Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Minus i dagskassan 2011-12-12 21:13
Hur bokför man ett minusresultat i dagskassan ?
Jag sålde en vara med öppet köp som kunden ville lämna tillbaka. Pengarna återbetalades till kundens kort.
Dagens resultat blev minus på kreditkontot. Alltså det som betalas med kort. Hur bokför jag detta. Kontantkontot var på plus.
 Skrivet av:  Wanja IP: 78.70.208.168



Svar: Minus i dagskassan 2011-12-13 08:22
Det finns flera olika vägar för att registrera denna transaktion.

Du kan gå den vanliga vägen och registrera under "Intäkter utan faktura". Registrera då först den vanliga kassaintäkten. när du gjort detta står markören i fältet konto - där anger du kontot för kreditkorten och beloppet. Du ska nu se till att du trycker på "Minskar" eftersom tillgången på det konto minskar. Slutligen använder du det försäljningskontot som du använde när du sålde varan - tryck därefter på "Minskar" eftersom den intäkten denna gång minskar.

Du kan förstås också registrera transaktionen under "Övrig bokföring". Du får här inte samma hjälp men om du först titta på en "vanlig" dagskassa, då klarar du nog detta.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: Minus i dagskassan 2011-12-13 08:33
Bokför du transaktionen separat så bokförs beloppen på samma konton som vid köpet, men byt Debet mot Kredit och Kredit mot Debet för samtliga konton (vilket bör vara kreditkortskontot, intäktskontot och momskontot).
Bokför du via dagsavslut (kassaremsa) bokförs positivt kreditkortsbelopp som Debet (vilket ju är vanligast) och negativt som Kredit. Motsvarande gäller om kontantkontot är negativt (dvs du har utnyttjat del av växelkassan). Har återbetalningen slagits in på rätt sätt i kassaapparaten bör övriga konton (intäkt o moms) vara OK.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Minus i dagskassan 2011-12-13 08:38
Mitt svar är inte en kommentar till Unicells svar, utan skrevs samtidigt (utan att jag sett Unicells svar)
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 1 =