Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

prem inbetalningar 2011-04-30 08:09
Jag har gjort en prognos och deklarerat det till skattemyndigheten, och jag ska då betala in en viss summa varje månad, beträffande moms, skatt och egenavgifter.

Om nu det visar sig att jag har lite bättre snurr på affärerna än jag trodde när prem avgiften fastställdes, behöver jag då göra en ny dekleration, som ju kan vara lika osäker, eller kan jag helt enkelt beräkna och skyffla in det belopp som jag ganska lätt kan se erfordras varje gång? Jag siktar på att betala ungefär rätt, och inte skaffa restskatt.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: prem inbetalningar 2011-05-01 17:19
Ja det har att göra med disciplin. Går företaget mycket plus över budget, så kan det vara lämpligt att göra en ny prel.deklaration. I annat fall måste upplupen skatt omgående reserveras, så att man inte får obehagliga överraskningar vid årets slut.

Egenavgifterna är relaterade till om ditt löneuttag eventuellt ökar.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: prem inbetalningar 2011-05-03 05:43
Firman är ef.
Jag betalar ju även momsen i dessa avgifter, och det är väl snarast den som kan skena iväg. Jag tar inte ut några pengar alls, utan lever av andra inkomster av slaget lön. Således finns allt överskott som blir på banken.
Jag tänker skjuta skatten via expansionsfond och periodisering, med så stor summa som det går.
Då jag får pension från och med 2014 och ämnar fortsätta med företaget, så bör skatten på vinsten bli lägre om jag skattar då.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: prem inbetalningar 2011-05-03 09:31
Du skriver "Således finns allt överskott som blir på banken". Varför är du då så orolig för restskatt?
Med dina tankar om periodiseringar (helt rätt tänkt! ) är det ganska knepigt att i förväg beräkna skatten. Mitt förslag är att du betalar den F-skatt du fått beräknad och sedan ev. restskatt när den kommer (eller ev inbetalning när du deklarerat och vet resultatet. Detta för att slippa ränta).
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: prem inbetalningar 2011-05-03 15:27
Tyvärr vet man nog inte hur det kommer att bli 2014. Får vi ny regering så kan ju dom ändra så att din skatt på lön, blir högre än idag. Annars betalar man samma skatt idag oavsett om du är en pensionär eller annan löntagare. Förmodligen blir det så fortsättningsvis också. Skatten är alltså inte förmånligare om du är pensionär och jobbar.

Om du däremot tar ut pension, så är skattesatsen lite annorlunda. Jobbskatteavdrag finns inte på själva pensionen utan enbart på lön. Däremot om du jobbar och är pensionär, så blir soc.avg. reducerade till drygt 10,21% istället för 31,42%. Det är avgiften för pension som är borträknad.

Kontentan blr, om allt rullar på som vanligt, skjuter du på uttag av din lön, så får du reducerade egenavgifter när du fyller 65, medan skatten blir som för andra löntagare. Alltså, skatt för lön respektive pension är olika.

Det är som Tore säger, knepigt att räkna, men att betala in maxbelopp för pensionsförsäkring brukar löna sig, även på kort sikt
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: prem inbetalningar 2011-05-03 16:02
Om framtiden (efter 2014) vet vi inget, det är sant.
Mycket av det andra i ditt resonemang har jag invändningar mot/är fel.
Skattemässigt (inkl. egenavgifter) lönar det sig MED MYCKET STOR sannolikhet att fondera med återföring efter pension!
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: prem inbetalningar 2011-05-04 00:56
Mitt exempel avser om man är anställd. Annars är generellt egenavgiften lite olika beroende på om man idkar Hobbyverksamhet, Näringsverksamhet eller inkomst av tjänst Egenavgiften är också olika beroende på vilken åldersgrupp man tillhör.

Jag antar att Jörgen är född 1945-1983, då gäller 28,97% i egenavgift. Den som är född 1938-1944 ska däremot bara betala 10,21% och har du turen att vara född 1937 eller tidigare, ja då slipper du helt egenavgiften.

Eftersom Jörgen pratar om att gå i pension 2014 och om han då är 65 (född 1948) , så blir det inte så lönande. Den som lever får se.
så lönande
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: prem inbetalningar 2011-05-04 07:38
Jag tänker fortsätta med firman efter pensioneringen, det är tom så att jag startade upp den förra året, med tanke på att komma på banan till pensioneringen.
Det är nog mer än jag som ser att det blir bra magrare att leva på pension än när man har lön.

Med skatt, menade jag även egenavgifter. Visst kan det politiska landskapet ändras och medföra att skatterna ökar, allat om framtiden är osäkert, men det ska en hel del till, för att det skulle bli ofördelaktigt.

Huvudfrågan var ju annars om man måste göra en ny prem. dekl. eller man kan bara betala in lite mer den 12 varje månad, om man ser att det är i underkant enlig prognosen man gjorde vid prem. dekl.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: prem inbetalningar 2011-05-04 07:56
Nej det behöver du inte! (Men håll själv "koll på läget")
 Skrivet av:  Tore IP: 213.89.58.225



Svar: prem inbetalningar 2011-05-04 08:21
Jörgen: för att vara noggrann så är svaret på huvudfrågan: om du beräknar att den slutlliga skatten kommer att vara mer 30% högre än du beräknade i din preliminära självdeklaration (dock minst ett prisbasbelopp) eller din förra taxering så ska du lämna in en ny.

Annars är det som sagt bara att reservera överstigande belopp så du kan betala in det på skattekontot, senast när du får slutskattebeskedet, vill du slippa ränta gör du det i början av nästa år.
 Skrivet av:  Magnus IP: 90.224.48.16



Svar: prem inbetalningar 2011-05-04 12:18
Jag ringde en på masens kontor, och fick besked att man ska inte betala olika var gång utan efter vad man deklareat, och ändringar ska man göra fortlöpande om det behövs, dock inte mer än var tredje månad.
Så det blir att betala lite för lite kanske, och sen fylla på när man vet vad som det blir i slutändan.
Ska ju inte vara några större problem, om man inte förbrukat pengarna.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: prem inbetalningar 2011-06-16 10:14
Nu har jag pratat med skattemyndigheten igen, inte samma person som sist, och nu fick jag rådet att inte göra om deklerationen, om det inte gällde jättemycket pengar.
Nu fick jag besksed att jag kan skicka in mer på mitt skattekonto istället.

Förra gången fick jag besked att jag måste göra om deklerationen.

Det är ju mer eller mindre omöjligt att med en nystartad firma göra en budget som kommer att stämma med verkligheten.

Momsen är ju alltid där, så varför bekymmra sig att det blir mycket, då det i själva verket är ett tecken på att jag säljer mer än jag förmodade.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: prem inbetalningar 2011-06-16 22:53
Jörgen du har helt rätt! Problemen uppkommer om man ser företagets bankkonto växa och då börjar spendera dessa privat (läs lön)

Använd UNI_Bas och håll koll på dina konton, så är det inga problem.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.131.123




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 2 =