Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Varsch är kopian? 2011-02-12 15:45
Har i dagarna börjat arbeta "skarpt" i UniBas som känns rätt för min mentala kapacitet!
Efter att ha registrerat några transaktioner och innan jag går ur programmet gick jag till DATABAS > Verktyg > > Säkerhetskopiera
Min plan var att från C:/UNIBAS/Kopior kopiera till extern hårddisk - men - det är tomt i Kopior-facket. Var har den tagit vägen.
Tyvärr funkar inte instruktionsvideon för detta avsnitt
 Skrivet av:  Gunnar IP: 95.155.225.224



Svar: Varsch är kopian? 2011-02-12 17:02
När man gör en säkerhetskopia kan man välja att ge kopian ett eget namn och placera kopian var som helst på datorn, man trycker då på knappen "Manuellt namn". UNI_BAS kommer ihåg var man placerade den senast och om man nästa gång bara trycker på "Spara". Det är väl kanske bra att man har den möjligheten. Detta kan emellertid ställa till problem om man t.ex sparar på en extern disk, som vid nästa tillfälle är bortkopplad från datorn.

Mitt absoluta råd: Tryck bara på "SPARA-knappen" så att säkerhetskopian hamnar i kopie-mappen som finns i UNI_BAS-mappen på hårddisken.

I Ditt fall kanske Du ska försöka att tryck på knappen "manuellt namn" och då passa på att styra tillbaka säkerhetskopian till kopie-mappen som finns i UNI_BAS-mappen på hårddisken. Nästa gång kan du sedan trycka på spara.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Varsch är kopian? 2011-02-13 05:56
Sim sala bim! Plötsligt hamnar en fil i kopie-mappen. Vill påstå att jag gjort på samma sätt första gången. Sedan kopierar jag filen i kopiemappen till externa hårddisken.
Provade öppna kopian, konstaterade att för mitt öga var den inte läslig, mest bara utkastade bokstäver, streck o likn. Ska det se ut så?
 Skrivet av:  Gunnar IP: 95.155.225.224



Svar: Varsch är kopian? 2011-02-13 08:45
Du har använt en ordbehandlare för att öppna säkerhetskopian.

Om Du använder en ordbehandlare för att öppnar en bild, en film, eller något annat som inte SKA öppnas med en ordbehandlare får Du samma effekt.

En säkerhetskopia ska man bara använda när man ska skapa en ny datafil. Gå till Databas/Verktyg/Åtrgå till säkerhetskopia.

P.S. Att öppna en säkerhetskopia på fel sätt (med en ordbehandlare t.ex.) kan innebära att säkerhetskopian förstörs.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.98




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 4 =