Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

skriva ut faktura 2012 2011-12-15 19:45
Hej!
Jag skall skriva ut avtalsfakturor den 15/12-11, där närmaste fakturadatum är 2012-01-16 alltså nästa år men det går inte. Unibas säger att datumet inte får vara högre än 2011-12-31. Jag vet att det är något jag måste göra, kanske öppna 2012 på något sätt i "databas" "bokslut" men kommer inte ihåg vad. Kan ni hjälpa mig?

Monica
 Skrivet av:  Monica IP: 83.248.81.229



Svar: skriva ut faktura 2012 2011-12-15 22:52
Du kan naturligtvis ändra datorns datum och "lura" UNI_BAS, men det är inte lagligt att fördatera fakturor.

Sedan funderar jag på vad du menar med närmaste fakturadatum är 2012-01-16? Ska du skriva fakturan den 15 dec 2011, med förfallodag den 16 jan 2012? Eller menar du att du ska lägga in fakturan den 15 dec 2011, med utskrift den 16 jan 2012?

I avtalasfakturering kan du lägga in belopp som t.ex. månadshyra för 50 hyresgäster, eller medlemsavgifter som är återkommande i en förening. Gör du på rätt sätt så är det inga som helst problem med denna typ av fakturering, men förklara lite mer ingående vad din avsikt är.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: skriva ut faktura 2012 2011-12-16 10:41
Jo det är så att programmet inte fungerar som på videon så vi har fått lura programmet så att det fungerar för oss. Vi är, jag och en anställt på unibas.
Eftersom jag fakturerar den 15 i varje månad för innevarande månad, alltså 15/12 för december och kunden har 30 netto så vill jag att kunden skall betala den 15 januari 2012 (denna gången)men i programmet så blir blir betalningsdatumet den 30/11 om man gör som det förskrivet.
Varför vet jag inte för på videon är det inte så, jag har påtalat detta men får ingen bra förklaring på det.
Jag har fått den förklaringen att det är förskottshyra därför så skall man betala den 30/11 som i detta exemplet.
Men mina kunder vill inte betala i förskott eftersom avtalet gäller "innevarande månad med 30 dgr netto från fakturadatum."

Videon fungerar på ett annat sätt där skriver han ut den 22 april 2007 för hyra i januari och februari med 10 resp 30 dgr netto, där vet jag inte vad som styr eftersom "nästa faktura" är 1/1 ?? Där är i alla fall betalningsdatumet 10 resp 30 dagar EFTER "närmaste utskriftsdatum" (1/1-07)
För mig hade varit bäst om det var ex utskriftsdatumet som styr. Eller att det är 30 dagar netto från "nästa faktura".
På videon skriver de ut en månadshyra för Januari samt Februari och man kan se att i Januari är förfallodatum 11/1 där de har 10 dgr netto och på februari 3/3 som har 30 dgr netto. Så långt är allt väl.

Mina avtal gäller som jag beskrev ovan, vi fakturerar den 15 varje månad och med 30 dgr netto. Om jag skulle fakturerade som på videon för december så blev betalningsdagen den 30/11, och var där som problemet uppstod, jag kan ju inte skicka en faktura för december som skall betalas i november? Vi fick helt enkelt göra en rokard.
Vad vi gjorde då för att det skulle fungera för mig var att lägga närmaste utskriftsdatum månaden efter som nu då 2012-01-16, för att få sista betalningsdatum 2012-01-15. Så där är jag nu och jag vet att jag gjorde något förra året men kom inte ihåg vad, kanske att jag ändrade datum i datorn.
Skulle ni kunna ändra i programmet så att utskriftsdatumet styr betalningsdatumet så skulle fler kunna använda programmet inte vara de som har förskottshyra. Idag styr ju "nästa faktura".
Jag skall försöka att skriva ut genom att ändra datumet i datorn.
Tack
 Skrivet av:  Monica IP: 83.248.81.229



Svar: skriva ut faktura 2012 2011-12-16 10:58
Det går inte att "lura in" Unibas med annat datum.

vad göra ?
 Skrivet av:  Monica IP: 83.248.81.229



Svar: skriva ut faktura 2012 2011-12-17 10:57
Hej!

Jag undrar vem skriver ut faktura i ex. december med sista "förfallodag" i november?
Det måste ju vara fel, eller är det jag som gör fel?
Det kan ju inte bara vara jag som använder avtalsfakturor?
I så fall vill jag gärna ha hjälp.
Den lösningen som jag har nu är inte bra för jag kan inte använda ex periodtexten.
Efter att kört ut decembers fakturor så har jag i kolumnen "nästa fakt" 2012-02-16 bara för att få sista förfallodatum 20120115 för januari månad. Det måste väl ändå vara fel?
Om det hade fungerat som på er video så hade "förfallodatumet" blivit i mitt fall, ex.för december "förfallodatum" 20120115. Programmet fungerar inte som på videon! Enligt min mening.
Kan jag få rätsida på detta?
Monica
 Skrivet av:  Monica IP: 83.248.81.229



Svar: skriva ut faktura 2012 2011-12-19 02:59
Om du skriver fakturor 15 dec och vill att de ska förfalla till betalning den 15 jan, kan inte jag se några problem om du har lagt in 30 dgr/netto? Har du lagt in 15 dgr/netto så förfaller de den 30 dec 2011.

Jag ska titta på mitt program under måndag och se vad som händer! Återkommer!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: skriva ut faktura 2012 2011-12-21 19:39
Du tror att om jag skriver ut fakturor 15 dec och lagt in 30 dgr/netto så är förfallodagen den 15 januari?

DET ÄR INTE SÅ PROGRAMMET FUNGERAR!

Gör en test så ser du vad jag menar, titta på sista förfallodatumet.

Jag har talat med en tjejen på supporten och hon har tittat på det hon vet inte varför det är så men ngt är fel och hon skulle återkomma. Hon har inte hört av sig än.

Jag undrar vilka som använder ett program där man skriver faktura för ex december månad och med förfallodatum i november?

För att jag skall kunna använda avtalsfakturor får jag sätta i fältet"nästa fakt" 2012-02-16 i min nästa fakturering som jag kommer att göra den 15 januari, för januari 2012, för att få sista betalningsdag den 15 februari. Jag kan alltså inte använda periodtexten eftersom det då står februari. Jag skulle inte heller få rätt i bokföringen om jag hade tänkt använda den, vilket jag i nuläget inte gör.

På videon så skriver personen ut en hyra för januari och februari 2007. Han skriver ut den den 22april 2007 vem gör så undra jag?
Vem skriver i verkligheten ut faktura i april för januari o februari med betalning den 11 januari på januarihyran och betalning den 3/3 på februarihyran. På videon så styrs ju i alla fall sista betalningsdagen av 10 repektive 30 dagar från vad som står i fältet "nästa fakt" , men i verkligheten så blir sista betalningsdagen dagen innan "nästa fakt" , pröva så förstår du vad jag menar.

Det borde vara dagen då man skriver fakturan som styr vilken sista betalningsdag skall bli för att det skall bli rätt.

Jag vill hemskt gärna få hjälp med detta. Är det något som jag gör fel så tala om vad det jag gör för fel,

Annars är avtalsfaktureringen helt suverän!! ( om den hade fungerat så som du tror att den gör)

Monica
 Skrivet av:  Monica IP: 83.248.81.229



Svar: skriva ut faktura 2012 2011-12-21 19:27
Du tror att om jag skriver ut en faktura den 15 december och det är 30 dgr så skall förfallodatum vara den 15 januari. MEN DET ÄR INTE SÅ!!!!

Det är det som är problemet!
Programmet styrs inte av de 30 dgr netto utan av vad du skriver i fältet "nästa fakt".
Gör en test så ser du.
Jag talade med supporten och de fick samma resultat som jag och de frågade sig själva hur det kunde vara så. Hon sa emellertid att hon skulle återkomma och jag ser fram mot en lösning på det här.

Avtalsfaktureringen är suverän om den fungerade som du skriver ovan, men tyvärr gör den inte det.

Jag kan inte använda mig av unibas bokföring pga detta!

Hoppas på en lösning!
Tack
 Skrivet av:  IP: 83.248.81.229



Svar: skriva ut faktura 2012 2011-12-22 00:48
OK Monica,
Nu har jag suttit en stund med det här...Om man i dagens datum försöker lägga in en stötvis faktura på ex.vis 3 mån, skrivs den första ut med förfallodagen samma som utskriftsdagen,d.v.s i dag. De andra två finns i programmet och verkar ha rätt datum med 22 jan respektive 22 feb, men skrivs av någon anledning inte ut. Däremot står det 30 dgr netto på fakturorna, vilket är korrekt. Det verkar alltså som det skulle vara något problem med just datumet, vilket Unicell får titta på.

Jag kanske ska tillägga att den version av UNI_BAS jag använt är en gammal från januari 2011 som jag har på en laptop. Det är möjligt att det finns någon uppdatering i någon senare version. Nu är det ju lite bråda tider så här till jul, men jag ska försöka köra Testbolaget på min stationära dator efter helgen. Där finns den senaste UNI_BAS versionen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: skriva ut faktura 2012 2011-12-22 10:20
Tack för hjälpen!
Jag har talat med supporten igen. Det är så att avtalsfakturorna gäller förskottsbetalning så som hyror. Ex så skriver du ut fakturan den 1 november för hyra i december med avtalsperioden "nästa fakt" 2011-12-01, då får du förfallodatum 30 november. Då stämmer periodtexten också.

Mina avtal är utformade på annat sätt, jag har 30 dagar från fakturadatum. Eller som vi kommit överens om med kunderna att jag fakturerar den 15 i varje kalendermånad med 30 dagar netto, då skall kunden betala den 15:e månaden efter. (December betalas i januari osv) Det är därför jag måste ligga 1 månad före med "nästa fakt", jag har ställt in "nästa fakt" på månaden efter för att få förfallodatum så att det stämmer med mina avtal.
Det är också därför det uppstår det ett "litet" problem vid årets slut.
Jag skulle vilja att ni programmerar så att det går att använda i alla slags avtal, det skulle vara det ultimata. Om det går så är det bra.

Annars är avtalsfakturorna helt suveränt för oss!!!

Tack!
 Skrivet av:  Monica IP: 83.248.81.229



Svar: skriva ut faktura 2012 2011-12-22 22:11
Jag har använt avtalsfakturering när det gäller medlemsavgifter till en förening. Dessa skrivs årsvis och det har fungerat perfekt. Det är naturligtvis svårt att få ett program som hanterar alla avtal utan problem. Det finns ju så oändligt många varianter. Ett sätt är naturligtvis att prata med Unicell om man kan anpassa det befintliga programmet efter önskemål. Det blir i slutänden en kostnadsfråga man får ta ställning till.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: skriva ut faktura 2012 2011-12-22 22:40
Monica vi har tittat på detta. Det förhåller sig så att förutsättningen för att man ska kunna bokföra och fakturera i UNI_BAS är att programmet vet vilka datum programmet kan förhålla sig till. En verifikation som bokförs ett visst datum måste i databasen tillhöra en viss period ett visst år. Databasen består av många sådana period- och årsfält som undan för undan uppdateras med nya verifikationer. För varje nytt år måste alltså först dessa fält byggas i databasen. Detta sker helt automatiskt, men inte förrän man passerar årsskiftet. Det finns ju inte anledning att bygga dessa fält före aktuell tid - UTOM i just det fall som Du beskriver - dvs man ska skriva fakturor enligt ett avtal. Dessa fakturor kan ju då behöva bokföras i perioder som ännu inte finns i databasen.

Man kan själv åtgärda detta genom att "lura" systemet.
- Stäng av UNI_BAS
- Sätt datorns datum till nästa år (2012).
- Starta UNI_BAS. Vid uppstarten skapas period och årsfält automatiskt.
- Starta sedan UNI_BAS igen och nu går det att fakturera in i 2012.

I nästa version av programmet kommer detta att vara korrigerat så att man enkelt kan bygga nya period- och årsfält genom att bara klicka på en knapp.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 2 =