Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kontot spärrat???? 2011-08-14 18:36
Försöker göra en kreditfaktura då jag har registrerat fel belopp på en leverantörsfaktura.
Oavsätt hur jag gör, även om jag vill lägga in en ny faktura så kan jag ej välja konto 2440, det kommer då upp att kontot är spärrat! Vad betyder detta????
 Skrivet av:  V IP: 90.227.246.79



Svar: Kontot spärrat???? 2011-08-15 09:16
Kreditera en faktura kan Du göra genom att:
- Om inga betalningar registrerats - Gå till Rapporter/Leverantör/Spåra fakturor. Klicka på fakturan och i nederkant trycker Du på "Kreditera fakturan" (Samma finns för kunder)

- Om betalning redan är registrerad då går ej ovanstående - Gå till Registrera/Leverantörsfakturor. Längst upp till vänster trycker Du på "Faktura/Kreditnota". Tänk på att Du då har en obetald faktura och en obetald kreditnot. Kvitta dessa båda mot varandra genom att gå till Registrera/Betalning till leverantör. Tryck på gruppbetalning i nederkant och klicka så småningom på både fakturan och kreditnotan.


Man kan endast kontera på 2440 (och 1510 - kundkonto) genom att antingen registrera en faktura, kreditnota eller genom att registrera betalning av faktura. Använd knapparna Registrera/Leverantörsfakturor eller Registrera/Kundfakturor eller Registrera/Betalning från kund eller Registrera betalning till leverantör.

Man kan förstås skapa ytterligare ett reskontrakonto 2441 "Diverse leverantörsskulder" (1511 " Diverse kundfordringar" för kunder) och sedan kontera manuellt på dessa konton.
 Skrivet av:  Åke och UNICELL IP: 85.228.143.67




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 3 =