Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

ingående balans 2009... 2011-08-23 11:31
Hej!

Jag startade mitt företag 2009 och upptäckte i år att jag inte lagt in den ingående balansen för 2009. Men jag har avslutat 2009. Har jag gjort fel? Siffrorna från 2009 ska ju in på 2010. När jag fösöker lägga in ingående banalns nu säger programmet att 2009 är avslutat och att det inte går att lägga in någon ingående balans.

Finns det någon som förstår mitt problem och har en lösning?

/ Madelene
 Skrivet av:  Madelene IP: 213.112.162.75



Svar: ingående balans 2009... 2011-08-24 01:22
Nej självklart har du ju avslutat 2009 och då kan man inte jobba mer med det året, såvida du inte har serviceavtal och ringer Unicell.

Sedan kan man ju fråga sig vad du hade för ingående balanser när du startade företaget det aktuella året? Det borde väl vara noll eller??

Ingående balanser kanske du kan lägga in på 2010 (om de behövs), men som sagt, nystartade företag behöver inga ingående balanser och nu är det 2011, så du bör kolla att balanserna stämmer för innevarande år.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.143.67



Svar: ingående balans 2009... 2011-08-24 17:19
Hej!

> Har jag gjort fel?

Jajjamän! :-)
Välkommen till gänget, för vi gör alla fel ibland!

Visst kan ett nystartat företag ha en ingående balans, t.ex. i form av maskiner eller en handkassa. Det är även lätt att glömma bort att detta också oftast har en "motpol" i form av en skuld till den som ställt upp med maskinerna och handkassan.

Bokföringsnämnden säger att ändring av bokslut inte får göras, men att felaktigheter skall korrigeras i den period som felet upptäcktes. Jag skulle därför för egen del bokföra korrigeringarna per den 1/1-2011. Eftersom det gällde uppstarten av företaget, så är det förhoppningsvis inte alltför stora summor det rör sig om och det gäller förmodligen bara balansen och är då inte vinstpåverkande (skattepåverkande).

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: ingående balans 2009... 2011-08-24 17:44
Har man supportavtal kan man få hjälp av supportavdelningen med att åter öppna 2009 så att man kan lägga in ingående balanser.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: ingående balans 2009... 2011-08-25 00:56
Har man maskiner eller en handkassa i ett nystartat företag är det väl tveksamt om dessa bara kan läggas in som ing. balans. Börjar man med att bokföra dessa på respektive konton, så bör balansen dyka upp som en följd av transaktionen.

Men givetvis får man inte ändra bokslut hur som helst och bokslutet för 2009 borde väl vara förbjuden mark så här års! Därav mitt förslag att ändra balanser under 2010, som kanske är öppet. För 2010 finns det möjligheter att kanske revidera ev. bokslut om man tillskriver SKV och begär rättelse.

Det är faktiskt inte så ovanligt att bokslut ändras i efterhand, men det ska naturligtvis vara i små avvikelser. Börjar det diffa millioner, så har man snart SKV:s revisorer på sig. Dessa har rätt att gå tillbaka fem år, men det normala brukar vara de två senaste åren som granskas.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.143.67



Svar: ingående balans 2009... 2011-08-28 20:53
Tack för tipsen. Men frågan jag kan inte lägga in några nya ingående balanser på 2010. Det är låst eftersom jag avslutade 2009. Någon som vet varför?

Tack på förhand!
 Skrivet av:  Madelene IP: 213.112.162.75



Svar: ingående balans 2009... 2011-08-29 00:28
Har du enbart avslutat 2009 så är 2010 öppet och det ska inte vara problem med att lägga in balnserna. Har du möjligen avslutat 2010 också? Då återstår 2011 där du kan lägga in de ingående balanserna och dessa ska vara lika som de utgående balanserna för 2010.

Ring Unicell om du har problem med 2010 fast det är öppet!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.176.17



Svar: ingående balans 2009... 2011-08-29 01:50
Kortfattat:
Ingående balans 2010 är lika med utgående balans 2009 per definition, och 2009 är låst, alltså är starten på 2010 låst. Du måste göra korrigeringar som -påverkar- balansen, du kan inte ändra själva -ingående- balansen.

Kontakta en revisor som du kan sitta tillsammans med någon timme, sä blir det enklast för dig att få rätsida på just ditt problem.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: ingående balans 2009... 2011-08-29 14:41
Ingående balanser kan bara läggas in allra första året.

Lars skriver: Ingående balans 2010 är lika med utgående balans 2009 - med dessa ord formulerar Lars precis så som det är - allt annat vore fel.

Att göra en förändring av ingående balans MELLAN två år skulle annars vara ett rent bokföringsbrott eftersom detta skulle innebära att man förändrar räkenskaperna utan något verifikationsnummer - förbjudet!

Med andra ord - har man avslutat det första året kan man därefter inte förändra räkenskaperna på annat sätt än att lägga in någon form av verifikation till exempel så som Lars tidigare beskrev kan man "bokföra korrigeringarna per den 1/1-2011".

Att göra bokslut och avsluta ett år är detsamma som att låsa året och slänga bort nyckeln. Man kan ju därefter alltid återgå till en säkerhetskopia från tiden före avslutet. Man kan också, så som jag tidigare skrev, ringa supporten och få hjälp med att låsa upp det gamla året. Den hjälpen ingår i ett supportavtal.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: ingående balans 2009... 2011-08-29 15:51
Nämen, självklart måsta man ha ett verifikatnummer! Det är så självklart att jag inte ens tänkt tanken om annat!

Vad jag menar, är att om man t.ex. glömt att skriva in en balanspost, t.ex en ingående skuld, måste den skulden bokföras, alltså en korrigering, för som jag skrev så kan man inte ändra ingående balans för 2010!

För att få det rätt rekommenderade jag att en revisor skall konsulteras!

Att allt detta skulle vara "fel" är nog en förhastad kommentar från Unicell.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: ingående balans 2009... 2011-08-29 16:46
Nej, nej Lars vi menar samma sak - man får inte ändra ingående balans utan verifikation, MEN man kan åstadkomma korrigeringen på annat sätt så att bokföringen blir rätt - t.ex. så som du föreslår med en verifikation nästa år.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: ingående balans 2009... 2011-08-29 18:28
Det är lite synd om Madelene! Lars och jag menar nog samma sak, men ibland tar vi för givet att alla förstår vad vi pratar om vilket kanske inte riktigt framgår utan vi pratar kanske "över huvudet" på folk.

Det är givetvis helt riktigt som Unicell säger INGÅENDE BALANSER läggs in från start. När man sedan ändrar en ingående balans på något konto, måste detta givetvis göras med en verifikation. Man måste också utreda varför det finns en obalans. Det är väldigt viktigt!

Obalanser kan uppstå om man inte stämmer av sin bokföring ex.vis varje månad. Har man stor omsättning bör man stämma av veckovis. Det vanliga är att man glömmer att bokföra någonting som t.ex. en inbetalning. Bankkontot visar en högre summa än vad motsvarande konto gör i UNI_BAS. Dessa konton har nu en obalans med den aktuella summan och den måste alltså bokföras för att balansen ska bli korrekt.

Självklart kan inte ens Unicell gå in och ändra en balans hur som helst. Det måste finnas ett motkonto någonstans, annars blir det fullt kaos. En obalans följer med till nästa år och till nästa år o.s.v. om man inte åtgärdar densamma och jag antar att detta är Madelenes problem?

Det är alltså inte försent att ändra balansen (med en bokföringsorder) under 2010 om detta år inte är avslutat. Annars får man göra det på 2011 eller "krypa till korset" och kontakta Unicell om man har supportavtal. Har man en revisor MÅSTE denne alltid kontaktas innan man börjar med att ändra en balans.

Jag måste åter igen betona vikten av att ha ett supportavtal. Inte minst när man råkar ut för sådana här malörer.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.24.108



Svar: ingående balans 2009... 2011-10-10 11:17
Tack för era svar. Eftersom ingående balans bara kan göras det första året misstänker jag att programmet löser UB och IB själv precis som det gör med ett nytt år, stämmer det? Annars är ju systemet olagligt om jag inte själv kan gå in och skriva in mina IB på 2010 om jag har avslutat ett tidigare år eller tänker jag fel!?!
 Skrivet av:  Madelene IP: 213.112.167.208



Svar: ingående balans 2009... 2011-10-10 13:02
Madelene, Du skriver: "Men frågan jag kan inte lägga in några nya ingående balanser på 2010. Det är låst eftersom jag avslutade 2009. Någon som vet varför? " och "Annars är ju systemet olagligt om jag inte själv kan gå in och skriva in mina IB på 2010"

Låt oss ta ett enkelt exempel:
Du har bokfört 2009 och har då ett utgående saldo på t.ex kassakontot på 5000:- kr i debet. Helt automatiskt blir då förstås ingående balans för 2010 just 5000:- kr i debet. Om nu detta belopp inte stämmer ska Du ju inte avsluta 2009 förrän felet är korrigerat. Nu i Ditt fall så har Du avslutat 2009 trots att 2009 tydligen inte stämde - detta eftersom Du inte lagt in ingående balanser för 2009. Nå nu vill Du korrigera ingående balanser för 2010. Du vet säkert att Du för varje affärshändelse/förändring i bokföringen måste ha en verifikation och varje verifikation måste enligt lag ha ett nummer inom nummerserien för just verifikationer. Du får inte ändra bokföringen utan verifikation som har ett nummer. Om du skulle kunna lägga in ett annat belopp som ingående saldo på ett konto än det beloppet som är utgående saldo föregående år - vilket verifikationsnummer får då den transaktionen? Transaktionen tillhör varken 2009 eller 2010 den ligger mitt emellan dessa år - en nattsvart nyårsafton där ingen egentligen kan se vad som skett. Det är för att Du ska slippa den olagligheten som du i UNI_BAS inte kan förändra ingående balans annat än första året.
Har Du supportavtal - ring supporten då kan vi säkert hjälpa Dig.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: ingående balans 2009... 2011-10-10 16:15
Ja men då är det inget problem längre. Jag hade inga IB på 2009 men jag hade ju från min revisor fått dem som skulle in på 2010 men som ni skriver hamnar de automatiskt på 2010 så då finns det ju inget problem för mig längre. Tråkigt bara att det tog så långtid för mig att förstå allt som har skrivits här och inse att ert program är smartare/enklare än så många andra.

Tack för att detta forum finns!
 Skrivet av:  Madelene IP: 213.112.167.208




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 7 =