Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

kontantmetoden? 2011-04-18 17:03
Hej, jag har startat en egen firma och funderar på att köpa ert program. Jag ska bokfora enligt kontant metoden och som jag uppfattat den så bokför man då fakturor(ut till kunden) bara en gång - när de är betalda/pengarna kommit in på kontot...men enligt demot som jag såg på er hemsida, mattar in man och bokför fakturan en gång när den skickas och en andra gång(och med andra referens nr) när den har betalats...

Kan man inte förenkla detta så man bokför bara en gång vid betalning?

Tack


erik
 Skrivet av:  Erik Tzakov IP: 83.185.113.131



Svar: kontantmetoden? 2011-04-19 16:46
Om du kör med kontantmetoden och skriver ut en faktura, bokförs denna INTE. Den finns däremot i faktureringsprogrammet och man kan titta på den och den finns med i en fakturalista.

När fakturan betalas går man enkelt in i modulen "Betalning från kund" och gör detta. Då först bokförs den aktuella fakturan. Om du inte får betalt för din faktura så kan du ändå köra procedur med krav, inkasso, kronofogden etc. fakturan blir INTE betald förrän du får in pengar på ditt konto (eller kontant).

Om du sedan måste ta bort fakturan så måste den krediteras bort och då försvinner den.

Så vad som händer är att du matar in artiklar och skriver ut din faktura och väntar på att kunden ska betala. Då matar du in betalningen och fakturan blir bokförd automatiskt.

Fakturametoden innebär att fakturan BLIR bokförd direkt när den skrivs ut på ett speciellt konto som avser kundfordringar. När den betalas måste man givetvis gå in och betala densamma, så att summan hamnar på rätt betalkonto, så här är det ingen skillnad.

Skillnaden är att man har en lite bättre koll på resultat och balans i företaget vid fakturametoden. Vid kontantmetoden blir detta resultat missvisande om man inte också tittar på hur mycket utestående fordringar (fakturor) man har.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 4 =