Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Statistik per månad 2011-08-15 21:28
Hej!

Finns det någonstans i unibas som man kan få fram säljstatistik per månad i artiklarna, får bara fram tot. per år?
 Skrivet av:  Gustaf IP: 212.37.116.76



Svar: Statistik per månad 2011-08-16 01:20
Jag kan tänka mig att det går att få fram under EGNA RAPPORTER/ARTIKLAR. Allt går i princip att göra här. Dock måste man trixa lite och experimentera för att få fram de rätta utskrifterna.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.143.67



Svar: Statistik per månad 2011-08-17 11:55
Kan inte någon ge ett exempel om hur man gör en rapport steg-för-steg? Jag har kollat på det och kan inte säga att det är världens mest intuitiva user-interface.

Jag önskar också säljstatistik per månad / kund / år / segment / osv.
 Skrivet av:  Didrik IP: 213.65.45.167



Svar: Statistik per månad 2011-08-17 16:53
Jag kollade lite hastigt och det verkar inte vara några problem att få ut en sådan rapport. Jag har lite ont om tid just nu, annars kunde jag kanske göra en beskrivning. Jag kan försöka ordna detta senare i september.

Vad man gör är att man väljer FAKTUROR och sedan ARTIKLAR, därefter lägger man in ett värde som kan vara LIKA MED eller INNEHÅLLER. De sista parametrarna ska då vara ett datum eller en månad. Man är tvungen att lägga in dessa parametrar i samma form som de lagras i filerna. Detta kanske Unicell kan upplysa om. Om det är 201108 eller 1108 eller något annat för exempelvis augusti. Datorn räknar nämligen inte riktigt på det sätt vi lärt oss i skolan, nämligen att ett kan vara större än tio o.s.v. Unicell förstår nog hur jag menar.

Har man de rätta parametrarna så är det sedan bara att dra ex.vis FAKTUROR och ARTIKLAR till det högra fältet och man kan titta på sitt alster med "prewiew"

Sedan kan man kanske övertala Unicell att lägga in en sådan här funktion i någon framtida uppdatering, antingen om det läggs in i programmet eller som en extra modul. Alla har kanske inte användning för sådana här speciella funktioner.

Jag ska som sagt försöka titta på det här när jag får lite tid över, men tveka inte att experimentera lite själva. Det är inget som går sönder eller förstör något i programmet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.143.67



Svar: Statistik per månad 2011-08-19 18:57
Tack Åke.

Jag försökte följa dina instruktioner men snubblade snabbt.

Om jag förstått det rätt, så går jag först till "Rapporter / Skapa egna rapporter"? Efter detta kan jag välja Kunder / Kundfakturor / Leverantörer / Lev. Fakturor / Artiklar / Kontoplan . Om jag väljer Artiklar hamnar jag:

1) ett fönster som heter "Query" (här fattar jag inget). Om jag trycker Cancel ->
2) kommer jeg till ett fönster som heter "Order by" (fattar inget). Tycker Cancel igen ->
3) kommer jag till ett fönster som heter "Quick Report". Igen förstår jag inget.

När jag säger "förstår inget" - menar jag att jag har lekt med dessa inställningarna MYCKET, men jag har fortfarande inte förstått den logiken som helt säkert är där.

Snälla ge mig ett exempel att gå efter så att jag fattar logiken med dom olika fönstren.

Mvh
Didrik
 Skrivet av:  Didrik IP: 81.235.32.83



Svar: Statistik per månad 2011-08-19 21:10
Jag har tidigare under en tråd "Statistik" försökt att tala om hur man gör enkla rapporter. Du kan prova att gå till följande länk som du, om du vill, kan översätta med Google
http://doc.4d.com/4D-Design-Reference-12.1/Quick-reports.200-558236.en.html

Om du ska göra "enkla" och vanliga utskrifter så använder du Quick Report, alltså 3) i din uppställning.

Man drar de parametrar man vill använda från vänster fält och släpper i höger fält. Tänk på att en A4 sida inte kan innehålla för mycket. Prova med NAMN och sedan ADRESS och därefter TELEFON. Det blir tre kolumner. Testa med PREWIEW för att skriva ut.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.143.67




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 8 =