Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kantig logga – igen 2011-08-14 19:10
Har plöjt (hoppas jag) alla trådar i detta ämne, och förstått att problemet oftast handlar om att användaren inte förstår begreppet upplösning. Förstår att Unibas först och främst hänvisar till brist på dito, men i vissa – liksom mitt – fall verkar det handla om något annat. Börjar undra om det är ett Mac-problem? Har testat enligt konstens alla regler med 300 dpi JPG:s upp till 21 cm bredd (!). Platta filer utan alfakanal med sRGB. Kopierat både från Förhandsvisning och Photoshop. Fortfarande samma eländiga resultat (ser ut som om jag använt en bild med ungefär 25% av krävd upplösning). Det värsta är att jag 2006 lyckades få in min gamla logga med OK, om inte perfekt, resultat. Men jag kan inte för mitt liv påminna mig om att jag skulle ha gjort på ett annat sätt då. Däremot hade jag en äldre version av Mac OSX, som kanske hanterade urklipp annorlunda, vad vet jag?

En del fiffiga förslag till alternativ finns ju i trådarna, men Buzz PDF printer (som kan skriva ut ovanpå befintlig PDF) finns inte för Mac, och att förbereda brevpapper med egen logga och skriva ut på det känns väldigt yxigt.

Någon som vet något?
 Skrivet av:  Ulf IP: 85.224.145.158



Svar: Kantig logga – igen 2011-08-17 10:16
Kanske du skulle ha en vektoriserad logga.
Jag minns från tiden med mitt tryckeri, då Macken var det som gällde, att internt gjordes en bild för skärmen, och en högupplöst bild för skrivaren eller sättmaskinen. Det hände ibland att skrivaren inte hittade den högupplösta filen och skrev då ut skärmbilden som blev kantig. Möjligen är det inte så numera, då display postscript kan ha fixat problemet.
Det finns program som lätt vektoriserar en logga, och den blir då skalbar utan att förlora i upplösning.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Kantig logga – igen 2011-09-15 22:38
Har försökt med EPS från Illustrator, funkar inte heller.
 Skrivet av:  Ulf IP: 85.224.145.158




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 10 =