Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Status av Obetalda fakturor 2011-09-20 22:55
När jag tittar under rapporter/kunder/spåra fakturo så finns endast "nyskrivna" fakturor med som obetalda, ej "kopierade", dvs. kopia av tidigare faktura som skickas ut som ny, den möjligheten finns ju! Om jag väljer fliken "alla fakturor" så finns även dom kopierade med som obetalda med status 5, men alltså inte om jag väljer "obetalda" ! Varför, och kan ni fixa den buggen ?
Jag kör nya V12, med 2 stycken företag, och när jag skiftar mellan företagen så stänger programmet i regel av sig och jag får starta upp och försöka tills det lyckas, konstigt !?? Detta efter att jag uppdaterat till " V12"
 Skrivet av:  Lasse IP: 90.230.151.20



Svar: Status av Obetalda fakturor 2011-09-21 08:58
Tack Lasse, Du har faktiskt stött på en s.k. bugg. Jag tyckte att det var konstigt att den skulle ha dykt upp just i samband med uppdatering till v12. Bara för skojs skull testade jag därför i den gamla versionen och den fanns faktiskt även där. Det är ju fråga om en bugg som man kanske inte upptäcker i första hand. Det är därför så tacksamt när någon gör oss uppmärksam på varje liten felaktighet i programmet.

Vi ska rätta till detta och lägger ut en liten fix senare idag.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: Status av Obetalda fakturor 2011-10-01 11:13
Hej, nu efter uppdaterat programmet så blir det rätt status på betalningarna även på "kopierade fakruror", tack !
Däremot dök det upp ett nytt problem, jag råkade idag bokföra betalningar den 29:onde oktober vilket inte alls var bra visade det sig...Jag kunde inte rätta till felet när det skulle bokas den 29:onde september, inte radera senaste verifikat, inte ändra datum... SURT ! Det var bara att radera allt vad uni bas hette från HELA datorn och spara en äldre säkerhetskopia på ett USB minne för att inte "smitta ner" kommande nyinstallation ( vilken fiskade upp dom senaste uppgifterna nånstans ifrån på dator ett flertal gånger ) så jag kunde börja om och boka igen ifrån den gamla säkerhetskopian, allt för att jag skulle få ut alla rotfakta mm för statistik i programmet för återökshanteringen av rot, som visade sig senare ändå inte ge mig några uppgifter för återsökningen, se nedan.
Vore bra om ni kunde finna en lösning för det !??

Nästa problem jag stötte på nu i nya varianten Unibas var inom Rot, kundbetalningar som jag markerat till "Begär el sök ?" så kommer det inte upp några uppgifter i den listan som man ska skriva ut för att söka hem roten till skatteverket, det blev en massa blädringar och manuellt arbete i ALLA papper/dokument istället för att få allt man behöver för återsök i denna lista !!
Jag vore tacksam om ni kan fixa detta så snart som möjligt !?
En annan sak som vore bra inom "rot" är att kunna fördela Roten i procent av arbetskostnaden mellan flera ägare, inte som nu då jag måste dela upp arbetskostnaden själv och använda räknaren för detta då normalt programmet (ska) räkna för att undvika mänskliga felkällan, och det innebär aven att fakturan blir mindre tydlig för kunden då jag splittar arbetskostnaden i flera delar.

Nu börjar jag känna mig som programutvecklare till er, det är inte min mening.. Mvh Lasse
 Skrivet av:  Lasse IP: 90.230.151.20



Svar: Status av Obetalda fakturor 2011-10-03 19:06
Det var ju bra att vi kunde fixa Din bugg så snabbt. I nästa andetag säger Du att det "dök upp ett nytt problem": Du råkade alltså bokföra en transaktion med fel datum. Detta är då inget nytt. Det händer dagligen att någon bokför en transaktion med fel datum. Detta är då ingen ny bugg - det kallas den mänskliga faktorn och har inget att göra med den nya versionen av UNI_BAS.
Nu är det tyvärr så att ett felregistrerat datum kan inte ändras i efterhand på annat sätt än att man kan "motboka" felaktigheten och därefter göra om registreringen - då förhoppningsvis utan felregistrering. Jo, det är "...SURT", men Du kan inte skylla på programmet här.
Sedan gick Du nog lite väl långt när Du tyckte att måste "radera allt vad uni bas hette från HELA datorn och spara en äldre säkerhetskopia på ett USB minne för att inte "smitta ner" kommande nyinstallation". Något sådant finns inte. Här är det inget som smittas. Har Du supportavtal så får Du förstås kvalificerad hjälp utan att radera hela programmet - det behöver man ALDRIG göra.

Resten av inlägget som handlar om rot och återhantering, återsökning etc förstår jag inte mycket av - där måste man ha telefonkontakt för att kunna följa Dig i spåret. Har Du supportavtal - ring. Har Du intet supportavtal känns det nog som att det är dags för Dig att skaffa ett. Det flesta frågor är trots allt lättast att klara ut när man har direktkontakt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: Status av Obetalda fakturor 2011-10-04 20:55
Tack för svar!
Först så vill jag säga att jag hamnar i bekymmer med programmet när jag jobbar med fakturering och bokföring, mao. kvällar och helger och då känns det lättast att få hjålp den här vägen .. ja, jag har supportavtal och jag kommer att ringa när tid finnes dagtid.
Om jag droppar ett problem där är det ingen som kommer tillbaka med info och åtgärd av problemen, men när jag skriver här hände det nåt, sist fixade ni problemet på ett bra sätt !! Den omtalade "buggen" hade jag påtalat i supporten ca 2 veckor tidigare innan jag ochså påtalade det här med snabbt resultat.
Det jag menar med RoT problemet var listan som du ska printa ut "kundbetalningar" som du ska ha som underlag när du "begär" utbetalningen från skatteverket... detta är det nya problemet som funkade tidigare, hoppas ni förstår denna gång och kan fixa det !?
.
Det andra, procentfördelning av ROT mellan flera fastighetsägare ( som äger samma hus t.ex, jag utför ett arbete men Roten ska fördelas på 3 delägare ) ) var ett förslag som skulle göra detta program mera fulländat, eller funka som spcs i det avseednet

Mvh Lasse ( igen :) )
 Skrivet av:  Lasse IP: 90.230.151.20



Svar: Status av Obetalda fakturor 2011-10-07 16:30
Jo, Lasse det är ju så att alla programleverantörer löser uppgifter på eget sätt. Det är möjligt att SPCS har löst situationen med 3 delägare på ett annorlunda sätt. Ett ROT-bidrag som ska fördelas på 3 olika personer kan enligt vad jag förstår inte automatiskt fördelas med 33,33% vardera. En av bidragstagarna kan mycket väl ha använt ROT i andra sammanhang och därför bara har en bråkdel kvar att utnyttja. Vi har löst det på vårt sätt andra löser det på sitt sätt.

Apropå SPSC och ROT läste jag följande på deras hemsida (gäller Vima Avendo Ekonomi):
http://www.vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-avendo-eekonomi/ OBS! Sista meningen får man bara om man trycker på "Läs mer"
"Beräkningshjälp för husavdraget
För dig som utför rotarbeten eller säljer hushållsnära tjänster (RUT) hjälper programmet dig med att skapa en korrekt husfaktura, där även flera personer kan ansöka om skattereduktion.
.... Tryck på "Läs mer"...:
När kunden har betalat sin del av fakturan gör du sedan ansökan hos Skatteverket manuellt."

Jo, man får ansöka manuellt hos Skatteverket. UNI_BAS skriver istället ut blanketten automatiskt. Vi har löst det på vårt sätt andra löser det på sitt sätt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 10 =