Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

lagermodulen 2011-02-04 08:56
Hej!
Jag känner ett behov av fler kolumner i lagermodulen, där 1 kolumn är det verkliga lagret, kolumn 2 kan vara demolager och kolumn 3 utförsäljningslager.
T.ex jar har 174 modeller som jag säljer, kund A vill testa 4 ex av modell X som jag har 30st av på lager, han returnerar dom och väljer 20 ex av modell Y istället och de 4 ex han returnerade hamnar på lagret igen, I nuvarande lager lista ser jag då inte att det finns 4 enheter som är demo som kanske inte kan säljas till fullt pris uatn bara att jag åter har 30st på lager.

Om det funnit fler kolumner i lager listan har jag då kunnat föra över 4 enheter till Demo kolumnen och haft 26st nya kvar på lager och sett att det totalt är 30 enheter som jag har.

är det någon mer som har samma behov?
 Skrivet av:  Robert IP: 213.64.18.220



Svar: lagermodulen 2011-02-04 16:49
Jag har sysslat mycket med lagerhantering, men aldrig hört talas om "demo-lager". I vissa fall kan en vara säljas på öppet köp, men då ska den vara felfri när den lämnas tillbaka och säljs alltså åter som ny.

I enstaka fall kan en vara bli skadad eller att den kommer åter till lagret av andra skäl. t.ex. att kunden slutar att betala och saknar tillgångar och företaget får ta tillbaka varan som nu är begagnad. Vissa företag betecknar denna vara då som "B-stock" och kunden kan köpa den till reducerat pris jämfört med en ny.

Jag gissar ändå att dina "demon" ändå måste lämna lagret på något sätt, kanske via en order? Det rätta är då att vid retur föra tillbaks varan i lagret igen men med beteckning begagnad eller något liknande. Det kan knappast vara något problem med det., alltså ändra lagerstatus.

Problemet är väl att du förlorar pengar hela tiden om kunderna får prova varor och sedan lämna tillbaka dem och ta någon annan vara. Hoppas du inte handlar med bilar? :-)
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: lagermodulen 2011-02-05 16:51
hej!
Tack för dina rader.
Ja det är precis det jag vill göra, att när den bokas som inkommande igen att den i Lagermodulen kan märkas som t.e.x demo (ändra lager status)men det går inte idag då modulen enbart visar totalt antal på lager.
Det finns ju en möjlighet att skapa nya produkter som heter demo modell XYZ osv men det vill jag i nuläget undvika.

Jag Tjänar mer på att låta kunder testa vissa modeller innan köp än att bara säga nej och jag tar då hellre det och får lite demo enheter :-)*asg* Jag säljer högtalare och inte bilar ;-)
 Skrivet av:  Robert IP: 213.64.18.220



Svar: lagermodulen 2011-02-06 12:21
Det var ju synd att det inte var bilar, annars hade jag kunnat "dema" en modell i månaden resten av året...

Lagerprogrammen styrs av en viss logik och tyvärr är jag inte insatt i UniBas lagermodul. Min spontana reaktion är att dina demo-högtalare blir en helt ny produkt när de kommer tillbaka, alltså med samma lageridentitet men med kanske tilläget "demo" eller liknande. Det gamla lagernumret går alltså inte att ändra hur som helst utan någon form av skillnad måste det bli och det är ju också fair mot kunden som kan välja mellan ouppackad vara eller demo.

Ingen kan väl ha bättre koll på detta än Unicell själva och jag utgår från att du har support när du sysslar med lite mer avancerade "bokföringsmetoder" och då är det bara att ringa.
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.200.164



Svar: lagermodulen 2011-02-06 12:26
Jo saken slog mig efter en stund...

Jag skulle nog i lagret, ha ett antal högtalare just för demobruk och märkta med någon beteckning så att du vet statusen. När kunden bestämt sig, returnerar han demon och du skickar en ny lagerhögtalare.

En gång om året kan du gå ut med att du säljer dina demo-ex för ex.vis halva priset och sedan börjar du på ny kula.
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.200.164



Svar: lagermodulen 2011-02-07 11:57
Hej!
problemet är inte jättestort för mig, har idag särskilda demohögtalare och dessa lagerförs på ett eget räkneark så jag har lite koll på det ändå men jag kände bara ett behov att kunna få detta i lagermodulen. Emellanåt så rensas demolgret på utförsäljning, det är t.om. så att vissar kunder frågar efter demo enheter också ;-)

Unicells support fungerar bra och jag ska ta detta med dom också
 Skrivet av:  Robert IP: 213.64.18.220




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 6 =