Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Säkerhetskopian är tom 2011-05-27 18:35
Någon som kan hjälpa mig?

Har installerat UNIBAS på en annan dator och tagit en kopia från dator 1 till ett usb.

När jag namngivit och importerar txt-filen öppnas den men är tom!! Allt är noll så att säga.
Är 20 mil från dator 1 så jag kan inte göra om kopian förrän om ett par veckor.

Har någon en lösning?
/Fredrik
 Skrivet av:  Fredrik IP: 90.237.148.139



Svar: Säkerhetskopian är tom 2011-05-27 20:52
Säkerhetskopian är en "säker" kopia av Din datafil. Även om den kommer i orätta händer, så är det knappast troligt att någon kan tyda informationen som finns i din säkerhetskopia.

En säkerhetskopia kan och får bara användas på ett sätt: Den importeras till UNI_BAS när man tryckt på knappen "Återgå till säkerhetskopia". knappen finns under Databas/Verktyg.

Man får aldrig öppna en säkerhetskopia på något annat sätt. Om man öppnar en säkerhetskopia med något annat program än UNI_BAS enligt ovan, då riskerar man att förstöra sin säkerhetskopia.

När man skapar sin säkerhetskopia ska man akta sig för att placera den direkt på ett USB-minne. Man ska istället lägga säkerhetskopian där den egentligen hör hemma: I mappen "Kopior" som ligger i UNI_BAS-mappen på hårddisken. Därifrån kan man sedan kopiera den vidare eller flytta den till ett USB-minne.

Antingen har Du försökt att öppna Din säkerhetskopia med något annat program och därigenom förstört den. Alternativt kan det ha hänt något - t.ex. att USB-minnet varit skrivskyddat eller inte tagit emot informationen, om Du sparat direkt till USB-minnet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.237.204.39



Svar: Säkerhetskopian är tom 2011-06-16 11:05
Låter oroande jag kopierar mina säkerhetskopior direkt till skrivbordet, sedan skickar jag den via nätet till en server.
Finns det risk att de blir förstörda? Det är väl textfiler ändå?
Jag har ännu inte behövt ladda in en säkerhetskopia, men vill givetvis att det ska fungera den dagen jag måste.
För säkerhets skull sparar jag alla säkerhetskopior på servern, i stort sett en varje eller varannan dag.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Säkerhetskopian är tom 2011-06-16 17:38
Du behöver inte oroa Dig, Jörgen. Jag har ännu inte sett någon tom säkerhetskopia.

- om Du fortfarande är osäker - gör två säkerhetskopior och öppna den ena och kolla.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.191.244




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 2 =