Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fel datum vid installation 2011-07-27 21:53
Hej!

Jag installerade programmet för första gången igår och när jag skulle ange bokföringsår så sa programmet hela tiden "invalid date" Tillslut gick det men nu har jag bokföringsår 2100! Hur ändrar jag det och vad ska man ange för datum, Jag behöver åtkomst för hela 2011. Måste jag avinstallera och börja om eller?
Det är panik nu och jag måste bokföra. Hjälp!
 Skrivet av:  Jan Holm IP: 90.224.117.127



Svar: Fel datum vid installation 2011-07-28 17:55
Detta måste vi be om ursäkt för. Vi upptäckte detta redan igår och har alltsedan dess försökt att lösa konstigheten.

Det visar sig att det beror på den nya versionen av programspråket 4d version 12. Vi brukar normalt sett ligga kvar i den gamla versionen av programspråket så länge som möjligt, men denna gång pressades vi till att uppgradera tidigare än normalt. Det är i sådana lägen man kan hamna i oväntade situationner. Felet visar sig bara på Windows-datorer. Mac-datorerna berörs inte trots att vi där har samma programversion.

Vi hoppas att få en uppdatering från 4D redan imorgon (fredag). Så snart vi kan kommer vi att lägga upp en ny programversion på nätet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.247



Svar: Fel datum vid installation 2011-07-28 21:46
Vad bra! Härligt att det inte var jag som gjorde nåt fel :-) Ser fram emot uppdateringen inom kort. Kommer att kunna gå in och ändra år utan verktygskoden med nya programversionen?
 Skrivet av:  Jan Holm IP: 90.224.117.127



Svar: Fel datum vid installation 2011-07-31 21:44
Provade att ladda ner den igen, men får samma fel igen, har den nya versionen inte kommit ut än?
 Skrivet av:  jan.holm IP: 90.224.117.127



Svar: Fel datum vid installation 2011-08-02 21:07
Det är inte alltid så lätt. Denna gång råkade vi ut för en s.k. bug i vårt programspråk. Datumhanteringen är en ganska invecklad process. UNI_BAS måste kunna hantera alla olika förekommande datumformat. Att vi här i Sverige har formatet År-Månad-dag betyder inte att man har samma ordning i andra länder.

Nå, nu har vi i vart fall kunnat arbeta oss förbi programspråkets bug. Den version som ligger ute på nätet nu fungerar fullt ut korrekt.

Det är bara ett ganska litet antal av våra kunder som berörts av detta och dessa kunder kan förstås utan kostnad ladda ner den korrigerade versionen. Kontakta gärna supportavdelningen om något är oklart.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.247




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 5 =