Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Säkerhetskopia sparas på desktop? 2011-12-07 13:00
Hej,

Jag har problem med mina säkerhetskopior.
Jag har två företag på min unibas.
Det ena min mans företag däe går säkerhetskopiorna direkt till HD/Unibas/kopior.
Men på mitt företag går de till desktopen, hur ändrar jag detta?

Några små frågor till..
Jag antar att man bara behöver spara den senaste säkerhetkopian och man kan slänga de gamla?
Om man vill spara säkerhetskopian elektroniskt är det då säkert att emaila den till sig själv. ( jag har anslutit filen från HD/Unibas/kopior. ) ?

Tack på förhand
 Skrivet av:  Rafaela IP: 83.249.82.121



Svar: Säkerhetskopia sparas på desktop? 2011-12-08 17:00
UNI_BAS vill alltid i först hand spara säkerhetskopiorna i mappen "Kopior" ,

Den mappen hittar man:
- om man har Windows: C/UNI_BAS-v12/Database
- om man har Macintosh: MacintoshHD/UNI_BAS-data

Eftersom vi måste ta hänsyn till att det kan finnas kunder som (trots att vi avråder från detta) själva vill välja placeringen av sina säkerhetskopior, finns det en möjlighet för detta. När man väljer att göra en säkerhetskopia får man alltid välja att antingen trycka på "Spara" eller "Manuellt namn". Trycker man manuellt namn då får man själv styra in säkerhetskopian dit man vill. UNI_BAS kommer sedan ihåg denna placering och placerar säkerhetskopian automatiskt på detta ställe nästa gång.

För att återigen få säkerhetskopian på "rätt" ställe, måste man välja "Manuellt namn" och själv styra in till mappen "Kopior". ästy gång hamnar sedan säkerhetskopian automatiskt åter på rätt ställe.

Det som skett i ditt fall Rafaela är att du själv någon gång "styrt om" placeringen av säkerhetskopian i ett av dina företag till just skrivbordet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: Säkerhetskopia sparas på desktop? 2011-12-10 02:28
I mitt Windows 7, så behöver jag bara gå ner till START längst ner i vänster hörn och klicka. Därefter för jag muspekaren till UNI_BAS-genvägen och genast syns de senaste säkerhetskopiorna till höger i en ruta. Jag har inte gjort några särskilda inställningar, utan antar att detta är en finess som Windows tar fram med automatik?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: Säkerhetskopia sparas på desktop? + databas 2012-02-05 07:26
Hej Unicell

Jag förstår verkligen inte uttalandet "vi måste ta hänsyn till att det kan finnas kunder som (trots att vi avråder från detta) själva vill välja placeringen av sina säkerhetskopior.

Hittills har jag lärt mig själv programmet på grund av att Unicell verkligen är Sverige lättaste program, och enstaka gånger har jag slagit upp i Videofunktionen och kollat forum.

Dock, sparar jag enligt Unicell en kopia under C disken, så räddar det inte mig ifrån diskkrasch vid en skadad hårddisk. Det enda vettiga är vid varje körning sen kunna göra en säkerhetskopia på ett separat medium. Då om programmet kraschar, behöver jag bara nyinstallera Unibas med min licensnyckel och sen laddar jag in säkerhetskopian och allt är som nytt igen.

För allt som gäller bokföring finns det en videorutin för , men det finns ingen speciell videorutin för databas modulen där man går igenom speciellt flikerna bokslut, verktyg och styrning och t ex exakt hur man säkert kan spara en säkerhetskopia och automatisk få igen den. Vill man slå upp i handbok så är handboken nästan 10 år gammal.

Unicell bas är riktad mot nyföretagaren. Det är därför smidigt att kunna betala en engångsavgift för basversionen och kunna sätta igång, då alla program på marknaden kräver en saftig supportavgift. Livet för nyföretagaren går på en minimalbudget, och ofta vet inte företagaren om företaget finns kvar efter 12 månader. Sen är programmet verkligen användarvänligt när det gäller bokföringen, men allt vad gäller databas och administrationen av denna så är det inte användarvänligt då det inte finns bra instruktioner för tex säkerhetskopiering eller andra funktioner inom modulen databas! Motivet jag kan gissa är att Unicell vill att man knyter upp sig på supportavtal.

Som nyföretagare kan jag endast betala för grundversionen, men då bör det ju åtminstone finnas bra instruktioner generellt. Antingen när man trycker på frågetecken i programmet (som inte funkar), eller att det finne en videofunktion för databas. Knappen för videofunktionen databas funkar inte (borttagen länk), och på webbsidan finns den inte.

Det vore schysstare om man kunde modularisera UNIbas erbjudande lite bättre. De som vill ha bas får bas, men åtminstone också med bra skriftliga instruktioner för alla delar och en uppdaterad och logisk bruksanvisning (2012 års upplaga). Video och forum räcker inte enbart, om man vill ha en schysst och bra genomgång av databas modulen med allt vad det innebär. Om Video eller skriftliga instruktioner för databasmodulen säljs separat, så vad är priset för detta om man vill klara sig själv?

Jag uppgraderar och eller köper gärna support och andra automatiska moduler till när bolaget har kommit på fötter. Tills dess, vill jag gärna ha fullständiga instruktioner för databasmodulen, så att jag klarar mig själv. Det är inte snålhet att jag inte tecknar supportavtal, utan bolaget har inte tillräckligt pengar än!
Men då behöver man åtminstone ha en fullständig bruksanvisning för databasmodulen. Vad kostar instruktionen för databasmodulen (så att man kan slå upp?).
 Skrivet av:  Mark IP: 212.152.1.72



Svar: Säkerhetskopia sparas på desktop? 2012-02-05 20:01
Hej!
Jag tycker man i första hand skall spara säkerhetskopian i mappen "kopior" som Unicell föreslår. Då vet man alltid var man skall leta. Själv spar jag den där, men går sedan in och kopierar säkerhetskopian och klistrar in den på tex. ett usb-minne där jag gjort en egen mapp som heter Backup Unibas. Bra om datorn kraschar helt.
På så sätt finns backupen på minst två ställen. Usb-minnet bör inte förvaras i samma lokal som datorn i händelse av tex. brand.
Jag har skaffat gratisprogrammet "Dropbox" där jag klistrar in en kopia av backupen. Då kan jag komma åt den från vilken dator som helst (med internetuppkoppling). Känns säkert tycker jag. Att e-posta backupfilen till sig själv är också ett alternativ som fungerar. Du kan ju spara mailet i en egen mapp, så du lätt hittar den.
(Öppna inte filen bara - för då kan den bli förstörd)
 Skrivet av:  Ann-Katrin IP: 80.85.123.175



Svar: Säkerhetskopia sparas på desktop? 2012-02-07 00:35
Ann-Katrin gör helt rätt. En backupfil kan inte enbart ligga på samma hårddisk som själva UNI_BAS. Det går att ändra vilken sökväg backupfilen skall ta. M.a.o. man kan kopiera denna direkt till ett USB-minne, men det kan vara riktigt att låta den gå in på "kopior" och sedan själv skicka den till ett USB.

Det Mark efterlyser är en sådan enkel procedur att Unicell förmodligen tycker det var onödigt med en Video? Hur man gör vid bokslut finns dokumenterat här på forumet i åtskilliga insända kommentarer, bara att söka! Dessutom framgår det med stor tydlighet i displayen! Bara att följa instruktionerna.

Betr. supporten, så har jag motsats uppfattning mot Mark. Det finns inga indikationer på att UNI_BAS användaren skulle behöva "knyta upp sig" mot ett serviceavtal. Instruktionerna på ex.vis fliken BOKSLUT som Mark hänvisar till, tycker jag är helt solklara. Sedan kan jag personligen tycka att man bör ha support. Denna kostar mindre än 2 kr pr/dag! Vilket torde vara en försumbar kostnad för vilket bolag som helst idag.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 9 =