Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ändra plats för datafilen 2011-02-18 11:27
Har installerat UniBas på C: disken på en ny dator. Vill gärna ha datafilen på H: disken som backas upp automatiskt. Hur kan jag göra för att detta ska fungera. Kan inte hitta att man kan välja plats för datafilen.

Hälsningar

Olle
 Skrivet av:  Olle IP: 92.33.2.180



Svar: Ändra plats för datafilen 2011-02-19 11:15
Mitt förslag är som följer (jag har själv gjort som och lyckats).

1. Ta backup!
2. Stäng av UNI_BAS
3. Flytta (inte kopiera, den får inte ligga kvar på gamla stället när du är klar) datafilen manuellt i utforskaren eller Finder om du har Mac till det ställe du vill.
4. Starta UNI_BAS, programmet säger att det inte hittar datafilen och du får peka ut var den ligger.
5. Kör så det ryker!

Jag har som sagt gjort på detta sätt, huruvida det är så man skall göra vet jag inte, men du har ju tagit backup innan så det torde vara riskfritt att prova.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: Ändra plats för datafilen 2011-02-19 20:11
Vill bara höja ett litet varnande finger. Många som har flyttat ut sin datafil från UNI_BAS-mappen ringer sedan till oss och frågar var deras datafil tagit vägen. - Svårt för oss att hjälpa til i det läget.

Samtidigt ska vi inte skrämmas i onödan. det kan finnas många goda skäl att själv bestämma var datafilen ska ligga. Man kanske vill ha sin datafil "på nätet" och på så vis bokföra "online". Detta kan man enkelt åstadkomma genom att lägga filen i en sk "dropbox" se vidare http://www.dropbox.com/
Lägger man datafilen i sin Dropbox kan man sköta sin bokföring var man än befinner sig. Man har så att säga skapat sitt eget lilla "moln".
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.98



Svar: Ändra plats för datafilen 2011-02-22 13:04
Tack för hjälpen. Fungerade utmärkt. Under Databas/verktyg längst ner på sidan kan man dessutom se var filen ligger.
 Skrivet av:  Olle IP: 92.33.2.180




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 3 =