Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Visma enskild firma - UNI_BAS 2011-04-26 17:00
Hej,
Jag har kört Visma enskild firma nu i 4 månader och allt har varit frid och fröjd tills den dagen jag fick min första beställning från Frankrike. Det går inte att fakturera annat EU-land i Visma... Vilket tydligen fungerar utmärkt i UNI_BAS (jag har kört demon). Nu till frågan: För att byta, måste jag då knappa in alla fakturor och bokföring från Visma in i UNI_BAS? Finns det något snabbare sätt?
Vänligen
/Stefan
 Skrivet av:  Stefan IP: 88.83.35.125



Svar: Visma enskild firma - UNI_BAS 2011-04-26 19:12
Välkommen till UNI_BAS.
Om Du idag väljer UNI_BAS behöver Du inte vara orolig för att få ut allt det arbeta som Du lagt ner i programmet: Bokföring, Kontoplan, Kundregister, Artikelregister, Leverantörsregister - allt kan exporteras i s.k. TAB-avgränsad textfil (typ excel-fil).

Det är varje seriös programleverantörs skyldighet att se till att man den dagen man vill byta system kan exportera så mycket som möjligt av det arbete som användaren har lagt ner i sin datafil. Tyvärr, så vitt jag känner till, är det nog så att man från Visma enskild firma inte kan exportera någonting alls. Inte ens om man ska byta till ett annat Visma-program kan man ta tillvara ett enda uns av det arbetet som finns nedgrävt i datafilen. Visma Enskild Firma är därmed en s.k. återvändsgränd.

Man får "bita iodet sura äpplet" och lägga in kunder, artiklar, leverantörer på nytt. Bokföringen kan man nöja sig med att lägga in ingående balanser och dessutom i en verifikation lägga in förändringar gjorda sedan senast bokslut. Kontakta gärna supportavdelningen (på UNICELL) så kan vi hjälpa Dig med detta.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.75



Svar: Visma enskild firma - UNI_BAS 2011-04-27 09:09
Hej,
Nu har jag beställt uni_bas.
Jag gick igenom mina transaktioner och det var inte så många, så jag inför allt på nytt när UNI_BAS är "up and running". Det går väl att lägga in uppgifter om fakturor och bokföring bakåt i tiden?
Vänligen,
/Stefan
 Skrivet av:  Stefan IP: 80.216.22.247



Svar: Visma enskild firma - UNI_BAS 2011-04-27 22:11
När du första gången startar UniBas får du ange starttidpunkt för bokföringen. Du kan inte lägga in enskilda transaktioner före det datumen.
Du kan alternativ lägga in ingående balanser, som du kan plocka ut från sista bokföringsdag i ditt gamla system.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Visma enskild firma - UNI_BAS 2011-04-28 14:24
Och se till att UNI-BAS startdatum blir den 1 januari 2011. Då kan du om du vill, bokföra om detta årets första månader, eller annars köra ut balans och resultaträkning från ditt Visma-program per den sista mars 2011 exempelvis. Köra in balans och resultaten i UNI_BAS och köra igång per den 1 april.

Grattis förresten! Du är inte ensam om att byta från Visma till UNI_BAS. Du kommer snart att förstå att det var ett de bästa beslut du fattat för ditt företag.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Visma enskild firma - UNI_BAS 2011-04-28 17:22
Nu är allt inlagt och klart! (det tog dock en dag)
/Stefan
 Skrivet av:  Stefan IP: 80.216.22.247



Svar: Visma enskild firma - UNI_BAS 2011-04-28 22:35
Nyfiken...
Du har precis börja använda UniBas... Vilket är dina spontana känslor om UniBas, jämfört med det tidigare systemet?

Jag tänker då på registrering av kunduppgifter, inmatning av fakturor, bokföringstransaktioner och allt det pyssel du nu utfört?

Vad skulle du vilja säga är det som är den mest slående skillnaden?

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 3 =