Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Tydligare kvitto? 2011-02-18 08:50
Hejsan!

Jag har sökt i trådarna och sett min fråga fast omvänd sas.
Några har undrat varför det står kvitto på fakturorna men missat att det ställt in fel betalningsvillkor.
Det har jag fullt klart för mig men när jag skriver ut ett kvitto så står det inte kvitto på det men det står däremot kvittofaktura när jag går och skriver ut en verifikation till mig själv.

Det jag önskar är att det alltså tydligare står kvitto på den utskriften som går till kund för där står det ju fortfarande: "Summa att betala". Så jag brukar skriva till: "OBS! Förbetalt med ........... kortbetalning"

Går mitt problem att rätta till med enkla åtgärder?
 Skrivet av:  Niclas Bernhardsson IP: 93.182.172.40



Svar: Tydligare kvitto? 2011-02-18 09:07
Du skriver att ordet "kvittofaktura" förekommer någonstans. Jag känner inte igen detta - kan du beskriva närmare var detta ord förekommer.

Din andra fråga angående texten "Summa att betala", så skulle man programmässigt kunna ändra den texten och istället skriva "Total". Å andra sidan är totalen ju trots allt just en "summa att betala". Detta kanske inte är så allvarligt.

Din tredje fråga angående texten "OBS! Förbetalt med ........... kortbetalning", löser Du enkelt genom att skapa en artikel i artikelregistret. OBS du måste ange att artikeln är av typ "text" - på så vis slipper Du en massa nollor i antal- och beloppsfälten. På artikeln anger Du t.ex. följande benämning:

OBS! Förbetalt med ........... kortbetalning
Beloppet kvitteras:

Företagsort den ................


......................................
Företaget


Denna artikel lägger Du sist bland fakturaraderna. Tänk på att Du i artikelbenämningen kan lägga in radmatningar så att texten ser ut som ovan. Du kan också börja med ett par radmatningar så att du får ett par tomma rader före denna text.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Tydligare kvitto? 2011-02-18 10:05
Hej! Tack för snabbt svar!

Jo, det är ju bara under Rapporter och sedan "Spåra fakturor". Då jag öppnar en faktura igen och skriver ut så blir det Kvittokopia på dem som jag satt 0 dgr på och Fakturakopia på dem som jag satt X antal dgr på.

När jag skriver ut fakturor så skriver jag ju först ut en till kunden och sedan går jag direkt till Rapporter och skriver ut en kopia till mig själv.

Tack för tipset om det andra! :-)
 Skrivet av:  Niclas Bernhardsson IP: 93.182.172.40



Svar: Tydligare kvitto? 2011-02-18 10:25
Ett litet tillägg!

Det underbara med artikleregistret, vilket alla kanske inte upptäckt, är att man kan gå in när som helst och ändra artikeltext (inte artikelnamn).

Om man ex.vis har en artikel som heter Arbetsskjorta, så kan man i registret lägga in en artikel text, låt oss säga "långärmad". När fakturan skrivs ut så står det givetvis "Arbetsskjorta långärmad, MEN, man kanske nu har sålt ett parti kortärmade skjortor till div. kunder och då kan man antingen gå in i artikelregistret och ändra texten till "kortärmat" och spara, ja man kan till och med gå in och ändra när man registrerar fakturan ex.vis "Blårutig XL" eller vad som helst.

Denna lilla finess kanske kan tyckas inte vara så märkvärdig, men faktum är att detta inte fungerar hos många andra faktureringsprogram. För min fakturering är detta en oerhört stor grej som sparar massor av tid.

Att man sedan som grädde på moset, kan ändra artikelpriset vid fakturering, visste ni väl redan?

/oerhört nöjd UniBas användare
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Tydligare kvitto? 2011-02-18 12:41
Hej Niclas.
Du kan ju i programmet ange hur många kopior du vill skriva ut, så behöver du inte gå till rapporter och skriva ut igen.
 Skrivet av:  Hasse / Programhjälpen IP: 90.231.79.216



Svar: Tydligare kvitto? 2011-02-20 19:16
Hej och tack för alla svar!

Ja, jag håller med om att programmet är flexibelt och nästan för flexibelt! :-)

Hej, Hasse! Jo, jag vet men jag snålar med färgutskrifter till mig själv så kunden får färg och jag kör svartvitt.
 Skrivet av:  Niclas Bernhardsson IP: 93.182.144.150




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 4 =