Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ombokning av gammal leverantörsskuld 2011-06-30 11:03
Hej !

Efter att min revisor gjort bokslut för 2010 så har jag fått de verifikationer hon har gjort
och som jag nu ska lägga in i Unibas. Allt har gått bra tills jag kom till en ombokning av Leverantösskuld från 2009.

Den skulle se ut så här
Kredit: 772kr konto 2441 Gamla leverantörsskulder
Debet 772kr konto 2440 leverantörsskulder

Programmet vägrar göra denna ombokning. Min revisor är förbryllad över att man inte kan göra en sån här ombokning på detta sätt. De menar att man borde kunna låsa upp kontot och sen eventuellt låsa det igen.

Är det någon som har förslag på hur man ska göra istället.
Min revisor är en auktoriserad revisor så man undrar hur de kan göra en sån här ombokning i sina program om det nu är så förbjudet ??

Vänliga Hälsningar
Anders Juter
 Skrivet av:  Anders Juter IP: 85.197.131.168



Svar: Ombokning av gammal leverantörsskuld 2011-06-30 18:21
Gå till Rapporter/Bokföring/Spåra konto - och se vad Du har i Utgående saldo på konto 2440.

Gå sedan till Rapporter/Leverantörer/Spåra leverantör - och se vad Du har för saldo längst ner till höger.

Det ska förstås vara samma belopp - allt annat är fel.

Du kan dessutom kontrollera beloppet genom att gå till Rapporter/Leverantörer/Spåra fakturor - längst ner till höger har Du samma suma.

Nå, nu till Din revisors begäran. Han vill att Du gör en kontering på 2440. Detta kommer att innebära att Du har ett saldo på 2440 men en helt annan summa på leverantörert och leverantörsfakturor - inte så bra - det kan säkert Din revisor hålla med om.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.237.188.114



Svar: Ombokning av gammal leverantörsskuld 2011-06-30 20:18
Hej Igen !

Jag kollade Rapporter/Bokföring/Spåra konto för år 2010 och fick fram utg. saldo men när jag nu kollar Rapporter/Leverantörer/Spåra leverantör så får jag ju bara fram utg. saldo för år 2011. Jag kan alltså inte jämföra dem !!!!. Hur får jag fram ovan för år 2010 ?? Detta sker fastän att jag har ändrat årtalet på första sidan till år 2010!!!

Vänliga hälsningar

Anders Juter
 Skrivet av:  Anders Juter IP: 85.197.131.168



Svar: Ombokning av gammal leverantörsskuld 2011-06-30 21:12
Jag har inte talat om år 2010. Jag bad Dig titta på Rapporter/Bokföring/spåra konto och där konto 2440. Det är det totala utgående saldot (dvs år 2011) som Du ska jämföra med totalt utgående saldo för leverantörer resp fakturor.

P.S. Jag förstår inte varför Du har så många utropstecken och dubblerade frågetecken i Din text - risken finns att det kan uppfattas som att Du är irriterad.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.237.135.153



Svar: Ombokning av gammal leverantörsskuld 2011-07-01 19:08
Hej igen !

Nej jag är inte irriterad, det är bara mitt sätt att understryka vad jag hade problem med att hitta. Jag är annars mycket nöjd med både program och era svar. Jag förstår att här är det revisorn som har gjort nåt man inte ska göra och jag ska ta ett prat med henne så hon hittar en lösning på detta.

Tack så mycket för all hjälp !

Vänliga Hälsningar

Anders Juter
 Skrivet av:  Anders Juter IP: 85.197.131.168



Svar: Ombokning av gammal leverantörsskuld 2011-07-04 14:36
Problemet är nog att du inte utnyttjar UNI_BAS på rätt sätt. Om du har leverantörskulder från 2010 som är obetalda den 31 dec 2010, så för UNI_BAS över dessa med automatik under DATABAS/BOKSLUT/
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.177



Svar: Ombokning av gammal leverantörsskuld 2011-07-04 14:40
Jag var lite snabb med att klicka...

Alltså under DATABAS/BOKSLUT/överför resterande leverantörskulder. Även med KUNDFORDRINGAR gör man på samma sätt. OBS! Klicka inte på bokslut, som är en helt annan funktion.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.177




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 8 =