Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Resterande fordringar 2011-01-04 18:53
Nyår. Fordringar som ligger och skvalpar. I år vill jag gärna göra rätt (och jag har läst på i detta Forum, där jag har hittat många klargörande inlägg). Men jag börjar undra om jag gjorde det förra året.

Om jag inte minns fel, gjorde jag då till att börja med som man ska: dvs tryckte på knappen "Bokför resterande...".
När pengarna sedan kom in, bokförde jag "Betalning från kund". Verifikationerna hamnade på 2010.
När jag nu kollar mitt 1510-konto, noterar jag att de där fakturorna fortfarande, ett år senare, står listade som Kundfordringar.

Vad betyder nu detta?
Att jag i själva verket aldrig tryckte på "Bokför resterande..."?
Att jag borde ha gjort något annat än bokfört "Betalning från kund"?
Att jag är en hönshjärna?

Eva
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.19.233



Tillägg: Resterande fordringar 2011-01-04 19:39
Har letat igenom programmet och funnit att, jo, jag tryckte på knappen "Bokför resterande fordringar".
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.19.233



Svar: Resterande fordringar 2011-01-04 20:04
Om du har bokfört inbetalningarna som kunderna gjort på annat sätt än att gå via Registrera/Betalning från kund, om du t.ex bokfört inbetalningarna via Registrera/Övrig bokföring, ja, då blir det garanterat fel. Då ligger fakturorna kvar i reskontran obetalda.

Gå till Registrera/Betalning från kund - när Du befinner Dig i fältet "Kund/faktura" - finns då fakturorna i listan som kommer upp? Om fakturorna finns i den listan - ja, då har Du gjort fel enligt ovan.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.23



Svar: Resterande fordringar 2011-01-04 20:39
Nej, jag gjorde på vanligt sätt – gick till Registrera/Betalning från kund. Där fanns fakturorna som obetalda. Verifikationerna hamnade sedan under år 2010 (obs, detta gällde alltså resterande fakturor från 2009).

Men jag minns att jag råddade litet och backade till säkerhetskopia vid något tillfälle i början av året. Kanske blev det något fel där.
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.19.233



Svar: Resterande fordringar 2011-01-04 20:48
OKI, Du säger att Du gjorde på vanligt sätt. Men, "Gå till Registrera/Betalning från kund - när Du befinner Dig i fältet "Kund/faktura" - finns då fakturorna i listan som kommer upp? Om fakturorna finns i den listan - ja, då har Du gjort fel enligt ovan." - finns fakturorna där??
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.23



Svar: Resterande fordringar 2011-01-04 21:02
Alltså – detta ligger som sagt ett år tillbaka i tiden. Men eftersom verifikationerna på de här fakturorna (kontantmetoden) har hamnat som de tre första på 2010, måste det väl ha funnits (obetalda) fakturor kvar i systemet att registrera betalning för?

Men, som sagt, det hela kan antagligen förklaras med att jag råddade med säkerhetskopiorna. Huvudsaken är att jag har betalat skatt även för de där tre trilskande fakturorna. Eftersom jag är så usel på att hantera Uni_Bas, garderar jag nämligen med manuell bokföring tills jag har lärt mig (vilket verkar ta några år). :-)

Tack för ditt tålamod!

Eva
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.19.233



Svar: Resterande fordringar 2011-01-04 21:09
Men Du kan kanske svara på frågan? - "Gå till Registrera/Betalning från kund - när Du befinner Dig i fältet "Kund/faktura" - finns då fakturorna i listan som kommer upp? Om fakturorna finns i den listan - ja, då har Du gjort fel enligt ovan." - finns fakturorna där??
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.23



Svar: Resterande fordringar 2011-01-04 21:23
Svar på frågan: Nej, inte nu längre, eftersom jag registrerade dem som betalda redan för ett år sedan.

Observera att jag hela tiden har talat om bokföringsoperationer som gäller inkomståret 2009 och utfördes vid och efter årsskiftet 2009/2010.

Eva
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.19.233



Svar: Resterande fordringar 2011-01-04 21:25
Och, som sagt, DÅ fanns fakturorna där.
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.19.233



Svar: Resterande fordringar 2011-01-04 22:41
Den betalningen som du då registrerade för ett år sedan, kan du titta på den verifikationen. Vilka konton finns på den verifikationen?

HU, detta kan inte vara intressant för andra än för Dig Eva, - forum är inte bästa sätt att luska i detta. Men har vi nu börjat... Ok -vilka konton?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.23



Svar: Resterande fordringar 2011-01-04 23:27
1940 Bank och 1510 Kundfordringar.

Fast jag begär inte att du ska förklara detta. Det är säkert jag som har bokfört fel.
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.19.233



Svar: Resterande fordringar 2011-01-05 08:57
"1940 Bank och 1510 Kundfordringar" - detta tyder på att kundfordran därmed är avbokad. Men, inledningsvis skrev Du "När jag nu kollar mitt 1510-konto, noterar jag att de där fakturorna fortfarande, ett år senare, står listade som Kundfordringar". Vad menar Du egentligen med "står listade som Kundfordringar"?

Så vitt jag förstår är allt OK -men har Du supportavtal kanske Du ska ringa supporten för att bli riktigt säker.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.23



Svar: Resterande fordringar 2011-01-05 09:30
Vad jag menar är att de gamla fakturorna från 2009 står kvar i listan över Kundfordringar (konto 1510) – dock som betalda (Betalning till:) och med röda siffror under Kredit. Det är kanske helt i sin ordning, dvs kundfordran är, som du säger, avbokad?

När jag nu har kört "Bokför resterande..."-operationen på 2010 års kvarvarande fakturor, listas de i 1510 som Faktura med summorna i blått under Debet. Det är kanske också precis som det ska vara?

En av dessa fakturor har jag i dag registrerat som betald (Betalning från kund). Det har inte förändrat något i listan över Kundfordringar (1510) för 2010. Tittar jag däremot på konto 1510 för i år, 2011, hittar jag posten som en verifikation "Betalning till" (röda siffror under Kredit).

Kanske är allt detta som det ska. Men jag undrar ändå varför verifikaten för mina decemberfakturor hamnar under januari följande år. Är det OK, eller borde jag ha satt 31/12 som datum för Betalning från kund?

Bästa hej,

Eva (som dessvärre inte har något supportavtal)
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.19.233




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 4 =