Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Korrigering av bokföring momsdeklaration 2011-11-03 13:27
Hej alla duktiga.. Måste fråga om hjälp..
Jag deklarerar min moms var 3:e månad och vid förra perioden (april, maj, juni) fick jag tillbaka moms som jag då av misstag inte bokförde in i systemet förens 1/9, vilket har gjort att den summan kommer med i rapporten för den här perioden: (juli, augusti, sep.) som ska in nu senast 12/11.
Min tanke är att korrigera och boka tillbaka den troligt felaktiga verifikationen på samma datum alltså 1/9, kan man göra så? Och sedan bokföra en ny momsverifikation den på augusti ist! Blir det rätt då?
Tacksam för hjälp! (Försöker lära mig att bokföra rätt)

/Mvh
Gunilla S
 Skrivet av:  GunillaS IP: 79.102.204.176



Svar: Korrigering av bokföring momsdeklaration 2011-11-09 20:59
Jag förstår att Du redovisar moms 4 gånger per år. Du har också valt att nollställa dina momskonton vid varje momsdeklaration. Det är ju kanske vanligast att man gör så - vilket förvånar mig. Om man som du, nollställer momskontona vid varje momsdeklaration, då riskerar man att göra "fel" 4 gånger varje år. Om man istället nöjer sig med att nollställa sina momskonton bara en gång om året - i samband med bokslut, då riskerar man att göra "fel" bara en gång per år. Eftersom det inte finns något som säger att man måste nollställa sina momskonton vid varje momsdeklaration, då är det väl bättre att minimera felrisken och bara nollställa i samband med bokslut.

Gör därför så här:
Gå till Registrera/Övrig bokföring och tryck på knappen "Ändra verifikation". Välj sedan den felaktiga verifikationen i listan. På verifikationen finns ett antal rader. En av raderna gäller själva utbetalningskontot (bank t.ex) - den raden ska Du inte röra, men alla andra rader ska Du klicka på så att de automatiskt motbokas och på så sätt nollas bort. När Du så bara har själva betalkontot kvar, motbokar Du betalningen mot MOMSREDOVISNOINGSKONTOT.

En momsbetalning bokas således bara på betalkontot med motkonto momsredovisningskontot - inget annat. På så sätt blir det rätt vid varje deklaration. Vid bokslut nollställer man sedan alla momskonton med Momsredovisningskontot som motkonto. Detta lämnar då den aktuella momsskulden/momsfordran kavar på momsredovisningskontot.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 5 =