Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ändra konto 2011-04-10 21:23
Hej, behöver ändra konto 1010 "Kassa" till nya 1920 "Kassa och bank" men programmet vägrar ändra det eftersom 1010 är inte tom! någon som kan hjälpa?

Mvh
Martin
 Skrivet av:  Martin IP: 78.72.171.49



Svar: Ändra konto 2011-04-11 02:58
Om båda kontona redan finns definierade så kan du väl minska 1010 med xx kronor ock öka 1920 med samma belopp, eller.... Det borde vara mer korrekt att hantera kontona på det här sättet.
 Skrivet av:  Lars bergström IP: 90.235.7.44



Svar: Ändra konto 2011-04-11 09:14
"BAS-kontoplanen" med konto 1010 har funnits sedan 80-talet någon gång. I mitten av 90-talet förändrades denna kontoplan för att "anpassas" till EU. Man kallade då den "nya" kontoplanen för "EUbas". Av någon anledning började man kort därefter att kalla även den nya, omarbetade kontoplanen för "BAS-kontoplanen". Detta leder förstås lätt till förvirring.

I UNI_BAS kan man välja antingen den nya "EUbas- kontoplanen eller den gamla "BAS-kontoplanen". På skärmen där man väljer kontoplan finns en tydlig anmaning att man bör välja den nya EU-kontoplanen. Om man nu av misstag skulle välja den gamla BAS-kontoplanen, kommer det upp en varningsskylt som säger "STOR RISK ATT DU VALT FEL!!! Du har valt den "gamla" BAS-kontoplanen! Du bör vara beredd på att inom ett antal år byta till den nya EU-kontoplanen."

Jag skulle tro att Martin nu är framme i det läget när det är dags att byta från den "gamla" till den "nya" BAS-kontoplanen. En av skillnaderna mellan dessa kontoplaner är just kassakonto som byts från 1010 till 1910. Även kunders konto byter från 1210 till 1510, leverantörers konto byter från 2110 till 2440 osv. Alla momskonton har även bytt nummer. Man kan inte manuellt "svänga runt" detta. Man får bita i det sura äpplet och bygga en ny datafil där man väljer den rätta kontoplanen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Ändra konto 2011-04-12 12:06
Ja allt det här är nytt för mig och det är inte alltid lätt att reda ut olika begrepp men som tur är så kan man få hjälp, bl.a. här på forumet. Hur kan jag minska ett visst konto och öka det andra med samma belopp? jag skulle då kunna "tömma" 1010 och "fylla på" 1920 för att sedan kunna ta bort 1010.
Jag har också funderat på att installera om Uni_Bas, ladda ner nyaste kontoplan och skriva om alla verifikationer med rätta konto, det handlar om ett 60tal verifikationer för 2010. Är det görligt?
 Skrivet av:  IP: 193.13.200.10



Svar: Ändra konto 2011-04-14 02:02
Det är två olika kontoplaner och som Unicell säger, antingen kör man med den ena eller den andra. Du kan INTE börja blanda kontoplaner, då blir det ordentligt kaos.

Har du support (vilket alla borde ha) så löser Unicell detta. Jag tror inte heller det hjälper att ominstallera UNI_BAS eftersom den aktuella parametern för kontoplan lägger sig i filen, men jag kan ju ha fel?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 8 =