Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Att "Bokföra inbetalningarna" vid bokslutet. 2011-03-14 08:57
Hej, när man trycker på bokslutsknappen kommer en fråga upp i Unibas "Vill du bokföra inbetalningarna?". Detta har med avyttringar att göra, men jag valde nu att trycka NEJ där eftersom jag tänkte så att inbetalningar redan är bokförda vid registreringstillfällena för varje försäljning/avyttring. Men det kan vara ett missförstånd också så jag är inte helt säker. En annan gång när jag tryckte JA där så blev det dubbelt bokat, alltså beloppen dubblades varpå jag fick skicka in filen till Unicell för att korrigering. Vad menas egentligen med den frågan och ska man välja ja eller nej där?

Tack
H
 Skrivet av:  H IP: 81.226.88.115



Svar: Att "Bokföra inbetalningarna" vid bokslutet. 2011-03-17 18:47
Knappen du menar är väl de som för över ackumulerade kund och leverantörskulder till sina respektive konton? Det finns alltså två knappar en för kundfordringar och en för leverantörer.

Dessa två knappar används när man avslutar sin bokföring för föregående år och börjar på ett nytt. OBS du trycker INTE på BOKSLUT, det är något helt annat. Trycker du på BOKSLUT så låser du det gamla året och då kan du alltså inte bokföra något mer på detta år.

Hoppas att vi pratar om samma sak, annars får du höra av dig igen!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Att "Bokföra inbetalningarna" vid bokslutet. 2011-03-19 10:07
Jo bokslutsknappen är precis den jag talar om - precis det man gör i Unibas för att avsluta året och stänga boken. När jag gjorde det så kom två frågor upp: "Vill du bokföra avskrivningarana?" samt "Vill du bokföra inbetalningarna?"
 Skrivet av:  H IP: 81.226.88.115



Svar: Att "Bokföra inbetalningarna" vid bokslutet. 2011-03-20 23:03
Tyvärr har jag aldrig gjort något bokslut ännu i UniBas, men som du beskriver så blir jag lite konfunderad. Det låter som du har tryckt hej vilt på både JA och NEJ och du skriver själv att supporten hjälpt dig med korrigering av filerna efteråt. Man kanske kan undra om du inte fått något råd av supporten vid det aktuella tillfället?

Jag kan annars tänka mig att man svarar JA på denna fråga vid BOKSLUT. Man får då in dessa avyttringar på rätt ställe, men ring och fråga supporten om du är osäker och sitt inte och experimentera med BOKSLUT hur som helst.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 8 =