Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Aktiebolag, bolagskort och utgifter bet. med korte 2011-10-28 12:45
Hej!

Har ett bolagskort och jag har betalat vissa saker med det, tex. parkeringsavgifter, bilhyra och bensin till ett möte i Göteborg.

Hur bokför man sådana utgifter? Behöver man skapa ett nytt konto om man har ett bolagskort? Eller finns det redan konton? Jag tycker mig inte hitta vilket som verkar vara det rätta.

Mvh, SM
 Skrivet av:  SM IP: 194.68.85.125



Svar: Aktiebolag, bolagskort och utgifter bet. med korte 2011-10-29 23:05
Det finns en uppsjö av konton som är mer eller mindre anpassade för olika verksamheter. Om det inte är väldigt viktigt för dig så behöver du inte spalta upp det mer än nödvändigt.

Vilket kostnadskonto som passar dig bäst kan du få koll på om du tittar på den officiella Bas-kontoplanen. Den finns att hämta på www(punkt)bas(punkt)se

Om bolagskortet är kopplat direkt till bankkontot så bokför du att kostnaden ökar och bankkontot minskar.
Om bolagskortet är kopplat till en kredit så bokför du att kostnaden ökar och att skulden (kontokortsskulden) ökar. När du senare betalar minskar pengarna på kontot på banken och skulden till kortbolaget minskar.

Kontonummer för ditt bolagskort är förmodligen 1930 och om det är ett kreditkort kan konto 2410 eller 2411 vara lämpligt.
Fordonskostnader bokför du lämpligen på konto 5610. Du kan kolla runt lite i baskontoplanen för att avgöra hur finindelat din kontering behöver vara. Ju färre kontonummer att hålla reda på, dess bättre.

Vill du använda ett kontonummer som inte finns med i unibas standarduppsättning kan du busenkelt lägga in dessa konton. Hur man gör finns beskrivet i en video i unibas/hos unicell.

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182



Svar: Aktiebolag, bolagskort och utgifter bet. med korte 2011-10-31 19:45
Hej Lars!

Först och främst, tusen tack för ditt utförliga svar. Hade, i ärlighetens namn, glömt att jag ställt denna frågan.

Bör jag använda 1930 till företagskortet ÄVEN om företagskortet är bundet till ett separat "avtal"?

I min bank (Handelsbanken) är det normalitet att "överföra" en summa från "huvudkontot" till kortet, så att säga. Det är ju inget separat konto som är bundet till kortet utan endast ett avtal. I själva verket tror jag att de "öronmärker" den summa som jag talar om för dem att den endast skall gälla till bankkortet.

Jag undrar om det i så fall inte vore bättre att skapa ett eget "påhittat" konto och kalla det för "Företagskort" eller liknande. Allt för att inte blanda ihop dessa. JAg gör ju betalningar med både kontot och bankkortet.

Tyvärr blev jag inte mycket klokare av videon. Kan man inte skapa sina egna namn på konton? Detta verkar vara en självklarhet för alla utom mig, känns det som.

Är det någon som har erfarenhet utav detta? Hur har ni bokfört det? Eller, gör jag detta krångligare för mig själv än vad det behöver vara. Suck, bokföring är inte lätt. Något förslag, Lars?

Hälsningar, SM
 Skrivet av:  SM IP: 85.224.155.25



Svar: Aktiebolag, bolagskort och utgifter bet. med korte 2011-11-01 22:24
Har du ett huvudkonto kan du bokföra detta på 1930. Ändra kontonamn till "Huvudkonto". Kontot för företagskortet kan vara ex.vis 1931 eller 1935. Detta konto skapar du själv.

Transaktioner från Huvudkontot 1930 till ex.vis 1935 måste givetvis bokföras och även transaktioner åt andra hållet. Avtal eller andra kriterier avseende konton spelar ingen roll.

Om du gör ett kortköp, vilket konto syns detta på i banken? Om summan dras från det s.k. Huvudkontot, så behövs bara detta konto. Om du ex.vis har köpt frimärken för 500 kr och betalat med kortet, då blir det KREDIT Huvudkontot och DEBET kontot för Porton.

Något speciellt konto för kortet behöver inte finnas i detta fall om allt betalas från Huvudkontot. Jag antar att du får in pengar på BG och/eller PG, ja då kanske du någon gång för över pengar från dessa konton till Huvudkontot och då blir det KREDIT BG eller PG och DEBET Huvudkontot.

Du kan ändra namn på konton under REGISTERVÅRD/KONTOPLAN men du kan inte ändra på inlagda kontonummer.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: Aktiebolag, bolagskort och utgifter bet. med korte 2011-11-02 15:23
TUSEN TUSEN TACK, Åke!
 Skrivet av:  SM IP: 194.68.85.125




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 10 =