Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur upprätta nytt år i bokföringsprogrammet? 2011-10-10 11:54
Hej Unicell! Jag har brutet räkenskapsår och håller nu på att göra bokslutet för 2010-09-01 -- 2011-08-31. Är klar med allt nu och det enda jag vill göra är att upprätta ett nytt år i bokföringsprogrammet, så att jag kan sätta igång med bokföringen för nästa räkenskapsår.
Hur gör jag för att upprätta ett nytt år? När jag är inne i Databas / bokslut och väljer bokslut så kommer en varningsruta: "OBS! Du kan inte göra bokslut på det sista öppna året!"

Har jag när jag köpte programmet valt fel räkenskapsår? Hur ändrar jag isf det till brutet?
Tacksam för snabbt svar, hälsningar Rebecka
 Skrivet av:  Rebecka IP: 83.185.27.247



Svar: Hur upprätta nytt år i bokföringsprogrammet? 2011-10-11 18:10
Svaret på Din fråga är så enkelt - gör helt enkelt ingenting.

För UNI_BAS är första dagen på ett nytt år ingenting annat än en helt vanlig ny dag. Beroende på vilket datum Du anger på verifikationen/fakturan/transaktionen så väljer UNI_BAS nästa verifikationsnummer/fakturanummer inom det året där det registrerade datumet hör hemma.

Man kan ju utgå ifrån att direkt runt ett årsskifte så förekommer det att en verifikation hör hemma i det gamla året - nästa i det nya året och sedan nästa igen i det gamla. Du behöver inte bekymra Dig - registrera bara rätt datum.

Tryck inte på bokslut förrän ALLT (allt) i det gamla året är klart - deklaration, avskrivningar, talat med ev revisor etc etc. Ett antal månader in på det nya året kan Du så småningom trucka på "Bokslut".
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 6 =