Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fakturera momsbefriad stiftelse Holland 2011-01-25 10:56
Hej, jag hoppas få lite hjälp via forumet...

Jag har en ny kund, en momsbefriad välgörenhetsstiftelse i Holland - dels är det min första EU kund och dels min första momsbefriade kund. Hur gör jag för att fakturera dem för mina tjänster i Unibas? Hoppas få tydliga instruktioner i steg för steg!

1) Ska kunden läggas upp i registret på något särskilt sätt? Hur då?
2) Hur registreras fakturan för att det ska bli korrekt i momsrapport etc?
3) Behöver jag kontakta skattemyndigheterna för något?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Martina
 Skrivet av:  Martina IP: 83.249.179.128



Svar: Fakturera momsbefriad stiftelse Holland 2011-01-25 11:49
Pratade just med Skatteverket men tycker svaret är konstigt. De säger att jag fakturerar precis som vanligt med 25% moms (och försäljning resp. moms dyker upp i ruta 05 och 10 på momsredovisningen) och att kunden ska betala in det fulla beloppet inkl. moms till mig. Kan det verkligen stämma om de är momsbefriade i ett EU-land?!

Martina
 Skrivet av:  Martina IP: 83.249.179.128



Svar: Fakturera momsbefriad stiftelse Holland 2011-01-25 12:00
Hej Martina,
Säkerligen är din nya kund seriös. men jag skulle nog ringa SKV och kolla upp kunden för alla eventualiteters skull. IKEA ägs också av en stiftelse i Holland, men driver sina varuhus i Sverige genom ett svenskt bolag. IKEA idkar ju inte välgörenhet, så här betalar man moms. Din nya kund har ganska säkert ett organisationsnummer som du kan fråga på.

Det framgår inte av din fråga om kunden ska faktureras på en svensk eller en holländsk adress. Om du ska fakturera adress i Holland så skulle jag inte tveka att ringa holländska ambassaden och kolla upp stiftelsen och observera att bara för att stiftelsen är momsbefriad i Holland, så behöver den inte vara det i Sverige.

Får du klarsignal så är det bara att lägga upp de artiklar som avser din nya kund och ange att momsen är noll så sköter UniBas om restenl.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Fakturera momsbefriad stiftelse Holland 2011-01-25 12:07
Hej igen Martina,
Vi gick om varandra,,,
Nu förstår jag precis. VAD SKV menar, är att du ska debitera din kund 25% moms och kunden får sedan dra av momsen som en kostnad i sin bokföring. Ditt företag är ju inte momsbefriat.

Samma sak gäller om du fakturerar en ideell idrottsförening. 25% moms på fakturan och föreningen får dra av momsen som en kostnad, men kan inte kvitta eftersom man själv inte får debitera moms.

När det gäller EU så ska vi debitera den moms som gäller i respektive land och när det gäller företag gäller speciella bestämmelser, men jag gissar att din kund befinner sig i Sverige och på svensk adress och då får man "bita i det sura äpplet". Du kan trösta dig med att man kan inte "fiska" bland dina konkurrenter eftersom de måste lägga på samma aktuella moms.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Fakturera momsbefriad stiftelse Holland 2011-02-14 12:47
Tack Åke! Kunden befinner sig i Holland, och är helt legitim, och jag har fått bekräftat att jag ska debitera och få svensk moms betald! Martina
 Skrivet av:  IP: 83.249.179.128




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 6 =