Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Köpa från Uk sälja i Sverige 2011-08-14 21:45
Hej

Jag har tänkt handla varor under endast 1-3 år från UK för att sen sälja vidare i Sverige.
Jag kommer handla med moms och funderar på om jag ska starta ett företag eller endast en hobbyverksamhet för att se hur allt går.

Jag funderar om det okej med att sälja kosmetika under 1-3 år utan moms i sverige på min webshop?

Om jag startar ett företag så kommer jag fortfarande att betala moms i eng för jag handlar från en hemsida som privaperson. Hur gör jag nu vid prissättningen?
Kan jag dra av momsen som dem har på 17-18% och sen lägga ett pris med 25% moms för att inte priset ska bli för hög?
 Skrivet av:  Arash IP: 62.12.34.109



Svar: Köpa från Uk sälja i Sverige 2011-08-15 20:38
Om du köper i egenskap av privatperson får du inte göra momsavdrag. Det är alldeles tillräckligt stökigt att som företagare i Sverige kunna kräva tillbaka moms som betalats till Storbritanniens skatteverk. Klokast gör du om du handlar som företag eftersom du då kan köpa och importera momsfritt.

Kolla på skatteverkets hemsida eller sök på Google med "import moms EU" som sökord så får du mer information.

Att handla helt och hållet som privatperson fungerar inte i ett längre perspektiv, också dessa inkomster är skattepliktiga och du hamnar mycket snabbt i en svart marknad där du inte kan göra avdrag för kostnader, inte kan annonsera (dvs får en mindre kundkrets), inte kan visa vettiga omsättningssiffror för banken om du behöver lån för att utöka verksamheten mm mm.

Att jobba via en registrerad enskild firma gör livet mycket lättare!

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Köpa från Uk sälja i Sverige 2011-08-17 10:02
Man kan uppträda utan reg firma, som "köpman". Att köra "skattefritt" blir i längden farligt,, när man gjort av med pengarna kommer revisionen och kräver stora belopp och tilläggsavgifter(nästan säker katastrof ekonomiskt).
Om du inte vill ha en registrerad firma och uppträda mer eller mindre som privat, t.ex. på nätets auktioner och sånt som blocket, behöver du en FA-skattsedel, om du nu även har lön eller pension. Har du sk förtidspension, måste du anmäla till FK, och då kan du tjäna ca 44000:- utan att ersättningen minskar. Anmäler du inte, kan du klassas arbetsför och mista mycket pengar.
I vårt land är det viktigt att följa bestämmelser formellt.
När du har FA-skattsedel och är momsregistrerad, köper du från UK utan UK-moms, och
tar ut svensk moms när du säljer.
Det är viktigt att du kollar upp den som du köper av på EU-s hemsida, så att säljaren verkligen är momsregistrerad i UK.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 7 =