Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Skattedeklaration ruta 20, 30 och 48 2011-11-21 22:54
Jag har ett AB och har handlat varor "momsfritt" (omvänd skattskyldighet?) inom EU genom att uppge mitt VAT nummer.

När jag skriver ut momsrapporten ur UNIBAS har jag i detta fall i RUTA 20 i momsrapporten (inköp av varor från ett annat EU land) 637 SEK. DOCK saknas uppgifter i RUTA 30 (utgående moms 25%) och beloppet ingår inte heller i RUTA 48 (ingående moms att dra av).

Leverantören är angiven som "EU" i leverantörsregistret och jag har inte rört standardinställningarna för moms i UNIBAS grunduppsättning.

Hur kan jag enklast göra för att momsrapporten automatiskt ska bli rätt?
 Skrivet av:  Henrik IP: 83.251.178.127



Svar: Skattedeklaration ruta 20, 30 och 48 2011-11-22 14:40
Du har helt enkelt varit för "smart". Du har tittat på fakturan som du erhållit från leverantören och där sett att han inte debiterat någon moms. Du har därför valt att ange att inköpet är "momsfritt".

När man köper t.ex. spik, då är det 25% moms på detta helt oavsett vem man köper ifrån. Köper man en bok är det 6% moms på inköpet också oavsett vem man köper ifrån - även om man köper från en leverantör i annat EU-land.

Skillnaden på att köpa från en leverantör i Sverige respektive en leverantör i annat EU-land är att en svensk leverantör debiterar dig för den svenska momsen och han deklarerar sedan denna utgående moms i sin deklaration. När du köper från en leverantör i annat EU-land, måste istället du deklarera den utgående momsen i din deklaration (ruta 30). I båda fallen får du sedan dra av denna utgående moms i din deklaration (ruta48).

Nå, varför har då inte detta skett automatiskt trots att du angett att det var inköp från en EU-leverantör. Jo, du har sagt att du köpt en momsfri vara. Programmet måste ju veta om du köpt spik eller en bok. Om du köpt något med momssats 25% måste du ange den momssatsen vid inköpet - även om du inte betalar någon moms på fakturan.

Du "reparerar" detta genom att gå till Registrera/Övrig bokföring - tryck på "Ändra verifikation" i nederkant och välj sedan den felaktiga verifikationen. Klicka sedan på aden med kostnadskontot. Markören är nu i kontonummerfältet. Skriv samma konto igen angen inköp av varor från EU" och ange momssatsen 25%. Tryck på "kostnaden ökar" och sedan på spara.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 7 =