Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Utskriftsproblem Mac 2011-02-17 11:43
Då är det dags igen, utskriftsproblem på Mac. Det finns hur många trådar som helst i ämnet och jag har försökt läsa där för att hitta svar, men hittar inget som liknar mina problem.

Uppdaterade igår till senaste UNI_BAS (2011-02-15) i förhoppning att problemen skulle försvunnit, men tyvärr inte.

Jag har en iMac, med senaste OS X, 10.6.6. UNI_BAS brukar fungera ganska bra men då och då (framförallt om jag stänger UNI_BAS och öppnar det någon dag senare) inträffar följande (vilket det oftast inte gör om jag lämnar UNI_BAS igång i dagar och bara minimerar det):

Vilken utskrift jag än väljer, var jag än befinner mig i programmet så tvärdör det och stängs pang-bom utan att visa tillstymmelse till skrivardialogruta. Detta sker alltså INNAN jag valt skrivare, och borde alltså inte kunna beskyllas vara en skrivardrivrutins fel, eftersom jag inte ens valt skrivare när det händer.

Den enda lösningen jag hittat på problemet så här långt är att starta om datorn, då går det igen i några dagar. Tyvärr så måste ju detta betyda på ett fel i själva utskriftshanteringen i programmet som jag ser det.

Jag har uppgraderat mina skrivare med senaste drivrutinerna, och dom fungerar ju som sagt utmärkt när jag startat om datorn. Jag provade även att nollställa hela skrivarsystemet nyss och la upp skrivarna igen, men problemet kvarstår.

Hoppas någon, UNICELL eller annan användare, har något bra tips, eller att UNICELL kan sätta tänderna i det och försöka lösa problemet. Jag skickar gärna loggfiler eller annat kul som ni kan behöva för att felsöka.

Dags att boota om datorn så jag kan få ut mina fakturor. Trist, behöver normalt inte starta om datorn mer än någon gång i månaden max, och då oftast i samband med någon programinstallation eller uppgradering från Apple.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-02-17 11:48
Hittade detta i min systemlogg precis nu när jag testade utskrift igen innan jag startade om datorn:

2011-02-17 11.47.10 EXE[92776] The application with bundle ID 4d.com.UNI_BAS.app is running setugid(), which is not allowed.
2011-02-17 11.47.10 com.apple.launchd.peruser.501[284] ([0x0-0x4e94e9].4d.com.UNI_BAS.app[92776]) Exited with exit code: 1

Kanske kan vara någon ledtråd till UNICELL? Hoppas det.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-02-17 13:12
Hej igen!

Hittade efter lite grävande detta tips i en intressant tråd om 4D:
http://4d.1045681.n5.nabble.com/Snow-Leopard-printing-and-password-prompt-tp1411625p1411628.html

Vi får väl se om det löser mina problem, men jag skulle tro det. Förmodligen kan denna funktion få "spel" om man råkar klicka på Avbryt eller skriver fel lösenord, gissar att det sedan hänger kvar i 4D på något vis tills man startat om datorn, förmodligen dör inte 4D när programmet dör utan det hänger kvar på något sätt i minnet.

Men om jag nu inte får den frågan fortsättningsvis så borde problemet lösas per automatik. Det kanske är något ni skulle titta på och eventuellt baka in i installationsprogrammet i framtida versioner?

OBS! OBS! OBS! Tipset ovan är inget för normalanvändaren, skulle säga att det är något för en bra IT-konsult eller tekniker ni känner. Är ni det minsta tveksamma kring att göra denna ändring, GÖR DEN INTE! Går det fel kan det gå riktigt åt skogen med datorn.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-02-18 11:41
Hej igen!

Mitt trix ovan visade sig inte fungera längre. Vad jag kan läsa mig till så är den version av 4D som UNI_BAS körs under en gammal version (2004 8.0.8) som saknar stöd i moderna 64-bitars operativsystem (som Mac OS X Snow Leopard som jag kör), och det är där problemen ligger. UNI_BAS och 4D-motorn körs i dagsläget i en "emulerad" PowerPC-miljö i min Mac.

4D version 2004 är enligt 4D själva "Obsolete", och det innebär (taget från 4D's hemsida):
* Utveckling upphört.
* All försäljning upphört. Uppgraderingar till högre versioner säljs inte längre.
* Ingen teknisk support tillgänglig.

Känns ju inte alls bra, det innebär ju att inga lösningar på problemen är att vänta innan ni bytt till en nyare version av 4D. Jag hoppas ni påbörjat arbetet med att gå över till 4D v11 eller v12? Har ni någon tidplan? Eller kommer vi Mac-ägare att få leva med ett UNI_BAS som inte är kompatibelt med våra datorer? Jag kan mycket väl tänka mig att det är detta med PowerPC-emulering kontra Snow Leopard som ställer till de flesta problem med utskrifter i Mac-miljö.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.0.116



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-02-18 15:08
Såvitt jag förstår så körs Windows 7 i 64-bitars miljö och det verkar inte vara det minsta problem om jag förstått rätt?

Om jag minns rätt har jag sett att Unicell redan förra året i något inlägg, nämnde att en ny version av 4D var på G. Denna nyare version har tydligen ett helt nytt gränssnitt som matchar de nyare operativsystemen på ett bättre sätt.

Det blir spännande att se vad som händer...

Sedan hör det till saken att jag också har en liten Aplle-laptop som jag köpte i höstas och som jag i första hand använder för att styra (vilket gåt utmärkt) en del prylar jag använder i ett fritidsprojekt. Dessutom lånar min son ofta datorn och använder den för fotoredigering.

Tyvärr hör jag annars till de som anser att Apples produkter är lite överreklamerade, även fast jag har en Iphone 4, som jag dock inte betalt själv. Jag upplever hela tiden problem med Apples grejor när man ska köra eller ladda ner vissa program och när det gäller administrativa funktioner tycker jag att en PC fungerar bäst.

Om du tittar runt lite på webben, så ser du att det finns en hel del problem med Apple och deras kompabilitet med diverse programvaror, men vad jag förstår så finns det också många nöjda Mac-användare som kör UniBas i sina datorer och alla kan väl inte köra med gamla operativsystem? Själv får jag fortsatt finna mig i att Iphone 4 inte kan hantera Adobe flash.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-02-18 22:46
Hej!

Utan att starta ett flame-war mellan PC och Mac anhängare kan jag väl säga att jag har haft i min ägo minst en dator kontinuerligt sedan 1980. Jag har således haft MÅNGA datorer av alla de slag, men främst PC, dock har nog ca 6-7 st moderna Macar (som kör OS X) även varit och är i min ägo. Jag anser mig själv vara PC/Windows-expert, har många certifieringar från Microsoft osv, men kan uppriktig säga att det finns inga datorer som strular så lite som Macar. Jag jobbar som IT-konsult och mina kunder har till 99,7% (grov uppskattning) PC med Windows, men de 3-4 Macar som finns ute hos mina kunder är det ALDRIG, och då menar jag ALDRIG några problem med, annat än användare som inte gör rätt, maskinerna eller operativsystemet är det aldrig strul med. Men jag är glad att mina kunder kör PC och Windows, för jag vet av lång erfarenhet att de miljöerna strular, och det är ju det jag lever på :-)

Att Macar kostar mer beror ju på att ett enda företag står för F o U för både maskiner och operativsystem, ungefär som om Microsoft skulle göra alla datorer som kör Windows. Vi vet ju hur Microsoft prissätter saker, det hade blivit precis lika dyrt med PC om bara Microsoft tillverkade dom.

Nog om detta, jag är mycket familjär i båda miljöer och har som sagt lång erfarenhet av datorer. Jag kan säga att säkert minst 50% av de Macar som är i drift idag kör tidigare versioner av OS X än Snow Leopard och dessa är 32-bitars, och där finns inte problemen jag pratar om.

Windows och OS X går inte att jämföra vad det gäller drivrutiner, utskriftsprocesser eller något annat om man ser till aspekten att 4D verkar snurra bra på en 64-bitars Windows. Det är inte 64-bitarsgrejen i sig som är problemet. Problemet är att en (modern) Intel-baserad Mac emulerar en PowerPC-miljö. Mac har bytt processorarkitektur från PowerPC till Intel för ett antal år sedan, och det är emuleringen (kallas Rosetta) som ställer till vissa problem med bl a utskrifter i 64-bitars Snow Leopard, och detta är inte något unikt för 4D. Många gamla program, Adobe Photoshop i äldre versioner, Pagemaker, tillochmed gamla Microsoft Office-versioner snurrar i den emulerade PowerPC-miljön (Rosetta) och många av dessa program har även dom skrivarproblem. De flesta problemen är med moderna skrivare med nya drivrutiner skrivna för Snow Leopard. Och där i ligger det stora problemet.

För problemfri 4D och UNI_BAS-körning krävs alltså en tidigare version än Snow Leopard av operativsystemet, och då även 32-bitars skrivardrivrutiner. Köper du en Mac idag får du Snow Leopard installerat på den, och det är inte möjligt att nedgradera till en tidigare version av OS X på grund av att det inte finns stöd i tidigare versioner av OS X för den nya hårdvaran i nya Macar. Utveckligen lär inte avstanna, det kommer troligen en ny version av OS X senare i år, och andelen Macar som kan hantera 4D och UNI_BAS krymper stadigt, det är dags att göra något åt det, och inte skylla ifrån sig på dåliga drivrutiner. Det är inget fel på drivrutinerna, felen ligger i gränslandet mellan 4D och Rosetta på datorer med Snow Leopard.

Oj det blev långt. Jag hoppas det inte är för många stavfel eller språkliga fel i texten ovan, man blir blind i sin egen text.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-02-19 01:54
Ok jag köper dina argument, men jag tycker det är fel i Apples logik att man uppdaterar operativsystem utan att ta hänsyn till att användarna /kunderna kanske får problem med program som tidigare har fungerat problemfritt.

I grunden spelar det ju ingen roll hur mycket de trixar med operativsystemen. Slutprodukten blir i alla fal bara ettor och nollor i processorerna. Även en Mac skulle kunna köras med Windows eller OS på PC. I grunden är det samma leverantörer (kineser) som sätter ihop prylarna.

Man kan ta sig en funderare på varför Mac ändå säljs försvinnande lite jämfört med PC. Personligen tror jag inte företagen tittar på priset i det fallet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-02-19 11:55
Nja problemen bottnar ju i att Mac har gått från en hårdvaruplattform till en annan och ändå låtit gamla program kunna köras i den nya miljön via emulering! Det är ju fantastiskt bra gjort om du frågar mig. Att sedan utveckligen går framtå går inte att hejda, Microsoft har haft samma problem med programvaror utvecklade för XP eller tidigare versioner och 64-bitarsversioner av Windows. Titta bara på drivrutinsproblemen i Windows-miljöerna och på 32 respektive 64-bitarsversioner. Skulle säga att problemen är större i Windows-miljö, men då har man ändå inte bytt hårdvaruplattform.

Beträffande försäljning så är Apple helt klart på väg uppåt. Delar i att man inte sålt så bra i Sverige (i USA finns det en mycket högre %-andel Mac) är att det tidigare nästan varit svårt att få tag på dom, nu säljs dom ju faktiskt av de flesta stora elektronikkedjorna, och produkterna är hajpade, och om det får man ju tycka vad man vill.

Men nu är detta ett UNI_BAS-forum, och jag är fortfarande intresserad av en kommentar från UNICELL hur man ser på saken och om man håller på med konvertering/uppgradering av UNI_BAS till en nyare 4D-version?
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-02-19 14:36
Ja till och med jag köpte min Mac på Mediamarkt, så det är nog så att Macarna börjar finnas lite här och där...

Du har helt rätt vi ska inte dryfta Mac-PC synpunkter på detta forum som givetvis är vikt för UniBas relaterade frågor. Jag är också nyfiken hur Unicell gör med nyare 4D-version. Frågan är bara om det är något som kommer att behandlas här? Det är mycket yrkeshemligheter och hysch,hysch i branschen...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-02-19 19:05
Tack Peter Kenell och tack Åke för alla synpunkter. Det blev ju en intressant diskussion. Peter har ju djuplodat i utskriftsproblemet och det uppskattar vi förstås - håll oss informerade om Du får fram något mer.

Denna tråd borde egentligen ha delats upp på flera fristående trådar. Det är svårt att i samma tråd på ett begripligt sätt besvara vitt skilda frågeställningar.

•••• Windows kontra Macintosh
Det mesta av utvecklingsarbetet av UNI_BAS sker på Mac-datorer. Vi valde Mac på den tiden då Windows ännu inte existerade. Mac var redan då ett 32-bitars system medan man på PC-datorer fortfarande.körde 16-bitars DOS.
Idag är de båda plattformarna för oss mer eller mindre likvärdiga. UNI_BAS fungerar lika bra under Windows som under OSX. Det spelar ingen roll om man kör Windows system 7, Macintosh Leopard, Windows xp, Macintosh Tiger, Windows 2000 - UNI_BAS funderar till och med under Windows Vista.

•••• Apropå Windows Vista (och 4D version 11 och 12)
Ett jättelikt företag som har all världens resurser för att kunna testköra ett operativsystem på längden och tvären innan man släpper ut det på marknaden, just det företaget gör det stora misstaget att släppa detta missfoster Windows Vista på marknaden. Många kunder som var ivriga att gå över till det nya Vista fick snabbt backa tillbaka till Windows xp - detta trots att Microsoft tydligt hade deklarerat att:
Windows xp är enligt Microsoft själva "Obsolete", och det innebär (taget från Microsofts hemsida):
* Utveckling upphört.
* All försäljning upphört. Uppgraderingar till högre versioner säljs inte längre.
* Ingen teknisk support tillgänglig.
- Ändå fick Microsoft själva backa tillbaka till xp och återuppta leverans och support.
OBS likheten med texten ovan angående 4D. Vi har kontakt och träffar regelbundet andra 4D-utvecklare och vi känner till att flera har fått backa tillbaka från version 11 till version 2004. Vi har avvaktat med uppgradering och därigenom besparat våra användare diverse problem. Version 12 har nyligen släppts, vilket kanske indikerar att det börjar bli daggs att å upp till version 11. Vi har version 11 på våra datorer och har testkört UNI_BAS, men vi är ännu inte beredda att släppa den säkra 2004-versionen.
Vi vill att det ska kännas bra för våra användare när vi väl tar steget upp till en nyare version av vårt programspråk.

•••• Apropå 32-bitars kontra 64-bitars datorer
För ett program typ UNI_BAS spelar det ingen som helst roll om man kör på 16 - 32 - eller 64 bitarsdatorer. Ett program med mycket beräkningar (t.ex bildbehandlingsprogram) har däremot större nytta av 64-bitarstekniken. För UNI_BAS är det fullständigt egalt.

•••• Apropå Utskriftsproblem
Detta problem är helt Macintoshrelaterat och berör inte Windosanvändarna.
Alla anställda på UNICELL har var sin Mac och var sin PC. Den mesta utvecklingen sker på Macarna. Det mesta arbetet sker på Macarna. Vi har haft Macar sedan 1986 .- I likhet med de allra flesta Mac-kunderna har vi själva ALDRIG haft några utskriftsproblem. Vi har för närvarande HP-, Lexmark- och Xerox-skrivare som alla fungerar felfritt - Vi kör diverse versioner av operativsystem . även Snow Leopard.
Vi känner förstås till att det finns ett fåtal Mac-kunder som har problem med utskrifter. I en del fall har man kunnat lösa problemet genom att uppdaterar skrivardrivrutinen eller att man rent utav använder en annan skrivare. Dessa problem började dyka upp redan före Snow Leopard. Däremot ha Leopard den egenheten att 4D frågar efter Password före första utskriften. Om man där trycker på Cancel, då går UNI_BAS ner - lösning - ange password.
Vi håller vidare på att se över detta med utskirfterna, men just nu har vi ingen mirakelmedicin - ännu.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.98



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-02-19 22:45
Tack Unicell för en belysning av Peters och mina funderingar, att det dessutom görs på en lördag blir man extra imponerad av.

Det är naturligtvis helt riktigt att avvakta och försöka testa nya plattformen efter alla konstens regler. Som "gammal" programmerare så vet jag att hur användarvänligt eller hur mycket man än testkör sina program, så lyckas alltid någon frustrerad användare trycka på någon kombination av knappar som man aldrig i sin fantasi trodde skulle skulle kunna vara möjlig, men givetvis finns ju "Murphys law", som avhandlas på annan plats på detta forum och man står inför fullbordat faktum.

Kontentan blir, att vi får vänta och se...

När Unicell nämner mirakelmedicin, kan jag inte låta bli att citera den skylt som hänger hos den bilverkstad jag brukar anlita.

"Mirakel utför vi medan ni väntar. Underverk tar något längre tid..."

Ha en fortsatt Trevlig Helg!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-03-02 18:02
Jag är ledsen UNICELL, men Ni skriver att ett fåtal användare har problem. Jag tycker nog att det är ett mycket stort antal, om man kollar trådarna. Det som irriterar mig är att det verkar inte vara någon som tar detta på allvar hos Er.

Jag är i det läget att jag nog kommer att söka efter en annan lösning, när det gäller min bokföring. Kan nämligen inte använda UNIBAS som läget är nu. Problemet är inte någon drivrutin till skrivare eller något annat. Problemet ligger i programmet. Kan omöjligt bero på drivrutinen i skrivaren, då jag inte ens får upp utskriftsförnstret. Den hänger sig direkt.

Jag är tacksam om någon på forumet kan komma till undsättning. Paniken är total. Har inte kunnat fakturera på ca 1 månad. Kan ju inte ens engång skriva in fakturorna då dom försvinner med krascherna....
 Skrivet av:  Torbjörn IP: 213.114.10.229



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-03-02 22:03
Något är uppenbart snett med din installation. Har själv Mac och har nyligen installerat senaste OS:et (10.6.6) och allt tuffar på fint.

1) Har det här dykt upp plötsligt? Ny skrivare, nytt OS, airport-express som skrivarförbindelse?

2) Vilken skrivare är förvald enligt systemet (äpple-systeminställningar-skrivare&Fax). Kolla valmöjligheterna nere till höger och skrivarlistan uppe till vänster. Peka explicit ut just den skrivare du vill använda och se till att det är rätt pappersformat.

3) Låna din granes skrivare någon timme! Testa om den fungerar!

4) Var håller du hus? Kanske någon här på forat bor i närheten och kan hjälpa dig!

5) Har du inte fakturerat på en månad?!? Du har väl i alla fall tillgång till Textredigeraren eller Pages?!?

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-03-03 09:13
1) nej
2) Väljer jag den skrivaren som jag vill fungerar det inte. Allt är uppdaterat, så där i ligger inte problemet. Men detta tipps hjälpte mig. Har valt en "allmän" drivrutin och det funkar-Skriver ut den som en PDF
3) Har provat med en annan skrivare, men det funkade inte.
4)Bor på Österlen
5)Jag har andra program som jag kan fakturera från, naturligtvis, men vill nog att det går genom bokföringsprogrammet, då jag använder det för att fakturera och bocka av när det blir betalt.

Jag har varit super nöjd med UNIbas, men när det strular och man inte får enkla saker att funka ledsnar man, eller hur. Dessutom är man ju inte van att behöva den här typen av felsökning på mac. Visst har man i tidigare versioner av system haft problem med konflikter, men sedan OSX är ju det helt bortblåst.
Program/datafelet beter sig som en konflikt, men det verkar snarare som det har något med att programmet har ett "minne" för den senaste skrivaren. Såg det av en händelse i en logg någonstans.

Är det någon som har koll på om man kan utnyttja olika konton för att dedikera enbart till att använda UNIbas i?. Hoppas Ni förstår hur jag tänker?
 Skrivet av:  Torbjörn IP: 213.114.10.229



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-03-03 16:00
Torbjörn skrev:

> 2)...Men detta tipps hjälpte mig. Har valt en "allmän" drivrutin och det funkar-Skriver ut den som en PDF

Skönt att de nu börjat rulla på lite grann för dig!

Om du söker vidare bland inställningarna för din skrivare kanske du så småningom hittar vad i fridens namn som är knas!.
Udda pappersformat? Färg som är slut och spärrar skrivaren? Exeprimentera mera :-)

/ Lars Bergström
/ ... som kört Mac sedan 1987...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-03-03 22:11
Personligen tycker jag det är mycket egendomligt att utskrifter fungerar utan problem för vissa Mac användare, medan andra tycks vara överhopade med konstigheter?

Logiskt sett så kan det knappast vara UniBas som är orsaken. Då borde väl alla ha samma problem?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Utskriftsproblem Mac 2011-03-03 23:17
Min fasta övertygelse är att det är Rosetta (PowerPC-emuleringen) som 4D och UNIBAS kör under som tillsammans med 64-bitars OS X Snow Leopard och nya skrivardrivrutiner är problemet. Men om jag tolkar UNICELL rätt så är det en ny version på gång inom något halvår i alla fall där vi lämnar Rosetta bakom oss, och jag är säker på att även skrivarproblemen försvinner då.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 7 =