Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Felaktigt verifikat 2011-02-04 17:23
Jag har Enskild firma och använder Kontantmetoden. När jag fick betalt för 2010 års sista faktura den sista januari sa UniBas till mig att det beloppet skulle bokföras under 2010 eftersom fakturan var utställd då. Det gjorde jag också.
Idag fick jag (av UniCell) reda på funktionen Databas/Bokslut/Bokför resterande kundfakturor(alt. lev.skulder), vilket ju gör att jag vill rätta till den felaktigt bokförda kundfakturan. Jag undrar helt enkelt hur jag ändrar ett verifikat så att det blir "ogjort", dvs. speglar hela verifikationen? Den är i skrivande stund bokförd så här:

1930 Bank: Debet 642:-
3010 Försäljning: Kredit 606:-
2630 Utgående moms 6%: Kredit 36:36
3740 Öresutjämning: Debet 0:36

Efter att detta blivit gjort, ska jag då trycka på "Bokför resterande kundfakturor" och därefter bokföra beloppet för betaldatumet istället?

Jag är, som ni förstår, en novis när det gäller detta, men jag lär mig hela tiden!!
 Skrivet av:  Per Söderblom IP: 85.195.1.170



Svar: Felaktigt verifikat 2011-02-04 18:10
NEJ, NEJ, NEJ!
UNI_BAS har INTE uppmanat Dig att bokföra betalningen under föregående år! Något sådant meddelande finns INTE i programmet.

Det Du idag av UNICELL fick veta är exakt det som meddelandet från programmet sade.Du skulle ha tryckt på knappen "Bokför resterande....". Du kan läsa om detta på ett stort antal inlägg här i forum.

Du kan inte göra denna verifikation "ogjord". Den felaktiga verifikationen innebär inget annat än att Du har fel utgående saldo på 1930. Antingen får Du "leva med detta" eller får Du göra ett korrigeringsverifikat mellan 1930 och t.ex 1511 "Diverse kundfordringar. In på det nya året får du i så fall återföra mellan 1511 och 1930.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.156




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 6 =