Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Tömma testföretaget - möjligt? 2011-02-20 11:25
Hej hej!

Det finns så mycket att lära mig innan jag ens röra vid mitt riktigt företag i UniBas...därför laborerar jag vidare med testföretaget. Jag har varit inne där och matat in grejor lite huller om buller bara för att lära mig funktionerna -- än så länge har det gått bra. Men...

...nu kommit jag till stadiet då jag skulle gärna starta med ett "tomt" testföretag så jag kan testa med några riktiga uppgifter och siffror för att säkerställa att jag lärt mig rätt. Men de gamla trasaktioner ligger och skräpar. Det enda som jag egentligen vill låta stå kvar är kund- och leverantörsuppgifterna (de är bra att ha som "mallar" att titta på). Jag behöver ett "nollat" år att börja med.

Är det möjligt att ta fram ett "tomt år" i testföretaget där det inte står några transaktioner eller gamla fakturor, osv? Då kan jag laborera med att mata in riktiga uppgifter och kolla att jag verkligen fattat hur jag ska göra.

Hoppas att jag lyckats förklara vad jag menar...

Tack på förhand,
LL
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: Tömma testföretaget - möjligt? 2011-02-20 12:07
Varför inte börja "röra vid" ditt egna företag istället?
Om du börjar med att ta en backup det första du gör, så kan du sedan laborera hur mycket som helst. När du sedan laborerat färdigt och är beredd att starta laddar du in den sparade backupen. Då står du på 0 igen.
När du sedan startar på riktigt, ta täta backuper!! Så länge allt går bra är det bara att fortsätta. När något går snett, ladda in senaste backupen, så är "felet" borta.
Vill du ändå fortsätta med Testbolaget: ring supporten (för du har väl avtal?) så hjälper dom dig.
/Tore
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Tömma testföretaget - möjligt? 2011-02-20 12:17
Tack Tore! Jag förstod inte att man kunde spara enskilda backup filer på det viset. Jag ska testa med att göra ett par backups för att säkerställa att jag verkligen begriper hur det fungerar.

Jag tycker ni är underbara som frivilligt hjälper till här. Hoppas att jag så småningom blir så rutinerad att jag kan hjälpa till i framtiden också istället för att bara ställa dumma frågor.

Hälsningar,
LL
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: Tömma testföretaget - möjligt? 2011-02-20 12:41
Oj, jag skrev ett nytt inlägg nyss, men hade glömt ange min epost...och då åkte den till "moderation." Sorry!

Kan inte skapa säkerhetskopia för att jag får ett felmeddelande som står något i stilen med "map ej funnen. Text dokumentet kan inte skapas."

Det är nog bäst jag ringer till support på måndag, för att det är inte första gången jag haft denna problem med "mapp ej funnen."

Mvh,
LL
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: Tömma testföretaget - möjligt? 2011-02-20 12:32
Oj, jag stött redan på problem med säkerhetskopian. Vad gör jag för fel? Så här gjorde jag:

1) Öppna Unibas
2) Bytt företag till mitt "riktiga" företag
3) Gick in på Databas>Verktyg>Säkerhetskopia
4) Det kom upp en grå dilagruta med texten: Spara filen: C:UNI_BASKopiorMittNamn20/02/11-122156
Och gav mig två alternativ - SPARA eller MANUELLT NAMN
5) Jag klickte på SPARA
6) Det kom en grå FEL meddelande med följande budskap:
"Map ej funnen.
Documentet C:UNI_BASKopiorMittNamn20/02/11-122156.TXT
TEXT-dokumentet kan inte skapas."

Jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga nu...

Det kanska ska nämnas att när jag först fick min licenskod av Unicell och skulle mata in den tillsammans med mina uppgifter kring första bokföringsår, verifikat serie, osv. så stött jag på samma problem med "mapp inte funnen." Jag kontaktade Unicell och jag fick installera på nytt och lägga in en ny datafil som de hade skapat till mig med mina uppgifter redan inlagt. Det har fungerat sedan dess, men jag har inte gjort några "backups" än, i att jag bara laborerat i testföretaget.
 Skrivet av:  IP: 86.86.116.167



Svar: Tömma testföretaget - möjligt? 2011-02-20 16:58
Vill bara upplysa att den anonyma inlägget ovan är den jag försökte skicka tidigare, men den blev "moderated" för att jag glömde fylla i mitt namn och epost...so sorry for the confusion!
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: Tömma testföretaget - möjligt? 2011-02-21 19:53
Den datafilen du fick av Unicell bör väl vara den fil du ska ladda in när du "Återgår till säkerhetskopia".

I ditt exempel ovan ska du INTE gå till SÄKERHETSKOPIA, utan till ÅTERGÅ TILL SÄKERHETSKOPIA. UniBas utgår annars från att du ska spara något istället för att som du tänkt, ladda hem en fil.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Tömma testföretaget - möjligt? 2011-02-22 11:42
Hej Åke,

Tack för hjälpen! Filen som jag fick av Unicell slutar på .uni, och den har jag sparat på ett säkert läge i fall jag behöver den i framtiden.

Jag var mest orolig för att jag kunde skapa någon säkerhetsfil alls. Det vill man göra med jämna mellanrum! Men jag ringt till Unicell igår och de hjälpte mig. När jag ska göra en säkerhetskopia, får jag välja alternativet där man skriver namnet på filen manuellt. Av någon anledning är det har "mapp ej funnen" ett fel som dyker upp på just min dator. Men en så länge har det gått att hitta en "workaround."

Cheers,
LL
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: Tömma testföretaget - möjligt? 2011-02-22 15:13
Hej LL,

Bra att det börjar fungera för dig. Jag rekommenderar starkt att du köper Supportavtalet om du inte redan gjort det?

Det är viktigt att man kommer underfund med grunderna i UniBas och dit får man väl räkna backupfunktionen. Det är enligt min mening viktigt att ta backup/säkerhetsfil VARJE GÅNG man har bokfört. Bokför man en gång om dagen, kan det vara lämpligt att ta en sådan fil varje dag. Gör man något fel, så kan man då enkelt gå tillbaka någon dag och köra in denna fil och sedan göra om den sista bokföringen.

När du ska göra en säkerhetskopia, så får du upp en stor ruta där UniBas talar om var filen lagras. Det kan stå ex.vis "C:UNI_BASKopiorDitt företagsnamn 2011-01-22-150211". Har du då lagt UniBas på något annat directory än på C:, ja då hittar givetvis inte UniBas mappen och du får skriva manuellt var du vill ha din säkerhetsbackup.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 9 =