Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur bokför man det? 2011-07-11 23:18
Kan man inte göra en fast tråd här på forumet eller manual över hur man bokför olika saker i Unicell?

tex. Jag har ett nystartat företag. Har gjort div inköp i olika butiker, med egna pengar.
Nu vill ja bokföra dessa egna utlägg i unicell, hur gör jag? och hur tar jag ut pengarna från företaget igen(dessa pengar tas väll ut skattefritt och utan egen avgifter)?

tex. jag har införskaffat programmet unicell innan jag öppnade företaget(har lagt ut egna pengar). hur bokför jag det i unicell? hur gör jag när jag vill ta ut pengarna från företaget?

Dessa frågor skulle vara trevligt att få svar på :)

Skulle man inte kunna göra mallar över div "situationer" som kan uppstå i företaget och hur man bokför dessa.

Hoppas ni förstår tanken.
 Skrivet av:  Roger IP: 213.114.170.80



Svar: Hur bokför man det? 2011-07-12 12:38
Har du lagt ut privata pengar för företaget blir detta en skuld från företaget till dig. Givetvis kan du ta tillbaka dessa pengar när som helst när det finns utrymme för det.

Frågan är var man ska bokföra dessa insättningar? För det första bör du ha ett speciellt bankkonto för företaget. Har du tidigare satt in pengar innan företaget hade bankkonto, så bokför du din insättning som DEBET KASSA och KREDIT något konto som kan passa ex.vis 2010 eget kapital eller 2018, alltså någon form av egen insättning.

När du tar tillbaka dina pengar eller delar av dem, blir det tvärtom, KREDIT bankkonto eller kassa samt DEBET ex.vis 2010.

Det enklaste du kan göra är att läsa om bokföring på Unicells hemsida och gå igenom kontoplanen och fundera över vilka konton som passar ditt företag. Självklart kan du komma med frågor här, så svarar säkert någon.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.177



Svar: Hur bokför man det? 2011-07-12 14:56
Jag antar att att det Roger egentligen efterlyser är en sorts FAQ (Frequently Asked Question).
Sådana går att sammanställa, men vem orkar ta på sig att göra det?

UniCell? Tja, gissningsvis har de nog med annat att göra.

Forumdeltagaren NN? Vem vill ta på sig det jobbet?

Sökmöjligheterna på det här forat är rätt vettigt, och där kan man ofta hitta svar, så som jag ser det är det svårt att motivera jobbet med att skapa en FAQ.

/ Lars Bergström
/ Nöjd Forumdeltagare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Hur bokför man det? 2011-07-13 00:16
Hej, och tack för alla svar!

Sitter och testar UNI_BAS som verkar vara ett kanon program.

Nu till en fråga :)

Har en faktura (webhotel) som jag har betalat med egna pengar.

Har skapat "eget kapital, konto = 2010 (som jag antar är ett skuldkonto)" i register vård.

Nu ska jag bokföra fakturan jag fått från webhotelet på det kontot (2010). Går in på "Övrig bokföring" väljer konto 2010.

Anger belopet och skulden antar jag "ökar" från företaget till mig(kredit).

Läger in webhotelet under "Datorer, konto 1250(finns det ngt bättre konto?)" och tillgången "ökar"(debit)

Trycker på "spara".

Har jag tänkt rätt eller är jag ute och cyklar?

Mvh.

Roger.
 Skrivet av:  Roger IP: 213.114.170.80



Svar: Hur bokför man det? 2011-07-13 01:00
Du hittar en skrälldus med kontonummer om du tittar in på www (punkt) bas (punkt) se.

2010-kontot borde redan finnas definierat i grundkontoplanen!
Själv brukar jag använda 2013 och 2018 för egna insättningar och egna uttag.

1250-kontot blir fel, då det är tänkt för fysiska prylar som du samlat på dig, dvs tillgångar.
Det du köpt är en tjänst (en kostnad) och hamnar på 65-serien, och där är 6540 ett lämpligt konto.

Du bör då bokföra att egen-insättnings-skulden till dig (2018) ökar och att kostnaden för externa IT-tjänsten (6540) ökar. Som verifikat måste det finnas något dokument som styrker att privatpersonen betalat räkningen.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Hur bokför man det? 2011-07-13 23:18
Hej och återigen tack för svaren.

Tänkte fortsätta på föregående senario.

Efter att tag vill jag ta ut dem pengarna som jag har lagt på webhotelet. Hur ser proceduren ut då? antar att jag använder konto 2018(egna uttag), hur går jag vidare sen.

/Roger
/Ny på bokföring och unibas.
 Skrivet av:  Roger IP: 213.114.170.80



Svar: Hur bokför man det? 2011-07-14 15:32
Om du tar ut pengar som du tidigare bokfört som debet på 2010, blir det kredit 2010 och debet 2018. Dessa konton avser företagets skulder till dig och du kan bara ta ut de summor som finns bokförda på 2010. I annat fall blir överskjutande summor = lön och ska bokföras på annat sätt.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.177




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 4 =