Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

byte av bokföringsprogram OCH OS från pc till Mac 2011-05-28 01:04
Jag har kört en gammal version av FDT Avance fakt/bokf på min gamla PC. Nu har jag köpt en Imac. Kan jag köpa unibas, och på ngt sätt importera siefilerna ifrån FDTprogrammet och ladda hem dem till den nya Mac:en? Eller måste jag föra över varje konto i ingående balans var för sig mitt i räkenskapsåret? Hur löser jag detta smidigast? Förslag mottages tacksamt!
 Skrivet av:  Lisa IP: 77.219.182.29



Svar: byte av bokföringsprogram OCH OS från pc till Mac 2011-05-28 08:30
SIE-formatet har sina brister (vi var ju inte med när det utvecklades). SIE-formatet kan endast hantera bokföringsdata och kan därför inte hantera fakturauppgifter, kunduppgifter eller leverantörsuppgifter. Om man då t.ex. importerar något till ett kundkonto (1510), då får man ett saldo för kunder i bokföringen, men på kunderna i kundlistan står det fortfarande 0 (noll). En sådan differens tolereras inte i UNI_BAS.

Å andra sidan kan man istället göra som så (antar att Du vill börja med UNI_BAS per den 1/5):
1 - Skriv ut en balans- och en resultatrapport från det gamla systemet (1/1 - 31/4)
2 - lägg in årets ingående balanser (per 1/1) första kolumnen i balansrapporten (normalt bara 20-30 belopp).
3 - lägg in en verifikation med datum 31/4. På denna verifikation lägger man in samtliga saldon i mittkolumnen (förändring under perioden 1/1 - 31/4) från BÅDE balans- och resultatrapporten. Man gör detta enklast genom att gå till Registrera/Övrig bokföring och där trycka på "Expertknappen". Registreringen sker då i Debet/Kredit-form. Ett saldo med minustecken före förs då in i kredit - övriga saldon i debet.

När Du i ovanstående hantering stöter på konto 1510 eller 2440 (kunder/leverantörer),är dessa konton spärrade för kontering. Inled därför ovanstående med att skapa 2 nya konton i kontoplanen - 1511 "Gamla kundfordringar" och 2441 "Gamla leverantörsskulder". det som i det gamla systemet fanns på 1510 läggs sedan istället på 15110 resp 2440/2441.

Genom att göra enligt ovanstående kan man sedan direkt från UNI_BAS skriva ut en balans- och resultatrapport för tiden 1/1 - 31/4 som ser exakt lika ut den som man fick ur sitt gamla system. Vill man sedan ha en specifikation på något konto eller någon verifikation före 31/4, då måste man gå till det gamla systemet. Allt nytt däremot finns därefter i det nya systemet. Vid årets slut märker man i övrigt ingen skillnad.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.237.138.164




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 1 =