås ihop och det är ju enkelt, men andra konton ska delas och då måste det till manuella behandling.

För 15 år sedan då den nya kontoplanen (den som då kallades EU-kontoplanen) tillkom, hade vi ett konverteringsprogram för kunder som ville byta kontoplan. UNI_BAS är ett betydligt nyare program (släpptes 2002) och då var det inte lika aktuellt med byte av kontoplan. Därför finns inte den funktionen i UNI_BAS.

Nå, detta med kontoplan gäller ju egentligen bara bokföringen. Om man ändå ska byta bokföringsprogram, så är det ju ett bra tillfälle att även byta kontoplan. Då kommer ju förstås frågan upp hur mycket av den gamla bokföringen behöver man ta med sig in i det nya systemet. I de flesta fall räcker det faktiskt med att man tar med sig utgående balanser som ju då blir ingående balanser i det nya systemet. Man kan kanske hålla liv i det gamla systemet en tid för att man då kan gå tillbaka och vid behov titta på någon gammal transaktion. Oftast räcker detta vid byte av bokföringsprogram. En annan sak är ju förstås kunder, artiklar och leverantörer. Dessa uppgifter är betydligt enklare att ta med sig eftersom dessa uppgifter bara marginellt berörs av kontoplanen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 9 =