Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Vilket konto för kreditkortsskuld 2011-03-06 23:23
Hej hej,

Jag använder Uni_bas. Jag har enskild firma.

Jag har gjort mitt första köp med mitt VISA Buisness gold och undrar hur jag ska bokföra.

Jag antar att jag ska bokföra på ett skuldkonto så snart jag vet vilken vilket datum pengarna drogs från kortet. Köpet är gjort nu men transaktionen är inte registrerad hos banken än.
Sedan när räkningen kommer så debiterar jag skuldkontot och krediterar plusgirot som pengarna betalas från. Rätt?

Isåfall har jag två snabba följdfrågor.

1* Vilket konto ska jag använda som skuldkonto. Tycker att uni_bas nästan alltid saknar de konton jag behöver. Därför är det svårt att själv välja från BAS kontoplanen vad jag ska använda och hur det ska läggas in i uni_bas manuellt. Ska jag använda ett 23-konto eller ett 24?.

2* Är det meningen att jag ska bokföra på det här viset? Sitta och vakta på banken för att få reda på datum när pengar dras från kreditkort osv? Känns som att det är ett osmidigt sätt att driva företag på. Vilka datum som vad händer och inte hos kreditinstituten känns ju som något som jag inte ska behöva hålla reda på. Annat är det med pengar som flyttas från mina egna kontot. Har jag fel?

Tack på förhand.

mvh / Jimmy
 Skrivet av:  Jimmy Nylund IP: 85.224.28.42



Svar: Vilket konto för kreditkortsskuld 2011-03-07 19:59
Jag funderar på om ditt kort är direkt knutet till ditt bankkonto eller om du har en kortkredit som du betalar en gång i månaden? I varje fall skulle jag bokföra när pengarna dras från din bank, vilket betyder att du antagligen fått en räkning inkluderande räntor eller andra relaterade avgifter. Detta kontoutdrag kan med fördel bokföras på ett enda verifikat, men givetvis måste du kontera de olika utgifterna så de hamnar på rätt kostnadskonto.

Alla dessa konteringar blir debet och till sist blir räkningens totala summa kredit på dtt betal/bankkonto. Bokföringsdag blir = valutadag på ditt bankkonto.
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.201.73



Svar: Vilket konto för kreditkortsskuld 2011-03-08 10:42
Hej Åke!

Det är ett kort där räkningen kommer den 4'e i månaden och avser köp som gjorts den första till den sista i föregående månad.

Det låter jättesmidigt så som du säger! Så om jag har köpt säg tre olika varutyper så behöver jag bara göra tre rader på den nya leverantörsfakturan och se till att fakturatotalen stämmer mot själva pappersfakturans sista rad?

Hur blir det i de lägen där jag gör ett köp med samma kort i butik och får kvitto i handen där och då?

Mvh / Jimmy
 Skrivet av:  Jimmy Nylund IP: 85.224.28.42



Svar: Vilket konto för kreditkortsskuld 2011-03-08 13:23
Hej Jimmy,
Ja det är rätt uppfattat. Om du handlar i butik och får kvitto så sparar du detta tills räkningen kommer och kollar att beloppet på räkningen stämmer med ditt kvitto, sedan bokför du som tidigare. Denna vara blir ju inte betald förrän du betalar korträkningen.

Det finns ingen anledning för en enskild firma att bokföra skulder i dessa sammanhang. Om du någon gång övergår till AB och börjar få anställda som nyttjar egna kort, kan man eventuellt börja med att skuldbokföra.
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.201.73



Svar: Vilket konto för kreditkortsskuld 2011-03-08 13:52
Tack för svar Åke!
 Skrivet av:  Jimmy Nylund IP: 85.224.28.42




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 9 =