Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Moms på EU köp 2011-04-23 00:38
Jag försöker bokföra ett inköp av mjukvara för min iPad.
Apple iTunes store som ligger i Luxemburg s.a.r.l. (dvs ett EU land) skickar ut ett kvitto på köpet utan VAT. Eftersom det är en elektronisk var ska den tydligen bokföras som tjänst.
Hur som helst. Det är några saker jag inte fattar.

Jag bokför som "kostnad utan faktura" och när jag anger "för" konto t.ex. 6990 så kan man ändra "Inköp från Sverige" till en massa saker.

1. Om jag väljer "Inköp tjänst från EU" och skriver in beloppet 100kr och väljer 25% moms så blir det bara 80kr på konto 6990 och 2640/2615 får 20kr. Blir inte 25% moms på 100kr 25kr? Notera att om jag ändrar momsen först och sedan byter till "Inköp tjänst från EU" så blir det 100kr. Är detta en bug? Hur ska det vara?

2. I vilken situation använder jag "Inköpt tjänst omvänd momsplikt" inställningen?

3. Den inställningen har jag använt på en massa saker som jag misstänker skulle haft EU tjänst på sig. Vad kommer detta ha för effekt?
 Skrivet av:  Johan Lund IP: 85.224.166.92



Svar: Moms på EU köp 2011-04-23 21:09
Hej Johan,

Du gör liksom många andra det felet att du räknar procent på fel sätt. När man lägger på moms på 25% så blir det förvisso 25 kr på en hundralapp. När man ska räkna ut hur mycket moms som ingår i kr 125, så räknar man 125 x 20% minus och resultatet blir kr 100.

Har du köpt en vara för kr 100 är alltså momsen kr 20. Så konstigt kan det vara.

Skaffa en liten bra miniräknare som också innehåller procenttecken. Då kan man snabbt räkna ut inköpssumman inklusive moms minus 20% likamed xxxx.

UNI_BAS är nog inte smartare än vi användare, men väldigt logiskt.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Moms på EU köp 2011-04-24 08:12
Hej Johan och hej Åke,

Här är det nog inte fråga om att Johan behöver en lektion i procenträkning. Det är istället fråga om att man måste göra saker och ting i rätt ordning i ett bokföringsprogram - och det har Johan egentligen själv redan konstaterat.

Ett inköp från EU ska ju vara momsfritt i sig, men man måste ändå bokföra moms (både ingående och utgående). På kostnadskontot ska förstås bara nettobelopp utan moms bokföras.

Johans exempel bjuder på en hel rad "snubbeltrådar" för programmet. UNI_BAS hanterar allt logiskt riktigt, men programmet vet ju t.ex inte att det är fråga om EU-handel förrän man angett detta och programmet behöver hjälp av användaren för att komma rätt i labyrinten. Men, det är ju ingen risk att man gör fel utan att man märker det. Om man inte korrigerar kan man ju inte spara verifikationen eftersom det finns en differens.

MEN - man kan göra det enkelt för sig. Gå till Registervård/Kontoplan och ange att det ska vara 25% moms på 6990 - då löser sig allt så mycket smidigare då ser man verkligen hur elegant enkelt UNI_BAS bokföringsprogram är om bara allt är rätt inställt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.75



Svar: Moms på EU köp 2011-04-25 19:48
Ja det är så sant... Människans makt över maskinerna. Självklart måste man "lära" UNI_BAS hur man vill använda det.

Ibland får man ju en liten "känga" när man arbetar med programmet. Det kan vara frågan "Vill du sälja gratis?" eller att senaste transaktionsdatumet inte är lika med nästkommande. Man kanske kan införa ett litet "varningens pekfinger" även vid vissa momstransaktioner, vad vet jag?

I varje fall ser man hur enkelt UNI_BAS egentligen är när man väl lagt in sådant som man borde ha tänkt på från början, men så är ju vi människor beskaffade, det kan ibland ta en stund innan tioöringarna ramlar ner...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Moms på EU köp 2011-04-26 09:54
Tack för alla förklaringar. Känner mig dock fortfarande inte helt säker.
Följande länk innehåller två bilder av två verifikationer. En tjänst inköpt från ett annat EU land mot en kostnad av 100:-. Vilken är korrekt bokförd? Bild 1 eller 2?

http://img718.imageshack.us/i/unibas.png/

Någon som kan kasta lite ljus över mina två andra frågor också?
2. I vilken situation använder jag "Inköpt tjänst omvänd momsplikt" inställningen?

3. Den inställningen har jag använt på en massa saker som jag misstänker skulle haft EU tjänst på sig. Vad kommer detta ha för effekt?

Tack på förhand...
 Skrivet av:  Johan Lund IP: 80.169.182.16



Svar: Moms på EU köp 2011-04-26 21:36
Frågan om vilken av Dina bilder som visar en korrekt kontering är enkel att svara på:
Bild 1 har en differens på 20 kr - precis som jag beskrivit i mitt tidigare inlägg - den verifikationen kan inte sparas - den är fel. Bild 2 visar en korrekt kontering.

Att fakturera med omvänd momsplikt förekommer t.ex vid handel med guld eller om man är är i entreprenadbranschen/byggbranschen.

Effekten av att välja fel inställningar är att Din momsrapport kommer att innehålla felaktigheter.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.75




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 2 =