Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Märklig momsrapport 2011-06-28 21:35
Momsrapporten ger beskedet att jag skall betala 3 gånger den moms som jag borde betala.
I skattedelarationen finns i under "D. Utgående moms på inköp i ruta 20 -24" i fält 30 2 ggr den summa som finns i fält 10 (korrekt summa).
Fälten 20 till 24 innehåller 0.
Eftersom mina fakturor gäller konsulttjänster så har jag köpt förhållandevis lite.

Trolig orsak?
 Skrivet av:  Staffan IP: 85.225.135.218



Svar: Märklig momsrapport 2011-06-28 21:51
Det är säkert inget fel på utskriften, men det är förmodligen fel på det som registrerats manuellt på dina momskonton. Ruta 20 - 24 rör moms för inköp gjorda utanför Sverige och inköp med omvänd moms. Det kan förstås vara så att Du t.ex angett att en leverantör är EU-leverantör utan att egentligen vara det.

Gå till Rapporter/Bokföring/Spåra konto och titta igenom konteringar gjorda på berörda momskonton.

Du kan vara säker på att det finns en naturlig förklaring.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.237.173.58



Svar: Märklig momsrapport 2011-06-28 23:12
Jag har inte registrerat några leverantörsfakturor eftersom inköpen betalats med kort och oftast utan riktiga fakturor. Det är nu bokfört som kostnader utan faktura.
Det som är märkligt är att min momsskuld enligt rapporten är just tre gånget min riktiga momsskuld och förstasidan i rapporten har tre rader med samma momsbelopp.
I spåra konto så är de enda momskonton som har några belopp 2610 och 2640.
 Skrivet av:  Staffan IP: 85.225.135.218



Svar: Märklig momsrapport 2011-08-10 16:01
Åter från semestern forskade jag vidare i problemet och hittade felutskrifter vid kontroll av registreringarna som visade att problemet berodde på att samma konto 2610 användes rakt igenom för alla momsvarianter.
Via supporten kunde uppsättningen rättas och resultatet blev korrekt.
 Skrivet av:  Staffan IP: 212.181.66.130




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 6 =