Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Läsa in backupfiler 2011-01-16 10:33
Jag har UNI_BAS installerad på två olika datorer men har hittills bara jobbat på den ena. Nu tänkte jag börja jobba på den andra också och undrar hur jag gör för att läsa in backupfilen på den?

En helt annan fråga är att jag läst någonstans att jag kan exportera filen i ett format som är på något sätt "allmängiltigt" så att redovisningsbyrån kan läsa in den i sitt program? Stämmer det och hur gör jag då?
En följdfråga då är: om redovisningsbyrån gör ändringar i den filen (tex rättningar), kan jag då läsa in den med dessa ändringar i UNI_BAS och hur gör jag då?
 Skrivet av:  Maud IP: 90.133.245.120



Svar: Läsa in backupfiler 2011-01-16 15:44
Ok klantigt av mig, jag har hittat det mesta i Handboken - men inte om det fungerar att läsa in en SIE-fil som är ändrad - och hur jag gör. Eller är det ingen skillnad mot en vanlig backupfil? Någon som vet?
 Skrivet av:  Maud IP: 90.133.245.120



Svar: Läsa in backupfiler 2011-01-16 18:16
Om man arbetar på flera datorer är det enklast att flytta själva datafilen med ett USB-minne. Om man går vägen genom att ta en säkerhetskopia skapas en ny datafil på den nya datorn. Detta är i och för sig OK, men om man flyttar ofta, får man så småningom många datafiler att hålla reda på.

När det gäller delen angående SIE, måste jag ge en liten varning. Man kan mycket väl importera en fil som man får tillbaka från revisorn. Bekymret med den filen är bara att man egentligen inte vet vad den innehåller. Inre så sällan innehåller den inte bara de ändrade verifikationerna utan den innehåller ALLA verifikationerna. Om man importerar den filen, då kommer man att få en mängd dubbletter.

Oftast är ändringarna från revisorn inte fler än att man kan knappa in dessa manuellt. Man har då full koll på vad som kommer in i systemet. Be att få en "Bokföringsorder" från revisorn. Bokföringsordern kommer att vara i formatet "debet/kredit". Man lägger enklast in dessa verifikationer genom att gå till Registrera/Övrig bokföring. Tryck där på knappen "Expert" - då får UNI_BAS samma format i "debet/kredit"
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.82



Svar: Läsa in backupfiler 2011-01-16 19:20
Aha, bra tips om backupfilen. Jag har krånglat till det lite genom att lyfta ut backupfilen till mitt webbhotel där jag kan komma åt den från alla datorer och då tagit bort den från datorn jag tog den från. Lättare att ta datafilen bara även om jag även i fortsättningen troligen nyttjar webbhotellet..

Stort tack för tankarna kring att importera filen från revisorn, det tänkte jag inte på! De kan få filen men jag tar inte in den igen.
 Skrivet av:  Maud IP: 90.133.245.120




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 9 =