Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Differens mellan bankkonto och bokföring 2011-03-29 13:37
Hej på er allihopa.

Jag har precis upptäckt att vi har en differens mellan vår bokföring och vad vi hade på kontot vid årsskiftet. Det handlar om att det är 82kr mer på banken är vad det "ska" vara. Jag har letat och letat i bokföringen och hittar ingenting som är galet, men nånting har jag ju gjort fel.

Min fråga är nu om någon vet vad man ska göra i en sådan situation? Finns det någon gräns för hur mycket det får vara i defferens eller är det strikt på kronan? Om mina 82kr är inom gränsen, hur ska jag i så fall bokföra detta?

Jag hoppas det finns någon som kan dela med sig av lite information:)

Ha en bra dag allihopa!
 Skrivet av:  Peter IP: 62.220.178.76



Svar: Differens mellan bankkonto och bokföring 2011-03-30 00:53
Diffar är inte roligt och av ren nyfikenhet borde man kunna hitta felet. Man kan göra det enkelt för sig och bokföra kr 82 DEBET bankkontot samt KREDIT 9999 (Observationskonto). Skriv i verifikationen att det är en diff i bokföringen.

Prova annars med att gå in på RAPPORTER/BOKFÖRING/SPÅRA KONTO. Klicka på det felaktiga bankkontot. Klicka upptill så du får fram 2010 (Det var väl då diffen uppstod?) Ändra rutan längst till höger från "Hela året" till "2010-01". Kolla summan längs ner till höger, den ska stämma med saldot på ditt aktuella bankkonto per den sista jan 2010. Om den inte gör det, ja då har du diffen redan i januari eller också från 2009.

Annars fortsätt med "2010-02" o.s.v. när kolumnens summa inte stämmer med bankkontot per den sista i den akyuella månaden, så har du hittat diffen och kan syna denna speciella månad närmare.

Avstämning av konton ska göras varje månadsskifte och det är inte så svårt om man strikt håller sig till de exakta betaldatum man får via bankens kontoutdrag.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 9 =