Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

bokföra fakturor 2011-11-14 18:13
Hej!

Jag undrar hur man bokför fakturor som betalats innan företaget registrerades? I iaf ett fall kan jag inte heller få fram verifikation på banken att den är betald.

Tacksam!
/C
 Skrivet av:  Catharina IP: 178.72.12.248



Svar: bokföra fakturor 2011-11-15 14:40
Du bokför helt enkelt dessa på ÖVRIG BOKFÖRING, kredit bankkontot och debet de eventuella kostnadskonton som berörs.

Har du betalat något genom banken så finns det ALLTID ett kontoutdrag. Detta utdrag eller delar av det fungerar bra som verifikat.

Har du betalat från ditt privata konto, använder du detta underlag och tar tillbaka dina pengar från företaget.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: bokföra fakturor 2011-11-19 07:35
Tack!

Jag hittade inte bet.verifieringen på bankens sida men jag ska leta igen. Och då undrar jag: ska det vara en utskrift för varje betald faktura eller kan man ha tex en månads betalningar på ett papper? Jag har ju själva fakturan i pappersformat.

/Catharina
 Skrivet av:  Catharina IP: 92.241.199.32



Svar: bokföra fakturor 2011-11-19 17:21
Har du betalat genom banken och har ett bankkonto så finns det garanterat ett utdrag på detta.

När du har fakturorna i original så kan du bokföra flera stycken på samma verifikation om de betalas på samma datum. Verifikationen behöver inte nödvändigtvis skrivas ut, men måste finnas i systemet. Självklart kan du också skriva ut verifikatet och sätta ihop detta med dina betalda fakturor.

En annan variant är att du kör in dina fakturor från leverantörer i LEVERANTÖRSFAKTUROR. Då måste du först lägga in varje leverantör i LEVERANTÖRSREGISTRET! Du lägger sedan fakturorna i datumordning i en pärm och går in på ditt internetkonto på banken och lägger in dessa för betalning med rätt förfallodag. När du sedan går in och prickar av ditt bankkonto så bokför du betalningarna under BETALNING TILL LEVERANTÖR. Kom ihåg att sätta rätt datum på betalninen. Om du vill kan du skriva ut de verifikationer som UNI_BAS skapar och lägga tillsammans med de aktuella fakturorna.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 4 =