Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Testversionfrågor 2011-07-29 18:41
Alltså, går det inte att skapa sitt eget företag för att provköra programmet? Jag blir bara förvirrad av "Testbolag" som har helt andra förutsättningar än mitt företag. Allra helst vill jag veta om det över huvud taget går att ändra layout på fakturorna eftersom de inte alls passar min verksamhet, men inget verkar gå att ändras så länge man heter "Testbolag". Men när jag försöker skapa ett eget bolag finns inget "OK" eller "Skapa"-knapp. Och hjälpen är totalt värdelös.
 Skrivet av:  Jennifer IP: 85.8.32.36



Svar: Testversionfrågor 2011-07-30 08:25
Det spelar ingen roll hur man som programleverantör utformar möjligheterna för att testa sitt program - alla blir ändå inte helt nöjda. Många leverantörer har valt att låta kunderna testa programmet under en tidsbegränsad period, även vi hade det så tidigare. Men, vi upplevde då att många kände sig stressade när tiden började löpa ut, så vi valde att istället erbjuda att testa våra program i lugn och ro helt utan tidsbegränsning. Vi vet att UNI_BAS tål att "synas i sömmarna". Vi behöver inte stressa fram ett förhastat köp. Spärren ligger istället i att man får testa i "Testbolaget" - i sin egen takt.

I "Testbolagets" datafil kan man testa precis alla programmets funktioner - utom att byta företagsnamn och andra företagsadress. Man kan lägga in sina egna kunder, artiklar, leverantörer, bokföringskonton, betalningsvillkor etc etc. Man kan i "Testbolaget" bokföra, man kan skriva ut kundfakturor, registrera leverantörsfakturor, betalningar och förändra fakturautseende m.m - utom att byta företagsnamn. När man skriver ut en faktura då ser den ut precis som den egna fakturan - utom att det står "Testbolaget" längst upp och längst ner på fakturan. Man kan göra allt i "Testbolaget" - helt utan stress.

Om Du tycker att hjälpen är värdelös. Då kanske du inte har upptäckt att det på mer eller mindre varje sida i programmet finns en knapp "Video". För varje sådan sida finns en speciell video som visar vad man kan göra på just den sidan. Många brukar uppskatta den sortens hjälp mer än att behöva leta i handboken som förstås också finns - den ligger i UNI_BAS-mappen på hårddisken.

Skapa en egen datafil med det egna företagsnamnet, det kan man göra när man köpt en licens.

Det finns som Du märkt olika sätt för en leverantör att låta kunder prova sina program. Prova ett program, det gör man under en period före köp. Det är kanske inte provets utformning som är det viktigaste - det viktigaste är trots allt programmet och dess funktioner. Det är det vi vill att du ska kunna göra utan att känna "piskan i ryggen" - med ropet köp, köp.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.247



Svar: Testversionfrågor 2011-07-31 11:09
Hej Jennifer,
Av alla UNI_BAS användare (som börjar närma sig 15000), finns det säkert åtskilliga som också kanske anser sig ha andra "förutsättningar" för sitt företag eller förening än just Testbolaget.

Självklart kan man ändra layout på fakturan, dock inom vissa gränser förstås. Du kan ex.vis inte lägga firmaloggan längst ner på fakturabladet, om jag nu får raljera lite... När det gäller just fakturor, så får i varje fall jag många kommentarer om att våra fakturor är snygga och lättlästa.

Det går att ändra mycket på UNI_BAS fakturan, ja till och med väldigt mycket och man får sitta och experimentera lite om man t.ex. har kuvert med fönster som avviker från standard, men det går... Däremot kan man inte ändra så UNI_BAS skriver ut till kuvert där fönstret ligger på vänster sida. Å andra sidan, vem använder sådana kuvert idag i sin verksamhet?

Men som sagt, väldigt mycket går att ändra och man kan skriva dit lite olika texter och man kan flytta Pg-nummer, I-BAN-nr o.dy på andra ställen än där de finns från början. Man kan också välja om man vill ha PG eller BG avi längst ner på fakturan. Man kan också ändra färger på fält o.dy. och jag vill nog påstå att det är ytterst osannolikt att ett företag eller förening inte skulle kunna anpassa sina fakturor i UNI_BAS.

Skulle det mot förmodan vara så, ja då får man betala för att anpassa utskriften speciellt. Detta kostar naturligtvis mer än vad du betalar för programmet, så man får givetvis väga fördelar och nackdelar.

Mitt förslag är, att du hör av dig här igen och helt enkelt berättar hur du har tänkt dig din layout på fakturan och då kan vi här på forumet tala om hur du ska gå till väga eller om man måste göra en anpassning av utskriften ( För anpassning får man kontakta Unicell).

UNI_BAS är annars ett helt underbart program. Smidigt, enkelt och inte minst prisvärt.

Hör gärna av dig här på forumet och berätta
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.138.47




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 2 =