Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fel datum i ordermodulen 2011-03-31 13:37
Hej!

Ordermodulen föreslår INTE dagens datum på ordrar när man lägger dom, det är väldigt irriterande. Jag tror den tar senaste datum från verifikationslistan eller något liknande.

Vidare om jag registrerat två ordrar på dagens datum manuellt och gör en samlingsfaktura så tar programmet fakturadatum från sista bokföringsverifikatet även här, inte dagens datum?? Hur skall jag komma runt det? Hopplöst. Samma sak händer när jag skall skriva ut en enskild faktura, dvs inte samlingsfakturera.

Jag har fortfarande problem (se tidigare inlägg) med konstiga felmeddelanden när jag skriver ut fakturor från ordermodulen.

Det är smått frustrerande när man inte kan fakturera utan att skapa PDF-filer som man måste redigera för hand??!! Jag är tyvärr farligt nära att byta program igen, tyvärr har ni lite för mycket lustigheter för er för min smak.


Att t.ex envisas om det frimärksstora fönstret och bara hävda att allt ryms, fine - det gör det. Men användarna vill ju ha ett roligare/trevligare gränssnitt, varför lyssnar ni inte på det? Det har efterfrågats i flera år om man går tillbaka i forumet.

Och OS X Lion knackar snart på dörren, UNICELL håller locket på och säger inte vad som händer när Rosetta försvinner (som krävs för UNI_CELL), det är också ett orosmoln.

Nåja det är helt andra frågor, men de här "lustigheterna" att ni vägrar och lyssna på oss betalande användare och bara hävdar er rätt upprepade gånger gör att bägaren fylls och snart rinner den över. Tyvärr. Funktionerna är bra i programmet, om dom bara fungerade som dom skall.

Oh well, var tvungen att släppa ut lite frustration, nu känns det lite lite bättre, om jag bara kunde skicka mina fakturor med...

Snälla UNICELL, fixa till ordermodulen lite snabbt så den går att använda?
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180



Svar: Fel datum i ordermodulen 2011-03-31 18:16
Peter Du skriver: "väldigt irriterande", "Hopplöst", "tyvärr har ni lite för mycket lustigheter för er för min smak". Har det aldrig slagit Dig att det möjligen ibland kan vara den som sitter bakom "spakarna" som darrat på handen.

Gå till Databas/Styrning/Övrigt längst ner till vänster finns en inställning där man kan få systemet att föreslå föregående verifikationsdatum på nästa verifikation - detta istället för att föreslå dagens datum. Denna inställning har samma inverkan på både verifikationer, fakturor, order, offerter, avtal etc. Inställningen är menad att användas när man ligger långt bak i sin bokföring och fakturering. Det är Du själv som har "darrat till" den inställningen. Ändra tillbaks inställningen till utgångsläget, så ska Du se att det blir mindre irriterande, mindre hopplöst etc.

När det gäller det "frimärksstora fönstret" vill jag gärna att Du jämför UNI_BAS-bilden med VISMA/Spcs bild: http://www.unibas.eu/program-bild.html
Du ser på den bilden att det inte är mycket vits med ett större fönster om texten ändå är mer svårläst i det större fönstret.

Du har tidigare talat om Apples nästa operativsystem och gett uttryck för Din egen oro. Vi har följt Macens olika operativsystem sedan 1987 och vi har inte släpat efter i onödan tidigare och jag förstår inte riktigt vad det är som får Dig att tro att vi nu helt plötsligt när du blivit kund skulle frångå vårt tidigare agerande. Jag förstår uppriktigt inte varför Du återkommer i detta och jag förstår inte Din oro.

Du skriver att vi "vägrar och lyssna på oss betalande användare". Det känns inte rätt att Du ger oss den kängan. För det mesta är det vi som går före med nytänkande - ett nytänkande som ofta initierats av just våra användare. Med UNI_BAS var vi först ut på marknaden med ett bokföringsprogram där manslipper debet och kredit. Först 5 år efter det att vi introducerade UNI_BAS vaknade andra leverantörer och började laborera med system utan debet och kredit - där kan man verkligen tala om att inte lyssna.

Jag tror nog att Du Peter, ändå är ganska nöjd med alla finesser och enkelheten i UNI_BAS. Visst lyssnar vi på både Dig och alla andra kunder - vilket då tyvärr automatiskt innebär att alla INTE blir 100% nöjda.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.75



Svar: Fel datum i ordermodulen 2011-03-31 20:14
Här står jag nu med hundhuvudet... Bara hoppas jag slipper ett hästhuvud i sängen med.

Har sneglat lite på konkurrenter, och när det inte gick som jag ville idag (har väl ändrat den där inställningen när jag bokförde hela förra året, fast jag inte minns att jag gjort det) så blev jag milt frustrerad. Nåja. Jag ber om ursäkt för det. Det fungerade bra efter jag klickat ur den där rutan (men den indikerade inte att den skulle påverka fakturautskrifter och annat).

Men jag hävdar fortfarande att er jämförelse med SPCS haltar. Titta på w w w . i o r d n i n g . s e så får ni se ett program med modernt gränssnitt som är MYCKET trevligt, det kan ju vara något att ta till sig. Det finns andra program än UNI_BAS och SPCS som ser annorlunda ut, och ser moderna ut, det är bara det jag vill säga. Bara för att något fungerar så behöver man inte hålla fast vid det när användarna bevisligen vill ha större fönster, ni har säkert fått 100-tals förfrågningar om detta. Oavsett vad ni tycker så är detta något som står högt på användarnas önskelista, det är jag säker på. 1987 hade man inte så hög upplösning på skärmarna som nu, men 2011 känner jag inte till några andra program som huserar i så små fönster.

Min oro om nya OS X grundar sig i att ni använt samma teknik sedan 1987, PowerPC-baserad / Rosetta, och att den möjligheten försvinner nu. Att ni inte släppt en version som klarar sig utan Rosetta INNAN OS X Lion släpps är det som är oroande.

Å andra sidan står det något i skymundan på hemsidan om online-bokföring nu, men det har inte uttryckts något om det här, eller gått ut någon information i något nyhetsbrev eller liknande. Det är en funktion som jag skulle tycka var mycket spännande att få prova på och ha som backup den dagen OS X Lion dyker upp. Hur gör man för att köra UNI_BAS online?

Som jag skrev i första inlägget mellan alla mina påhopp (suck) så är programmet bra i det stora hela. Det gör vad det skall och är ganska lättanvänt. Sedan skulle jag vilja att ESC-knappen alltid var samma som Avbryt så man slapp några klick med musen. Likadant skulle jag vilja kunna stänga programmet med Kringla-Q som man kan stänga alla andra OS X program med.

Ni får förresten gärna söka upp mitt tidigare inlägg och titta på mina utskriftsproblem från ordermodulen, får märkliga felmeddelanden men får ändå ut fakturorna.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180



Svar: Fel datum i ordermodulen 2011-03-31 22:05
Peter, det är bra att Du "är på hugget" - det gör att vi kan bli bättre.

Programmet som du nämner har en obetydligt större bild på skärmen - dessutom är det en fjäder i hatten för oss att det är ett av de program som plagierat vårt sätt att komma ifrån detta med debet och kredit. Tänk vilka underbara program vi skulle haft om alla leverantörer hade en utvecklingsavdelning som var och en kan bidra med lika revolutionerande förenklingar av bokföringen som vi åstadkommit genom vårt arbete med bl a att slippa debet och kredit. Nu åker dessa leverantörer istället snålskjuts på det arbete vi lägger ner på utveckling.

Tack för tipset med esc-knappen - det tipset kanske Du snart kan få nytta av själv.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.75



Svar: Fel datum i ordermodulen 2011-04-01 13:25
iOrdning mäter ungefär 1200 x 930 och UNI_BAS mäter ungefär 720 x 525, i alla fall på min skärm. UNI_BAS fönster är alltså i storlek endast ca 32% av vad iOrdning är. Jag skulle nog inte säga att det är "obetydligt"...? Dessutom går iOrdnings fönster att ändra storlek på och grafer/fakturor och andra element utnyttjar hela fönstrets storlek när detta sker. Ni skulle lätt kunna dra nytta av ett större fönster, titta t.ex på när man skapar en ny order i ordermodulen (eller en faktura i vanliga fakturamodulen), det är väldigt trångt och mycket knappar på liten yta. De anteckningsfält som finns är dolda om man inte trycker på knappar för de får inte plats osv. Ett större fönster skulle göra programmet mycket trevligare att jobba med, och det skulle jag tro att 99% av era kunder skriver under på, och även ni själva men ni verkar ju vägra erkänna det, och det är synd att ni är så otroligt envisa på denna punkt och inte lyssnar på användarna.

Beträffande er bokföringsmodell så är den toppenbra, huruvida ni uppfann den eller inte, och om andra plagierar den kan jag inte veta/svara på, men jag skulle tro att ni inte är ensamma om smarta bokföringsidéer. Att klanka ner på att andra gör bra och enkla program och förutsätta att ni är upphovsmännen till deras idéer är lite magstarkt tycker jag. Tror ni vinner på en lite ödmjukare ton där. De flesta som läser här är redan kunder och behöver inte övertygas, och de som är potentiella kunder gissar jag tycker den attityden är lite uppblåst, bara ett tips från min sida.

Angående ESC-knappen så kan jag bara tacka och buga om det blir verklighet, skulle underlätta och göra programmet mer snabbjobbat. Tack!

Jag trycker en extra gång på mina utskriftsproblem i Ordermodulen, dom är inte Rosetta/Mac betonade, utan det är något annat.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180



Svar: Fel datum i ordermodulen 2011-04-14 11:57
Ämnesraden stämmer väl inte riktigt nu, men jag ville i alla fall "bumpa" denna frågeställning eftersom jag inte fick någon reaktion alls från UNICELL angående fönsterstorleken. Skall man tolka er tystnad som att ni tar av er av kritiken eller som att ni låter den rinna av er som vatten på en gås?

Ni menar att ert program är "obetydligt större på skärmen", när i själva verket ert program bara upptar 32% av skärmytan som jämförande program jag angivit gör. Det är inte ens 1/3 del! Det går inte att se mellan fingrarna på det, det är INTE obetydligt. UNI_BAS tar på min skärm endast upp 16% av den totala skärmytan!!

Min sakliga kritik om att saker och ting inte får plats i ert lilla fönster idag verkar inte heller gå hem, men ni måste väl kunna erkänna att det är så? Det finns på flera ställen småknappar man måste trycka på för att växla in annan information som lätt hade fått plats på samma sida om fönstret av lite större.

Att vara kaxiga över er bra bokföringsmodell, eller hävda att ert fönster är tillräckligt stort är argument som inte biter längre. Det finns andra smidiga program nu, och det finns program som utnyttjar skärmen bättre än UNI_BAS. Jag tvivlar inte på att det jobbas en del med utveckling av nyare version som skall leda till att programmet fungerar utan Rosetta (och säkert andra bra funktioner även för Windowsanvändare), men jag har väldigt svårt att se att det skulle vara så stora problem att ändra om i gränssnittet och göra fönstret större/eller så att folk kan ändra storlek på det. Att fixa så att vissa kontroller/textrutor och annat blir dynamiska och följer fönstrets storlek etc. Kanske är 4D väldigt "låst" att jobba med, men de programutvecklingsverktyg jag jobbat med under mina dryga 20 år i branshen medger att man ganska lätt kan ändra storlek på saker och ting utan någon större programmeringsinsats. Det här med storleken på fönstret borde inte vara ett problem, som det verkar är det mer en princip hos er, att ni har rätt och alla användare som inte tycker som ni i detta avseende (vilket är många) har fel. Det är en tråkig attityd, och jag hoppas ni kan omvärdera er ståndpunkt i denna fråga.

Om det nu är så att det är något tekniskt mycket komplicerat att göra oss användare till lags på denna fråga så kan ni väl i så fall medge det? Men om det egentligen inte är några problem att göra det, kan ni då inte rycka upp er och ta tag i gränssnittet och fönsterstorleken. Jag lovar er att i slutändan leder det till ännu nöjdare kunder, och förmodligen även fler kunder som möts av ett program med modernt gränssnitt och många smarta funktioner.

UNI_BAS är idag lite som en Trabant med en bilstereo med pekskärm i. Den är väldigt liten och trång, ser jäkligt tråkig ut på utsidan, men det tar dig dit du skall och har en del (bilstereon med pekskärm) riktigt smarta funktioner. Jag tror UNI_BAS lätt skulle kunna bli som en "modern bil" i stil med Volvo V70 eller Passat Kombi, snygg, gott om utrymme och med enklare och bättre gränssnitt, dock fortfarande en bil som tar mig dit jag vill. Jag hoppas min liknelse inte är allt för konstig.

Min förhoppning är att ni möter upp mina tankar med ett svar som ni funderat lite på, inte bara det vanliga "det är tillräckligt stort", "jämför med SPCS", "vi har inga planer på det" eller liknande standardsvar vi läst i forumet tidigare. Kritiken är befogad. Det minsta man kan önska/begära är att få ett svar som motiverar varför ni inte kan eller vill ändra er, om nu så är fallet.

Tack för ordet.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 6 =