Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Va tycker ni om Unicell? 2011-04-20 11:44
Har märkt att det är många missnöjda kunder här trots att Unicell påstår motsatsen. Jag är bland dem missnöjda kunderna.

* Unicell säger skyll dig själv för du inte har supportavtal.

* Man får inte uppdatera programmet utan supportavtal....fine! men skicka då inte heller uppdateringen till oss som inte har supportavtal.

* Man får inte längre ladda ner den versionen man köpte, man blir tvungen att använda den senaste versionen och måste då teckna supportavtal...smart Unicell!

* Det enda som gör att jag fortsätter med uni_bas är att det är ett bra program, lätt använda så kom inte med ngt i stil med "sluta avända programmet om du är missnöjd"

* Usel service och ibland otrevligt bemötande.

* Känns exakt om RaynAir där man köper en biljett billigt men får betala för allt annat som annars ingår. Återigen...smart Unicell!

* Det tar tid för att hjälpa kunder och därför ska man betala för det.....fine! jag ringde och pratade i 10-15 min utan att få hjälp, för att jag inte har supportavtal, men den tiden är inte dyrbar för dem, det är pengarna dem vill åt!

* Vore intressant att veta hur många kunder som är missnöjda, så svara gärna på detta inlägg om du också är en missnöjd kund.

/Martin
 Skrivet av:  Martin IP: 193.13.200.10



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-04-20 14:51
Martin, Du är välkommen att visa Ditt missnöje här i vårt forum. Jag hoppas att Du också tål att vi svarar på Dina påståenden.

Du säger att det är många missnöjda kunder här i forum. Först ska sägas att vi som leverantör av bokföringsprogram är ganska ensamma om att ha ett öppet forum. Vi vet varför. Vi hör det av alla de kunder som vandrat över till UNI_BAS från att vara kunder hos andra leverantörer. Visst finns det missnöjda kunder även hos oss. Skillnaden är den att vi vågar visa upp dessa. Hos oss får även missnöjda kunder yttra sig.

* Vi har aldrig sagt "Skyll dig själv" - LÖGN - däremot ska det vara klart att om man frivilligt avstår och inte betalar för support - då har man valt bort den hjälpen. Då ska man inte komma i efterhand och hota med att "bli missnöjd kund om jag inte får gratis service". Vill man sedan ändå ha hjälp - välkommen, men man måste betala för hjälpen som alla andra - det går inte att säga så som Du sade i telefon idag- om jag inte får gratis hjälp då får ni en missnöjd kund.

* Utan support får man själv hålla reda på sina säkerhetskopior av både program och data - konstigt??

* Jag lyckönskar Ryan Air - ett företag som lyssnat på kunderna: lägre pris och alla behöver inte betala 1:a-klasspris med serverad trerättersmiddag om man inte vill. Men samma sak där - man ska inte köpa en biljett i ekonomiklass och sedan begära att få samma mat som i första klass - och om man inte får det så säger man "usel service och otrevligt bemötande".

* Du säger att vi har usel service och otrevligt bemötande. Så som Du själv skriver." ....fine! jag ringde och pratade i 10-15 min utan att få hjälp, för att jag inte har supportavtal, men den tiden är inte dyrbar för dem" Du fick omgående ett ärligt svar på vad som gäller när man inte har supportavtal - man får inte ladda ner senaste version utan är hänvisad till egna säkerhetskopior. Du "pratade i 10 minuter" - Du gjorde vad du kunde för att det skulle stå oss dyrt att inte hjälpa Dig - ändå fick du inget otrevligt bemötande. Men vi kan inte heller bjuda på gratis support bara för att Du annars hotar med att bli en missnöjd kund. Du fick ett ärligt svar men ville inte acceptera svaret.

UNICELL är ett programvaruföretag och precis som alla andra programvaruföretag - företaget två delar - en del som säljer bokföringsprogram / faktureringsprogram och en del som ger kunderna support. Du har köpt ett program men vill inte ha med den anda avdelningen att göra. Nu klagar Du på den avdelningen som Du valt bort.

UNI_BAS supportavtal är frivilligt och kostar 600:_ kr per år. (Bokföring; Fakturering; Kund- och leverantörsreskontror, Artikelregister; Inventariebok)

Jämför pris för support hos våra kollegor i branschen:

VISMA enskild firma
990:- kr per år STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!

VISMA eget aktiebolag
2.290:- kr per år - STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!

Edison endast bokföringsprogram
990:- kr per år
-- saknar förstås ett öppet forum!

Edison Ekonomi start (ingen fakturering)
1.900:- kr per år
-- saknar förstås ett öppet forum!

Hogia small office Bokföring Light (endast bokföingsprogram)
790:- kr per år STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!

Hogia small office Fakturering Light (endast faktureringsprogram)
790:- kr per år STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!

BLstart (endast bokföingsprogram)
780:- kr per år
-- saknar förstås ett öppet forum!

BLfakturering (endast faktureringsprogram)
950:- kr per år
-- saknar förstås ett öppet forum!

BLleverantör (endast leverantörsreskontra)
950:- kr per år
-- saknar förstås ett öppet forum!

e-conomic
820:- per år (max1000 transaktioner) STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!

fortnox enbart bokföringsprogram
1.060:- kr per år STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!

fortnox enbart faktureringsprogram
1.060:- kr per år STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-04-21 17:51
Att man slarvar bort sitt original av en programvara och inte kan ladda hem en gammal version (den man en gång köpt) är knappast unikt för UNICELL, Martin nämn ett företag som tillhandahåller den tjänsten utan kostnad? Jag tror inte du kommer på ett enda.

Adobe, Microsoft, Visma osv. osv. har i detta fall samma affärsmodell som UNICELL. Man köper en version av programmet och den får man använda fritt utan avtal. Slarvar man bort sitt original får man vackert betala för en ny version. Att ens tänka tanken att någon skall tillhandahålla en fri gammal versin för nedladdning, eller för den delen rätten att använda senaste version utan att betala för det är ju helt galet.

I övrigt är väl UNICELL och UNI_BAS helt ok. Jag tillhör väl den skaran som är lätt kritisk mot vissa konstiga uttalanden och ståndpunkter som UNICELL har, och dessvärre besvaras inte ens min kritik vilket är tråkigt. Men tills jag hittar något bättre och en leverantör med inte riktigt så avig syn på det som jag tycker är riktigt och rätt så håller jag mig kvar och kör UNI_BAS.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-04-21 19:27
Hej Peter,

Ja vi verkar ju ha samma åsikter när det gäller Martins problem, men jag vill ändå komma in och kommentera ditt påstående att Unicell inte svarar på kritik.

Vad jag försår eftersom jag läst alla dina inlägg, är att du har synpunkter på UNI_BAS display där Unicell svarat att man tycker det är samma textstorlek som i t.ex. Visma. Jag måste nog hålla med Unicell i detta fallet att det stämmer faktiskt. Sedan kanske man kan tycka att vissa program tar upp mycket utrymme i onödan, medan UNI_BAS är väldigt kompakt.

Du hade också synpunkter och en viss oro inför framtiden när det gäller tillämpningar på MAC och du nämner Rosetta och en del annat som jag inte har en aning om. Kontentan är i alla fall att Unicell även svarat på detta och oåminner om man man sysslat med MAC-tillämpningar sedan 1986 och har inte för avsikt att sluta med detta även om det kommer nya versioner av OS i Mac.

Unicell har också tillmötesgått dig avseende någon funktionsknapp (var det Escape?) och jag noterar också att de problem med dina utskrifter verkar vara lösta. Det känns därför som du "skjuter lite över målet" med de sista raderna i ditt inlägg.

Unicell har svarat att man kan inte till 100% tillfredställa alla önskemål och individuella åsikter. Det kan knappast föranleda att de då plötsligt har "avig syn" på sitt eget program. Jag tycker det är lite väl hårda ord och inte helt rättvist.

Glad Påsk på dig!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-04-21 23:51
Tycka om Unicell... Jo, Bra, oftast, och Unibas är suveränt!

Tänk på att unibas-personalen är vanliga människor, som också de, som du och jag, emellanåt har dåliga dagar, men som också kan besvara forumfrågor på kvällar och helger, helt kostnadsfritt, utan licenskrav.

/ Lars Bergström
/ Nöjd unibasanvändare,
/ med 15 års bokföring i unibas
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.224.151.61



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-04-26 13:09
Hej Åke (och UNICELL och alla andra)!

Jag skall försöka bena ut vad jag menar, och i vilka lägen UNICELL inte besvarat min kritik och eller inte delar min uppfattning eller beter sig avigt enligt mig.

Vi kan börja med Mac och kommande version av OS X även kallad Lion, där Rosetta (Power PC-emuleringen, som 4D och UNI_BAS i dagsläget körs under) försvinner. UNICELL har lovat att detta skall fungera när Lion dyker upp, så jag får helt enkelt tro att det är så. Dock tycker jag att man borde försöka få ut en eller ett par versioner av UNI_BAS (som inte förlitar sig på Rosetta) innan Lion dyker upp på hyllorna så att man är 100% säker på att allt fungerar som det skall även för användarna, så hade jag gjort om jag sålt en programvara som kört Power PC/Rosetta i alla år. Men där delar jag och UNICELL tydligen inte samma uppfattning, ej heller berättar man vad man gör för att programmet skall fungera i fortsättningen. (Detta tycker jag är "avigt".) Det är något som är lätt att dela med sig av och som inte kan vara någon hemlighet av karaktär som skulle underlätta för konkurrenter eller liknande. Det skulle däremot lugna några användare, däribland mig, att veta vad som komma skall.

Vad det gäller fönsterstoleken, så är det just fönsterstorleken och inte textstorleken jag hänger upp mig på. Man kan lätt designa om UNI_BAS så det ser modernare ut, upplevs "fräshare" och tillochmed fungerar bättre om man bara släpper fönstrets ringa storlek. Här delat många användare min uppfattning, det vet jag och det kan man läsa i forumet. Däremot delar inte UNICELL min och användarnas uppfattning, och man lyssnar heller inte på kritiken vad det gäller detta. Det enda bemötande man får om man kritiserar fönstrets storlek är att "Det är samma textstorlek (tillochmed lite större) än i Vismas program", och att "det får minsann plats" samt att "vi är bäst för vi har kommit på denna bokföringsmetoden som minsann inte Visma har i sina program, dessutom är vårt program billigare och har billigare support". UNICELL bemöter alltså inte kritiken utan har bestämt sig för att man själva har rätt angående fönsterstorleken och att alla som kritiserar detta har fel. Eller i alla fall har alla vi som kritiserar detta inte nått fram så att UNICELL tar det på allvar, och det är tråkigt. Det ÄR ett problem, programmet känns oerhört omodernt och tråkigt att jobba i oavsett hur bra det verkligen fungerar. Läs gärna min jämföresle mellan UNI_BAS och bilar i annan tråd. UNI_BAS gör det det skall och bra dessutom, men det är inte en allt igenom angenäm upplevelse att jobba i programmet på grund av dess lilla fönsterstorlek och omoderna gränssnitt. Kritiken är befogad, men svaren från UNICELL annat än standardsvaren likt de ovan uteblir.

Det är dessa två saker som jag hänger upp mig på mest med UNICELLs kundbemötande, ja och även det faktum att man slår sig för bröstet lite väl mycket i vissa situationer på forumet (som när man kör över folk som tycker fönstret är för litet) och därför upplevs som arroganta och buffliga. (Att slå sig för bröstet så inför potentiella kunder tycker jag är "avigt".) I övrigt har jag inget negativt att säga om programmet eller UNI_BAS/UNICELL. Visst lyssnar man på kritik i det stora hela, men när någon (som jag?) blir obekväm och ställer lite tuffare frågor (som t.ex. om Lion och fönsterstorleken) så får man inte något svar.

Jag har full förståelse över att man inte kan göra alla till lags. Jag köper det faktum att man inte säger mer om Rosetta med, det kanske bara är jag som är intresserad av det dessutom, så det är lugnt. Men fönsterstoleken har faktiskt varit uppe för diskussion under många år, och vid ett flertal tillfällen. VARFÖR tänker man inte till och besvarar dessa frågor med annat än med undanflykterna till svar man tagit till i alla år? Det tycker jag är "avigt".

Och jo, jag vidhåller att jag tycker att man har en "avig syn" på det som JAG tycker är riktigt och rätt (tror jag menade viktigt och rätt men skrev fel i ursprungliga inlägget), och då avser jag det jag tagit upp och indikerat som "avigt" ovan. Men du har full rätt att inte hålla med mig Åke.

God fortsättning i vår/sommarvärmen!
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-04-26 17:16
Kan nog hålla med om vissa bitar här. Precis det där med fönsterstorlek till exempel! Det är inte en stor sak, men nog så irriterande! Speciellt irriterande är svaren man ser från Unicell lite runt om i forumet, exakt den tvärlåsningen att "Så ska det minnsan vara, och Visma har inte osv osv". Det är i mina ögon ignorant, kundovänligt och bakåtsträvande! Som företagare kan ajg inte bemöta mina kunder på det viset. Samtidigt läser jag på Unicells hemsida:

-"Flexibilitet. Vi är extremt lyhörda för våra kunders behov. Många av alla de förträffliga funktionerna i våra system har tillkommit efter önskemål från någon av våra kunder."

Nja.

DOCK är jag väldigt nöjd överlag med programmet! Men som med allt annat, det finns saker att förbättra! Se mångas åsikter som ett tecken på att många är nöjda och vill hjälpa till att förbättra!
Som sagt, tack för ett enkelt program...
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.232.103.81



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-04-27 00:35
Ja detta med "avig syn" kan man tydligen diskutera i oändlighet. Jag har t.ex. en Iphone 4 mobil och skulle kunna hävda att Apple har en "avig syn" när det gäller vissa progra som Itunes, som jag anser är totalt värdelöst och svårhanterligt.

Det är kanske inte heller otroligt att de 95% av alla datoranvändare som jobbar med PC, tycker att de 5% Mac-användarna, också har en "avig syn" eftersom man envisas med att använda just detta fabrikat.

Att med utgångspunkt från några få inlägg avseende UNI_BAS fönsterstorlek, få det till att kunderna skulle vara missnöjda med denna storlek är ju rent missvisande. Det kan ju faktiskt vara så att tusentals UNI_BAS användare faktiskt tycker det är jättebra med den aktuella fönsterstorleken? I varje fall har de inte gjort några uttalanden som bevisar motsatsen. Därmed inte sagt att din åsikt skulle vara fel.

Jag håller inte heller med om att programmet skulle vara "omodernt" att jobba i. Detta med mode måste vara en otroligt subjektiv bedömning som blir svårt att utveckla här på forumet, så jag släpper det, men är ändå nyfiken på något program som du anser vara modernt att jobba i eller med? Har du något exempel?

Detta med "avig syn" relaterat till att ens egna åsikter är rätt och riktiga, vållar ofta bara problem här i världen, om du ursäktar. Själv har jag lärt mig att man får kompromissa sig fram här i livet och att respektera att många har en annan åsikt än den jag själv företräder, vilket innebär att jag givetvis respekterar din.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-04-29 13:21
Hej igen.

Jag har inte sagt att alla är missnöjda med storleken på fönstret, men att många är det. Definitionen av många är nog ganska flytande. Jag har ingen aning om vilken kundbas UNI_BAS har, men ponera att det är tusentals. Jag skulle bli uppriktigt förvånad om då inte hundratals av dessa gärna skulle ha möjlighet att förändra fönstrets storlek efter eget tycke och smak. Det tycker i alla fall jag är "många missnöjda".

Jag har heller aldrig sagt att mina åsikter är de enda riktiga, denna tråden handlar om vad man själv tycker om UNICELL och UNI_BAS och jag har bara uttryckt mina egna åsikter.

Det skulle också vara intressant att veta vilken procentfördelning det är mellan PC och Mac-användare för UNI_BAS. Tittar man på Internet i det stora hela så står Mac i dagsläget för någonstans 20-25% av Internetsurf-trafiken. Vi är nog inte riktigt där i Sverige än, men andelen Mac-användare stiger för varje dag. Jag valde UNI_BAS för att det fungerade på Mac. Hade jag kört PC hade jag troligen inte valt UNI_BAS, men jag vet inte vad jag hade valt istället. Och det är av den anledningen som det fortsatta Mac-stödet är extremt viktigt för mig.

Beträffande ett exempel på ett modernt program liknande UNI_BAS kan jag nämna flera, allt är upp till tycke och smak såklart. Men jag tycker ändå att UNI_BAS gränssnitt är omodernt och lite tråkigt, ungefär som Windows 2000 var. Det är helt OK att folk inte delar min uppfattning. Vissa personer hade stora problem att gå från Windows 2000 till Windows XP, och sedan ännu större problem när man gick till Vista/Windows 7. Microsoft gör dock användarstudier och försöker göra gränssnitten mer intuitiva för varje version. Jag har inga belägg för detta, för jag har inte sett äldre versioner av UNI_BAS, men jag gissar att UNI_BAS inte genomgått några större designförändringar av gränssnittet de senaste 5 åren eller så.

Här är några exempel på program med i mitt tycke modernare gränssnitt (sök efter dom på Google eftersom man inte kan länka till andra sidor här):

iOrdning (väldigt modernt gränssnitt, dock ganska nytt så viss funktionalitet saknas än)

Fortnox (webbaserat, bokföring online på riktigt, använder mycket större skärmyta än UNI_BAS)

Visma Avendo Ekonomi (använder större fönster och känns modernare)

Visma Avendo eEkonomi (webbaserat, modernt och använder större skärmyta än UNI_BAS)


OBS! Jag har inte jämfört funktionalitet eller gjort några värderingar av att programmen är bättre eller sämre än UNI_BAS. Jag är trots allt en UNI_BAS-användare som i det stora hela är nöjd, men även sugen på förändringar och förbättringar av programmet så det blir ännu bättre.

Jag är helt med på att kompromisser måste ske när det gäller programutveckling som i allt annat i livet. Men återgår vi då till fösterstorleken så är ju en kompromiss ett gränssnitt som går att förändra, de som vill köra pyttefönster kan det fortsättningsvis, och de som inte vill det skulle kunna dra ut fönstret i storlek och i stället få plats med mer information på skärmen, kanske större typsnitt om man vill det osv. Men när det gäller fönsterstorleken har ju UNICELL gån på gång deklarerat att det inte är något fel på den, så där vägrar man att kompromissa eller ens lyssna på de med avvikande åsikt.

Nu är det snart valborgshelg! Elda lugnt!
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-04-30 08:31
Jag ladde ner demoversioner av förmodligen alla program som passar en mindre enskilld firma. Jag lade flera dagar på att testa, och alla av programmen förutom unibas gjorde mig frustrerad, och jag försökte även via supporter få svar på frågor.

Hade jag varit utbilda bokhållare, kanske något av de andra programmen hade valts, men för mig var de helt enkelt för röriga, och erfordrade mycket lång inlärningstid.

Jag skummade nätet och fann en hel del som ansåg att Unicell var ett arrogant företag,
men jag brukar ta sådant med en nypa salt och kontrollera själv.

Unibas däremot var efter att man kollat videofilmerna inga problem att komm igång med.
Jag har ännu inte behövt supporten, men kommer troligen att pytsa in 600:- för att därigenom få uppdateringar och hjälp om det mot förmodan skulle behövas.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-01 17:12
Jörgen,

Självklart ska du "pytsa" in de 600 kronorna. Det är första året man mest behöver supporten. Därefter vid nytt år, förutom support, så får man också ta del av alla uppdateringar av vilka en del kan vara nog så viktiga.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-02 09:07
Japp, jag kan bara hålla med. UNI_BAS är lättanvänt och prisvärt, och supporten är bra. Men som kund skall man aldrig vara 100% nöjd, då tenderar ju leverantören att stagnera och inte fortsätta förbättringsarbetet. ;-)
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-02 14:39
Anser mig inte vara missnöjd användare totalt sett, men visst finns det utrymme för förbättringar så bidrar gärna med ett inlägg i denna tråd. Har kört programmet några år nu, och här är några av mina viktigaste synpunkter.

++ Plus ++
+ Bra pris
+ Detta forum (föredömligt)
+ Man behöver inte vara expert på bokförning för att komma igång
+ Ganska snabbt att jobba med när man väl lärt sig hur man bäst hanterar programmet.
+ Stöter sällan eller aldrig på begränsningar. Visst skulle man ibland gärna vilja att programmet gav mer hjälp med lite mer komplicerade transaktioner, men allt jag behövt göra hittills har gått att lösa, t.ex. genom att manuellt lägga in konton i kontoplanen och göra skriva in transaktionerna manuellt under övrig bokföring.

-- Minus --
- Fönsterstorlek/skärmutnyttjande/Layout. Programmet är som flera påpekar väldigt ålderdomligt designmässigt. Kritiken har bemött med jämförelser av fontstorlek t.ex. med Visma, men det är inte det jag är ute efter. Fontstorleken är helt ok för mig, men skulle gärna vilja kunna öka fönsterstorleken, som fortfarande efter alla år är anpassad för upplösning 800x600. Det gör att textfälten blir små och trånga eftersom inte allt får plats, t.ex. när man skriver fakturor. Man behöver också ofta flippa mellan olika skärmbilder. Hade den utnyttjat fönstret bättre hade man t.ex. fått plats med både översiktsvy och detaljvy på samma skärmbild och blivit mer lättarbetat. (Ex. när klicka på en rad i verifikationslistans så kunde detaljerna visats vid sidan om på samma skärmbild). Det hade också känts självklart att kunna få fram rapporter etc direkt på skärmen utan att vara hänvisad till utskrift varje gång, t.ex. direkt kunna klicka fram resultat och balansrapporterna.

En bekant skaffade precis ett nyare bokföringsprogram, också med liknande filosofi (lågt pris, enkelt bokföring utan krav på att använda debet och kredit), och det var nästan lite pinsamt att visa upp Unibas i jämförelse. Tittar man under ytan så tycker jag Unibas fortfarande står sig mycket bra, men tyvärr tror jag förr eller senare att användare (framförallt nya) lätt blir avskrämda av det ålderdomliga skalet, så jag tycker man bör lyssna på den kritiken. Finns också andra saker, som att man inte (åtminstone inte enkelt) kan styra var programmet lägger sig på hårddisken, som gör att programmet känns ålderdomligt.

- Företagets kundkontakt: Vid de enstaka tillfällen jag haft kontakt med supporten har jag upplevt att man låter lite kort och besvärad i tonen (även när man har supportavtal). Inte något stort problem eftersom jag fått den hjälp jag behövt, men man drar sig gärna för att ringa igen. Upplever också att man gärna intar en defensiv attityd när man får kritik i forumet och annorstädes. Visst lyssnar man också på en del önskemål, men det känns om att när kritiken gäller saker som inte är lätt åtgärdade argumenterar man genast emot önskemålen utan att försöka se nyttan i vad kunder efterfrågar.
 Skrivet av:  Magnus IP: 90.224.48.16



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-03 16:56
Det finns faktiskt flera fördelar med UNI_BAS storlek. Man kan ha listor o.d.y på skärmen tillsammans med programmet. Jag brukar själv lägga upp Plusgirot eller bankgirot till höger om displayen. Då slipper man sitta och växla mellan fönster.

Oavsett vilket program man har så måste man välja utskrift och sedan kanske programmet frågar skärm eller skrivare? I UNI_BAS väljer man att förhandsgranska och får då den aktuella utskriften på skärmen.

Sedan har vi detta med modern eller inte. Jag har tittat lite på de program som Peter Kenell anser vara av modernt typsnitt. Det är möjligt att jag är fel person att uttala mig, eftersom jag hör till dem som anser Windows vara ett onödigt operativsystem. För min del kunde vi lika gärna haft kvar DOS och utgått från detta istället för att kladda med en massa fönster.

Nåväl det verkar som att modern design av vissa uppfattas som att skärmen ska fyllas av en massa konstiga symboler som gärna får snurra runt eller ändra färg när man klickar. Jag är ingen anhängare av sådant. När det gäller Fortnox så verkar de vara helt fixerade vid mängder av färger, nästan så man ser ut som "Hulken" efter en stund, alltså grön. Inte blev jag så imponerad av varken fonter eller rutor heller.

Jag tycker att ett bokföringsprogram ska hålla sig mycket inom svart och vitt. Precis som jag skulle reagera om jag fick gröna kvitton med röd text på i affären. Ekonomisk administration kommer alltid att handla om svarta eller röda siffror på vitt underlag, allt annat känns konstigt, i alla fall för mig.

Däremot om jag vill ha ut diagram och staplar etc. då får det gärna vara färg, men då finns det ju speciella program som man kan exportera detta till. Det räcker med vågen i UNI_BAS, som får representera det moderna för mig. Det viktiga är heller inte egentligen designen, utan funktionen och UNI_BAS är oerhört snabbt att arbeta i. Det är en fröjd att fakturera i och svarar blixtsnabbt på alla klick, snygg och seriös faktura med diskret färgsättning.

Vad det gäller kundkontakt så har jag den motsatta åsikten. Jag har alltid blivit trevligt behandlad, men vi kanske har olika uppfattningar här också om hur en kundmottagning ska vara? Men uppfattning är att den ska vara affärsmässigt korrekt och kanske bryta in om kunden börjar "blomma ut" alltför mycket.

När det gäller kritik här på forumet, så måste naturligtvis Unicell få gå i svaromål. Man kan nästan utgå från att det mesta av kritiken gäller antingen egna självförvållade dumheter som företaget oförskyllt får ta på sig eller också är det någon som bara ger utryck för allmän kverulans.

Just detta med nyttan i vad kunden efterfrågar, kan i princip vara så subjektivt och nyttorelaterat till ett så litet antal kunder att det inte vore ekonomiskt försvarbart att lägga in detta i programmet. Någon måste ju tala om för kunden att exempelvis denna önskning tyvärr inte låter sig göras. Självklart kan en stingslig kund uppfatta svaret som arrogant om han inte tycker om att bli emotsagd. Jag har i varje fall sett sådana kommentarer från Unicell, som "Det var en bra idé den tar vi upp i nästa uppdatering".
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-03 20:37
Åke: Ja, jag tror inte att du är i majoritet när det gäller att vilja gå tillbaka till MS DOS, men självklart har vi alla rätt till en åsikt. Det fina med modernare gränssnitt och fönsterhantering är möjligheten att låta användaren anpassa storlek etc efter hur man själv önskar det, så tillgodoser man fleras önskemål. Det är absolut sunt att inte vilja ändra för mycket i ett etablerat program med trogna användare som är inkörda på hur det fungerar, men jag tror det finns stora möjligheter att förbättra UNI_BAS gränssnitt utan att för den skulle försämra för de som tycker om det som det är idag.

När det gäller visning av rapporter: nej, jag får ingen möjlighet att förhandsgranska utskriften. Nu löser jag det genom att göra en pdf för att slippa ödsla papper och toner vilket är ett antal besvärande extrasteg. Troligen är det din skrivarrutin som erbjuder förhandsgranska-funktion. Om inte programmet erbjuder möjlighet att visa uppgifterna på skärmen tycker jag åtminstone man kunde erbjudit en inbyggd förhandsgranskning i programmet (t.ex. á la office-paketet). Men även om min skrivarrutin hade erbjudit mig en förhandsgranska-funktion hade jag alla dagar föredragit att kunna få rapporten direkt på skärmen (varvid en flexibel fönsterstorlek hade varit till nytta). Även om du inte är lockad av funktionen så är vore det väl knappast en nackdel om den fanns?

Jag är heller ingen förespråkare av snurrande symboler eller mängder av färger, det är inte det jag söker efter i ett modernt gränssnitt. Svart/vitt/rött är helt ok för mig också, jag efterlyser modernare gränssnitt endast för att göra det smidigare att arbeta med programmet, vilket jag redan givit ett par exempel på.

”Jag har alltid blivit trevligt behandlad, men vi kanske har olika uppfattningar här också om hur en kundmottagning ska vara? Men uppfattning är att den ska vara affärsmässigt korrekt och kanske bryta in om kunden börjar "blomma ut" alltför mycket. ”

Det är en möjlighet; en annan är att vi blivit olika bemötta. Tro mig, jag började inte ”blomma ut”, utan försökte hålla det mycket kort och sakligt, men det kändes nästan som jag borde bett om ursäkt för jag ringde och störde. Visst, det kan ha med personlighet och personkemi att göra, men det är i alla fall hur jag upplevde det, och av andra inlägg att döma är jag inte ensam om det intrycket.

”Man kan nästan utgå från att det mesta av kritiken gäller antingen egna självförvållade dumheter som företaget oförskyllt får ta på sig eller också är det någon som bara ger utryck för allmän kverulans. ”

Varför kan man utgå från det? Visst förekommer det, det är mänskligt att klanta till det, och i all upprördhet är det lätt att oförskyllt låta det gå ut över företaget. Men ser också som är värd att ta åt sig av. Kritik som är konstruktiv och kan leda till att programmet blir ännu bättre. Jag får den uppfattningen att du är utomordentligt nöjd med programmet som det är, och det är naturligtvis jättebra. Men för den skull är det ju inte omöjligt att tillgodose nya önskemål utan att göra det sämre för dig. Jag är också nöjd med programmet i stort sett, och hoppas bara med min kritik att hjälpa till att ge input på ytterligare förbättringar. Inget illa ment, men uppriktigt sagt är jag lite oroligt för att programmet fastnar för mycket i 90-talet och får svårt att locka till sig nya kunder i all konkurrens. Redan när jag skaffade det för ett par år sedan reagerade jag på det gammalmodiga gränssnittet och trodde det var något som inte uppdaterats på många år. Men är glad att jag trots det gav det en chans, och hoppas att det hänger med ytterligare några år.
 Skrivet av:  Magnus IP: 90.224.48.16



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-04 00:20
Magnus,
Till att börja med måste jag säga att jag blir milt sagt förbluffad över att du inte kan få förhandsvisning av dina rapporter. Jag kör UNI_BAS på ibland fyra olika datorer och tre skrivare och alla visar samma sak. Jag tar det en gång till ifall du missat något.

Ex.vis RESULTRAPPORT klicka på SKRIV UT, upp kommer nu en liten ruta kallad "skrivarinställning". Jag klickar på OK i denna ruta och nu kommer en ny ruta upp där det står namnet "skriv ut". Längst ner till vänster i denna ruta finns nu en liten fyrkant där man kan markera FÖRHANDSGRANSKNING", man klickar därefter på OK och Rapporten skrivs ut på skärmen. Man kan också förstora upp rapporten något.

Jag trodde alla UNI_BAS användare fick upp dessa rutor. Jag sökte igenom programmet och letade efter om det fanns någon inställning för att ta bort denna funktion, men jag hittade ingenting. Verkligen mycket mysko!

Med utgångspunkt från vad som sagts ovan, så förstår jag givetvis att du vill ha en skärmutskrift, men den finns ju tydligen redan, eller...?

Beträffande supporten, så är det bara att konstatera att vi uppenbarligen blivit bemötta på olika sätt. Du kanske hade oturen att få prata med någon vikarie eller liknande. Självklart kan man vara stressad och på dåligt humör även i en support. Det är ju människor som jobbar här. Mitt intryck är ett annat och det är inget jag sitter och hittar på. När jag i feb 2009 laddade ner UNI_BAS demo, så blev jag uppringd efter någon vecka av en otroligt trevlig tjej från Unicell. Jag hade inte hunnit utvärdera programmet ännu, men lovade mig själv att om programmet är hälften så bra som hon var trevlig, så köper jag det direkt. Ja du ser ju hur det slutade...

Jo jag gillar UNI_BAS på så sätt att det har sin egen nisch och layout inom bokföringsprogram. Jag har själv sysslat med programering i bl.a. Visual Basic och C och för många år sedan i Cobol. Enligt min åsikt blir inte programmen modernare bara för att de blir Windowsanpassade med ramar eller fönster som poppar upp här och var. Jag gillar den strama skräddarsydda strukturen i UNI_BAS och har på två år blivit en fena på att hantera inmatning och få det att göra det jag vill.

Slutligen vill jag säga att jag ser gärna fram mot nya uppdateringar och jag vet att det kommer en ny plattform för 4D, den som UNI_BAS använder. Personligen tror jag inte att Unicell sitter och sover. Förr än vi anar kommer man att presentera en helt ny verssion som kommer att få konkurrenternas hakor att hänga nere vid knäna.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-04 08:47
Nej, så ser det inte ut hos mig, där finns ingen knapp för förhandsgranska. Jag har ingen ovanlig skrivare eller mjukvara heller, och även om jag skull byta skrivare eller drivrutin för att få förhandsgranskning tycker jag att programmet borde kunna visa rapporterna på skärmen och inte förlita sig på utskriftsfunktionen. Det skulle ju bespara även dig några extra klick och ett par popup-fönster, åtminstone skulle jag föredra att få det i själva programfönstret istället.

Jag pratade inte med en vikarie utan med ägaren båda gångerna, men är inte ute efter att hänga ut någon person utan bara ge lite positiv och negativ feedback som användare av UNI_BAS. Även jag blev uppringd av den trevliga tjejen efter jag laddat ner demon, men det verkar inte vara hon som sköter supporten.

”Personligen tror jag inte att Unicell sitter och sover. Förr än vi anar kommer man att presentera en helt ny verssion som kommer att få konkurrenternas hakor att hänga nere vid knäna.”

Jag hoppas du har rätt!
 Skrivet av:  Magnus IP: 90.224.48.16



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-04 09:02
Hej igen,
jag får backa när det gäller förhandsgranskningsfunktionen, den finns även hos mig upptäckte jag, men då jag inte sett den eftersom den låg dold några steg bort har jag alltid valt att pdf:a den istället. Men som sagt, jag skulle mycket hellre vilja få upp den direkt på skärmen iställlet.
 Skrivet av:  Magnus IP: 90.224.48.16



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-04 15:18
Aj aj Magnus,

Är det fler funktioner i UNI_BAS som du inte har hittat? :-) Jo jag kan visst hålla med dig om utskriftsknappar, men för mig har det blivit en vana, detta med förhandsgranskning, så det går väldigt snabbt.

Jag brukar inte gå in på personligheter så här, men jag måste få tala om (ursäkta Unicell att jag är en vän av rättvisa) att jag pratade också med ägaren precis innan jag köpte programmet. Vi fann varandra direkt och hade ett mycket, mycket långt och trevligt samtal. Jag har några få personer i min bekantskapskrets som jag skulle kunna tillbringa en kväll på puben med. Ja så få så jag kan räkna dem på min ena hand, men jag är beredd att göra ett tillägg på min andra hand och ta med ägaren av Unicell också. Då förstår du kanske hur främmande dina kommentarer låter i mina öron. Nog sagt om detta...

Det är flera som jobbar i supporten. Jag har pratat åtminstonde med fyra olika personer vid olika tillfällen och alla var trevliga och korrekta och var måna om att hjälpa till. Men om du vill få mig på dåligt humör, så kan du nämna SJ:s kundservice....
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-04 15:57
SJ:s kundcervice :)
Nejdå, har inte alls för avsikt att göra någon på dåligt humör, bara ge lite feeback på vad jag upplever som bra och mindre bra med programmet, i förhoppning att kunna bidra till förbättringar. Sen är det upp till företaget att sålla om det är någon man anser värt att göra någonting åt eller inte. Jag skulle kunna ta fram ytterligare en lång lista på förbättringspunkter för programmet, liksom för i princip alla program jag använder mig av, finns inget som inte kan göras bättre. Det tycker jag är en av fördelarna med ett öppet forum som detta, att användare får en plats att uttrycka både positiva och negativa åsikter, som kan hjälpa till att styra utvecklingen åt det håll kunderna efterfrågar.

Ja, det finns säkert en massa anda funktioner jag inte hittat ännu, särskilt om det ligger så väl dolda :) Vad gäller förhandsgranskningen ska jag sluta tjata om det, vill bara tillägga att det ju inte var det som mitt ursprungliga inlägg handlade om, utan att jag skulle föredra att på rapporterna direkt i programfönstret, vilket också var ett exempel på vad jag tycker en större skärmyta och en modernisering av gränssnittet kunde vara bra för.

Ber om ursäkt min kommentar om supporten kom avse en viss person, det var inte min avsikt att utpeka någon, kände bara att jag behövde svara på följdfrågan om det var en vikare jag pratade med.
 Skrivet av:  Magnus IP: 90.224.48.16



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-04 19:32
Tack för alla inlägg - positiva som negativa.



Tack Peter Kenell för allt formuleringsrarbete som Du i all välmening lägger ner på att ge liv åt vårt forum - tack Peter för att Du aldrig glömmer bort att sammanfattningsvis avsluta Dina inlägg med ett par berömmande ord.



Tack Åke alla Dina inlägg och all hjälp Du ger våra besökare här i forum. Du läggerner ett fantastiskt arbete. Ett stort tack för allt Ditt stöd till oss. (PePes Bodega i sommar??)



Tack Lars Bergström - alltid kloka inlägg som alltid avslutas med "/ Nöjd unibasanvändare," oj vilken energi det ger oss.



Tack Jörgen för Dina varma ord - vi kan flytta berg efter allt det berömmet.



Det är säkert rätt så som Magnus skriver att vi ibland kan vara lite korta i tonen. Denna tråd visar på ett vis hur svårt det kan vara att sitta i supporten. Magnus skriver "Det hade känts självklart att kunna få fram rapporter etc direkt på skärmen utan att vara hänvisad till utskrift varje gång" Åke svarar: "Oavsett vilket program man har så måste man välja utskrift och sedan kanske programmet frågar skärm eller skrivare? I UNI_BAS väljer man att förhandsgranska och får då den aktuella utskriften på skärmen." Trots detta envisas Magnus: nej, jag får ingen möjlighet att förhandsgranska utskriften." Om man sitter i supporten kan sådan envishet mycket väl få det att brista. Inte så sällan leder sådant till att personalen nästan blir gråtfärdig. I sådana lägen ska samtal kopplas in till mig/ägaren. Självklart går det att få alla utskrifter på skärmen - vilket ju även Magnus medgav så småningom. Jag sitter normalt inte i supporten men när samtal kopplas in till mig då är det inte sällan så att det är en kund som suttit hela natten och petat med sin bokföring och retat sig på t.ex att man inte kan få utskrift på skärmen. Uppretad och uppeldad ringer man supporten och vrålskäller. Ibland tål man det, men tyvärr händer det att grytan kokar över. Samtidigt är det så att oftast handlar det om att en kund inte har supportavtal och ändå vill ha - just support - och gratis sådan.



Jag är väl medveten om att man hos våra konkurrenter gapskrattar åt en tråd som denna. Man gläds varje gång något negativt skrivs om UNICELL, vår personal, våra program eller om mig/ägaren. Enklast vore det förstås att göra som alla andra i branschen - undvik att ha ett forum - tysta ner kritiken. Men, jag är seg, dum och envis så vårt forum får nog finnas kvar ett tag till.



Från det ena till det andra - jag såg en intressant tråd häromdagen:

SPCS forum

Där kan man tala om att vara rädd för att ha ett öppet forum.

UNICELL´s kommentar 24 timmar senare:
Länken ovan till VISMA SPCS forum har slutat att fungera. Det ska väl sägas att forumet funnits i över 1 år, men efter hot från SPCS om stämning valde initiativtagaren att "ligga lågt". Nya inlägg har inte kunnat registreras det senaste året. MEN, det tog alltså inte mer än 24 timmar att tysta ner forumet helt efter det att länken ovan kom upp i vårt forum. SPCS följer noga vad vi gör. Åke i inlägget nedan hann med att läsa initiativtagarens beskrivning av den för ett år sedan uppkomna konflikten med SPCS.
MEN, är man intresserad av innehållet på en borttagen sida kan man ju alltid lita på Googles cachade sidor - och sidan såg tidigare ut så här forumsidan den 30 apr 2011 22:10:07 GMT
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.75



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-04 23:28
Det är så man baxnar. Visma har alltså hotat killen med stämning om han inte lägger ner det SPCS-VISMA-forum som han startat. Snacka om att VISMA får kalla fötter.

Vi får väl se vem som skrattar sist? Eller som Liberace sa, "Jag gråter ända fram till banken". Allvarligt talat tror jag de eventuella gapskratten fastnar i halsen när man ser att man tappar marknadsandelar. I slutet av 50-talet skrattade dåtidens möbeljättar åt Ingvar Kamprad också...

Att våga ha ett forum för sina produkter är oerhört stort och ett unikt nytänkande av Unicell, inte minst med tanke på att forumet funnits i många år. Du tilldelar dig själv tre egenskaper. Seg? Nja knappast. Dum? Nej definitivt inte! Envis? Ja utan tvivel.

Det är nog ca 50 mil till PePes Bodega, men tanken ligger och gror...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-05 00:53
Hej Unicell AB! Jag hoppas inte du med ditt inlägg vill få det se ut som jag ringt supporten i ett sådant ärende, utan bara vill belysa hur jobbigt det kan vara på supporten i allmänhet.
Du ger nu också ett bra exempel på vad jag menade i mitt första inlägg angående respons på feedback och önskemål. Ja, efter Åkes utmärkta beskrivning av förhandsgranskningen så hittade jag den också, vilket jag svarade så fort jag upptäckte den. Men den enda reaktionen jag ser på den kritik jag presenterade (som f.ö. också var i all välmening) är att: jag gör fel och jag är en envis kund och allt hängs upp på den lilla detalj jag missat i programmet. Och vad gäller den detaljen kunde man som programleverantör istället se det så här: ”Vad är det som gör att flera olika kunder flera gånger inte upptäcker förhandsgranska-funktionen? Kan vi på något sätt göra det tydligare, eller presentera rapporten på annat sätt?” Den ligger min mening inte särskilt logiskt till nu. Först klickar man på nu skriv ut, därefter visas ett fönster där man väljer skrivare och skrivarinställningar, därefter finns alternativen ”ok” och ”avbryt”. I de flesta program (åtminstone som jag använder) betyder ”Ok” i det här läget att en utskrift startas (varför jag valde att inte klicka vidare utan välja en pdf-skrivare istället så jag garanterat fick ut den på skärmen). Men i UNI_BAS kommer ytterligare en skärmbild där man än en gång får välja skrivare (vilket man redan gjort i föregående steg), och där det finns en kryssruta för förhandsgranskning. Lätt att missa, särskilt eftersom det var en presentation i skärmanpassat format jag var ute efter och inte en förhandsgranskning av hur rapporten ter sig på ett papper, även om det är en hyfsad kompromiss. Som sagt, detta vara bara en av detaljerna, och mitt huvudönskemål var att programmet kunde utnyttja skärmutrymmet på ett bättre sätt för att göra det mer lättarbetat.

Vad gäller de övriga önskemålen och fler konstruktiva idéer jag funderade på att dela med mig av så lägger jag inte mer tid på att formulera dem om de inte är önskvärda.

Jag anar av ditt inlägg att du tycker jag uttrycker mig på ett otrevligt sätt, och bl.a. missat att avsluta med berömmande ord i vissa inlägg. Det var inte min avsikt utan försökte bara vara sakligt och tydlig, men jag ska ändå försöka bättra mig på den punkten, med start nu:

Av de olika system jag testade och läste på om för några år sen när jag letade bokföringsprogram så gjorde jag bedömningen att UNI_BAS var det som passade mina behov bäst och dessutom hade bäst prislapp i förhållande till funktionalitet. Därför föll mitt val på det, och jag har fortfarande inte hittat något som passar mig bättre när man väger in alla faktorer. Det fanns redan då system som tävlade i samma segment som var utvecklade i betydligt modernare tappning, men skrapar man lite på ytan upptäcker man att det saknas flera viktiga komponenter som gör bokföringen så mycket enklare, saker som faktureringsmodul, kundregister, leverantörsregister, inköp från utlandet, exporter till SIE-fil etc. Ofta saknas en eller flera sådana funktioner hos konkurrenterna i samma prissegment. Har man tur upptäcker man det i tid, annars stöter man på det först när man behöver det som bäst. Att har ett öppet forum var också en av de positiva faktorerna som styrde mitt val. Att man i forumet hittade både lite plus och lite minus om systemet var inget som oroade mig, utan snarare gav förtroende för att det verkligen är öppet. Så jag tror inte alls det dumt av dig att låta forumet vara öppet och skrattar konkurrenterna åt dig så är det för att de inte förstår bättre. Så jag hoppas du inte låter kritik och olika synpunkter få dig att tappa sugen, utan istället låter det bli en sporre för att låta systemet hänga med länge i framtiden. Tack för all hjälp det givit mig så här långt!
 Skrivet av:  Magnus IP: 90.224.48.16



Svar: Va tycker ni om Unicell? 2011-05-06 13:33
Magnus, jag tror att vi alla uppfattar dig som trevlig och sympatisk, alltså "no hard feelings". Självklart ska du komma med konstruktiva iförslag och idéer även i framtiden. Det är kanske inte alltid man får sin vilja fram och alla kanske inte är så entusiastiska, men det är tanken som räknas. Rätt var det är kommer någon med en idé som alla tar till sig, även Unicell. Man kan säga att detta forum delvis medverkar till att utveckla programmet, sedan ligger kunskapen och tekniken hos Unicell, som ska överväga och utvärdera möjligheter och kundintresse för att lägga in nya funktioner.

När det gäller utskriftsknapp, så vill jag för min del efter valet "skriv ut", få upp en ruta där jag kan välja skrivare eftersom jag ibland använder upp till tre stycken + virtuell skrivare. Efter att ha valt skrivare, så skulle man kunna få två val, SKRIVARE eller SKÄRM. Det blir möjligen ett klick mindre.

Ett rent öppet forum hade vi fram till sommaren 2010, när Unicell stängde ner efter att forumet bobarderats med kommentarer från nattliga fyllskallar och även bulvaner för Unicells konkurrenter, som såg ett sätt att komma åt Unicell via deras eget öppna forum.

Problemet är att utomstående som läste forumet och kanske funderat lite på UNI_BAS, fick dåliga vibbar och avstod från programmet. Det är tyvärr så att många människor tror att allt som skrives är sant. Även felaktiga och falska påståenden om UNI_BAS, som alla användare visste, var helt gripna ur luften, medan den presumtive bokföringsprogramsköparen som inte visste ett dugg om UNI_BAS, kanske tänkte att det finns en gnutta sanning i vissa påståenden och därmed tog det felaktiga beslutet att avstå från programmet.

Unicell gjorde helt rätt och längre fram på sommaren startades forumet upp igen, nu med stopp för helt anonyma inlägg. Det visade sig att det blev lugn och ro här på forumet efter nystarten och det ska vi alla vara tacksamma för.

Det är anmärkningsvärt när ett stort och välkänt programföretag som VISMA, försöker stoppa sina kunder att komma till tals med varandra och man kan undra vad som ligger bakom? Jag är i varje fall glad att jag bytte från VISMA till UNI_BAS. Det känns skönt att kunna jobba med en produkt där allt redovisas öppet och ärligt och inte minst att kunna ha en dialog här på forumet, både med andra UNI_BAS-användare och dessutom med ägaren av UNI_BAS himself.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 4 =