Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Betald fast obetald faktura... 2011-01-21 20:27
Hej!

Nu är jag lite förvirrad..

Jag registrerade en leverantörsfaktura för ett tag sedan (verifikation nr 1), sedan registrerade jag betalning av fakturan (verifikation nr 2) och allt är i sin ordning.

Andra leverantörsfakturan jag har fått registrerade jag igår (verifikation nr 3) men den blev även registrerad som betald utan att jag har registrerat det. Det finns ingen verifikation på att den är betald (vilket jag inte har gjort än).

I REGISTRERA --> BETALNING TILL LEVERANTÖR finns inte fakturan med och i RAPPORTER --> LEVERANTÖRER och inställt på "Obetalda" finns den inte heller med. Där emot finns den med under betalda fakturor..

Vad har blivit fel och hur rättar jag till det? Jag gjorde precis som med den första fakturan men det stämmer inte..
 Skrivet av:  Oskar IP: 95.209.190.49



Svar: Betald fast obetald faktura... 2011-01-21 21:57
Som väl är så får man som användare av ett bokföringsprogram gärna vara lite "förvirrad" - huvudsaken är att programmet är klart som korvspad.

Följande kommer Du säkert att uppfatta som mycket logiskt:
Du har registrerat en faktura med ett betalningsvillkor som innebär "kontant betalning". Om Du tittar på verifikationen så kommer Du att se att den första fakturan (verifikation 1) bokades mot konto 2440 (Leverantörsskulder), medan den andra faktura bokades mot 1940 (Bank). Ja, 1940 kan ju alternativt vara 1910, 1930 eller något annat betalkonto - SOM DU SJÄLV VALT.
Nej säger Du, Du valde ett betalningsvillkor "10 dagar netto". - Nja, 10 dagar netto??? 10 dagar netto är ett betalningsvillkor som Du själv lagt in. Om Du går till Registervård/Betalningsvillkor och klickar på 10 dagar netto, så kommer Du att se att Du angivit att detta betalningsvillkor har 0 (noll) kreditdagar. 0 (noll) kreditdagar innebär ju faktiskt att det blir betalt samma dag = kontant, vilket INTE är 10 dagars kredit. (När Du nu ändå är här - passa på att ändra detta betalningsvillkor så att det får 10 kreditdagar. Därmed upprepas inte detta kaos)

När man registrerar en faktura med ett betalningsvillkor som har 0 dagars kredit (kontantfaktura) kommer UNI_BAS automatiskt att fråga Dig vilket betalkonto som använts. Du "lurade" systemet genom att där välja 1940/Bank. Hade Du i detta läge inte valt något betalkonto alls utan istället tryckt på knappen"avbryt", då hade fakturan INTE bokats mot Bankkontot utan istället bokats mot 2440/Leverantörsskulder, men fortfarande med ett förfallodatum samma datum som det datum den registrerades.

- Mycket logiskt - eller hur?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.178.44




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 4 =